Gjest Fortvilt gjest Skrevet 22. november 2004 #21 Del Skrevet 22. november 2004 Jo, eg takkar for alle gode råd. Hev inga born å lese for men eg har ein tendens til å overdrive slik at alt blir for nynorsk! Helsing utflyttar :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 22. november 2004 #22 Del Skrevet 22. november 2004 Ser at du overdriver.. Men det går sikkert greit. Lurer på hvorfor noen skriver ny-norsk, med bindestrek?? Det er jo ikke noe nytt språk... Det heter nynorsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veronal Skrevet 22. november 2004 #23 Del Skrevet 22. november 2004 I min nye jobb må man skrive alle dokumenter på nynorsk. Jeg er ikke spesielt god i nynorsk, jeg er også fra Oslo. Jobber i en typisk vestlandskommune! Jeg har nynorsk ordliste i saksbehandlingssystemet men finnes det noen gode råd til meg? Det er ikke verre enn at du kan ta et kurs: http://www.sprakrad.no/templates/Page.aspx?id=7130 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesten Skrevet 22. november 2004 #24 Del Skrevet 22. november 2004 Interessant at de refererer til at folk snakkar nynorsk... Nynorsk er eit skriftspråk, folk snakkar dialekt... Clea; der eg kjem frå er det ikkje bokmål som hovudmål i ein einaste kommune, så der har mange litt imot bokmål ja, og sukkar tungt når det er bokmål på timeplanen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 22. november 2004 #25 Del Skrevet 22. november 2004 Interessant at de refererer til at folk snakkar nynorsk... Nynorsk er eit skriftspråk, folk snakkar dialekt... Dette tar jeg også folk i å både si og skrive ofte. Clea; der eg kjem frå er det ikkje bokmål som hovudmål i ein einaste kommune, så der har mange litt imot bokmål ja, og sukkar tungt når det er bokmål på timeplanen. Hjemme er også en nynorsk-kommune, men det er bare ordføreren+crew og diverse lærerer/rektorer som faktisk liker det. Vanlige folk hater det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesten Skrevet 22. november 2004 #26 Del Skrevet 22. november 2004 Kvifor får de ikkje endra på det då? Det er jo berre å sende f.eks ein underskriftskampanje til kommunestyret, så er dei nøydde til å ta det opp. I Sogn og Fjordane er det ganske greit, nesten alle har nynorsk hovudmål, og dei færraste har noko imot det, eg har i alle fall ikkje møtt så mange. Men så er jo talemålet vårt tett opp til nynorsk skriftspråk og... Eg skriv som regel dialekt, men det passar ikkje heilt her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. november 2004 #27 Del Skrevet 25. november 2004 Men jeg tror de synes det er moro å irettesette Oslofolk...quote] SKriver under på denne! Jeg har jobbet i en nynorskkommune, og der kom folk inn fra gata for å fortelle meg om feil på plakater jeg hadde skrevet osv. Helt utrolig! Tenk om jeg skulle feid inn i butikken hver gang jeg så en feilskrevet lapp/plakat utenfor en butikk i Oslo Jeg hadde jo ikke hatt tid til annet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 25. november 2004 #28 Del Skrevet 25. november 2004 SKriver under på denne! Jeg har jobbet i en nynorskkommune, og der kom folk inn fra gata for å fortelle meg om feil på plakater jeg hadde skrevet osv. Helt utrolig! Tenk om jeg skulle feid inn i butikken hver gang jeg så en feilskrevet lapp/plakat utenfor en butikk i Oslo Jeg hadde jo ikke hatt tid til annet Hjemme gjør de dette, men de gjør det også med alle, ikke bare "vandrere fra oslo" Og ja, det er utrolig dumt,...(og jeg er utrolig glad for at det ikke er mine slektninger som gjør sånt) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 25. november 2004 #29 Del Skrevet 25. november 2004 Jeg synes det er helt greit at folk sier i fra. Det ser unektelig latterlig ut at det er feil på plakatene! Eks fra en butikk (Rimi) Epler 14,90 pr.kg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 25. november 2004 #30 Del Skrevet 25. november 2004 Jeg synes det er helt greit at folk sier i fra. Det ser unektelig latterlig ut at det er feil på plakatene! Eks fra en butikk (Rimi) Epler 14' date='90 pr.kg.[/quote'] Kommer helt ann på skrivefeilen, synes jeg. Å pirke på at det står "melk" på plakaten istedet for "mjølk" synes jeg er tåpelig,... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 25. november 2004 #31 Del Skrevet 25. november 2004 Jeg synes det er helt greit at folk sier i fra. Det ser unektelig latterlig ut at det er feil på plakatene! Eks fra en butikk (Rimi) Epler 14' date='90 pr.kg.[/quote'] Jeg skjønte ikke helt hva som var så ille her? *dum* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Samantha Skrevet 25. november 2004 #32 Del Skrevet 25. november 2004 Det går nok bra å skrive nynorsk etter etpar veker i jobben. Men ikkje overdriv!! Syns den nynorsken folk lærer som sidemål er heilt tullete. Hadde ei venninde frå Oslo når eg var yngre, og ho haata nynorsk på skulen som pesten. Sjølv om ho likar dialekta vår og sånn :-) Nesten ingen som seier keisamt f.eks. Dessuten dreiv dei og bøygde alle verb med -a ending. Greit nok at nokre gjer det og at det er lovlig, men dei fleste brukar -e. Å gjere, å høyre, å lese osv skriv eg! Kunne aldri falla meg inn å gjera noko anna. Nynorsken på "bokmålsskular" blir meir keisam og traurig enn den egentlig er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. november 2004 #33 Del Skrevet 25. november 2004 Blei nesten heilt yr av all denne nynorsken som er samla i denne tråden. Følte meg brått heilt heime, og fekk akutt heimlengt...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 28. november 2004 #34 Del Skrevet 28. november 2004 Inkjekjønn skal ikkje ha fleirtalsending i nynorsk..... eit eple-hundre eple.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. november 2004 #35 Del Skrevet 29. november 2004 Jeg ble forvirret av en over her: skriver man "gjere" eller "gjera" på nynorsk? Kvissleis hev dykkar så vanskeleg dialekt når alle me andra snakkar meir normalt? Kan alle dykkarenynorsk-folk svara på det? Eller hev dykkar dykkare dickens mykje anna å gjere/gjera? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 29. november 2004 #36 Del Skrevet 29. november 2004 Du kan skrive både gjera og gjere på nynorsk. Har vi som skriv nynorsk vanskelegare dialekt enn andre?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå