Gå til innhold

Kan det lønne seg ikke å godta fartsbot?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk et brev fra politiet med 8 kmt over grensen i en fartsboks jeg kjører forbi hver eneste dag. Ikke noe bilde, kan heller ikke huske å ha utløst denne noen gang; det skal vel blitse? Kan det lønne seg ikke å godta forelegget? Hva er veien videre derfra? Har aldri fått fartsbot før, har kjørt i 20 år.

Anonymkode: f4580...b36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville vel egentlig bare betalt det, jeg.
Men er du usikker, kan du jo evt ringe til Politiet se hva de sier?

Endret av Kristiansand123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo be om å få se bildet, det koster jo ingenting. Og når du først skal betale mange tusen for et fotografi er det jo bare rimelig at du får sett det. Da kan du henge det opp på veggen som en påminnelse.

Hvis bildet ikke er bra kan du selvsagt si det ikke var deg, eller at du ikke er sikker på at det er deg, hvis det er det du tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville først ringt og sjekket hvilket grunnlag de har for boten.

Har de bevis, har du ingenting å vinne på å ta det til retten. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du velger å klage så er det vel slik at saken din går til retten. Der får trafikkklager som får avslag et lite påslag på straffen pga. bryderiet for staten.

Anonymkode: 1859a...a2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har fått et forenklet forelegg og ikke vedtar det, blir det opprettet anmeldelse og utstedt et vanlig forelegg (forutsatt at bevisene holder, men du er nok gjenkjennelig på bildet). Dette forelegget kommer på rullebladet ditt, i motsetning til et forenklet forelegg. Og nekter du å vedta forelegget, går saken mest sannsynlig til retten. Da blir du nok idømt en høyere bot og saksomkostninger.

Så nei, det lønner seg neppe å nekte å vedta. Hvis du vet du har lånt bort bilen, kan det likevel være verdt å be om å få se bildet for å sjekke om det var du som kjørte.

Anonymkode: 1021f...bc8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du vil se bildet, må det avtales med politiet og du må dra ned på stasjonen.

Jeg fikk forelegg og dro for å se på bildet, da jeg ikke var i landet da bilen ble fotografert. Solskjermen var nede så det var kun litt hake som var synlig. Politiet skulle da ha MEG til å etterforske hvem som hadde kjørt bilen (min samboer var hjemme og hadde tilgang til bilnøklene)

Jeg ga faen og betalte bare. Viser hvor "viktig" dette er, de driter i hvem som kjører, bare de får pengene sine....

Anonymkode: 0f35e...afd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tida at det blinka skikkelig er forbi, har brukt infra rødt lenge nå

Endret av tdm900
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fikk et brev fra politiet med 8 kmt over grensen i en fartsboks jeg kjører forbi hver eneste dag. Ikke noe bilde, kan heller ikke huske å ha utløst denne noen gang; det skal vel blitse? Kan det lønne seg ikke å godta forelegget? Hva er veien videre derfra? Har aldri fått fartsbot før, har kjørt i 20 år.

Anonymkode: f4580...b36

Be om tid og bilde. Det hender at bilskiltene blir forbyttet. Kjenner du igjen tidspunktet og deg selv, så lønner det segbikke å ta konsekvensene av å ikke betale en bot. 

Anonymkode: e916d...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke fatte at de ikke sender med bilde med en gang - er ikke bevisbyrden hos politiet?

Takk for mange gode svar! Har nok godtatt boten nå.

Anonymkode: f4580...b36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke fatte at de ikke sender med bilde med en gang - er ikke bevisbyrden hos politiet?

Takk for mange gode svar! Har nok godtatt boten nå.

Anonymkode: f4580...b36

Det har jeg undres på også. For har hørt at noen har bedt om å få se bilde, men da har de frafalt boten bileier hadde fått. Hvor sant det er vet jeg ikke. Men nå har jo kameraer blitt mye bedre enn det var helt i starten med ATK.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.10.2016 den 22.25, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk forelegg og dro for å se på bildet, da jeg ikke var i landet da bilen ble fotografert. Solskjermen var nede så det var kun litt hake som var synlig. Politiet skulle da ha MEG til å etterforske hvem som hadde kjørt bilen (min samboer var hjemme og hadde tilgang til bilnøklene)

Selvsagt er det din oppgave å finne ut hvem det egentlig var hvis det ikke var deg. Det er din bil. Det er du som vet hvem som har hatt tilgang til bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.10.2016 den 11.00, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke fatte at de ikke sender med bilde med en gang - er ikke bevisbyrden hos politiet?¨

Bildet er beviset, så de oppfyller sin del av bevisbyrden. Det betyr ikke at de må sende beviset med hvert eneste forelegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 5. oktober 2016 den 22.28, tdm900 skrev:

Den tida at det blinka skikkelig er forbi, har brukt infra rødt lenge nå

Jepp. Er kun et bittelite, rødt lys som blinker nå :dry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer tidspunkt og sted, for når du kjørte der? Det skader vel ikke å sjekke hvorvidt det faktisk var deg som kjørte der.

Det har faktisk skjedd med meg fleire ganger at jeg har fått regning fra forskjellige bom-selskaper (fra over heile Norge!) som påstår at jeg har kjørt både her og der - veldig mange ganger. Men jeg har aldri kjørt forbi i nærheten av noen av de stedene, så da må jeg slå på tråden til det aktuelle bom-selskapet, og forklare situasjonen.

Jeg gidder i alle fall aldri å betale regninger for noe jeg ikke har gjort....

Anonymkode: dcbf0...3db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidspunktet stemmer nok. Hadde bilen full av unger og jeg var nok litt distrahert. :) Litt underlig at dette skjedde i det hele tatt, men jeg får vel bare la det ligge.

Anonymkode: f4580...b36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 Skader vel ikke å sjekke eventuelle bilder som har blitt tatt. :P

 Men dette velger du vel selv...

Anonymkode: dcbf0...3db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Coolaid

Avtal at du får se bildet eller annet bevis. 

Dersom det ikke er tilstrekkelig med bevis så godtar du ikke boten.

Du har ikke plikt etter norsk lov å forklare deg for politiet - men dersom du velger å gjøre det, er det lovpålagt at du snakker sant. Derfor, ikke kommenter noe som helst dersom noen andre har lånt bilen din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kreve å få se bildet før du bestemmer deg for om du vil vedta boten. Hvis de har godt bilde der man kan se at det er deg er det ikke noen vits i å nekte å vedta.

Anonymkode: e202b...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...