Gå til innhold

Nynorsk på alle jobbdokumenter..

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest litt fortvilet

I min nye jobb må man skrive alle dokumenter på nynorsk. Jeg er ikke spesielt god i nynorsk, jeg er også fra Oslo. Jobber i en typisk vestlandskommune!

Jeg har nynorsk ordliste i saksbehandlingssystemet men finnes det noen gode råd til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skaff deg en nynorsk ordliste, bruk eventuelt en på internett (gå inn på Språkrådets nettsider).

Det går nok fint etter litt trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vil bare si at ikke alle fra Oslo er dårlige i nynorsk, jeg har selv jobbet i "nynorskland" som saksbehandler, og jeg kommer fra OSLO! Men jeg tror de synes det er moro å irettesette Oslofolk...

Hvorfor tok du deg jobb i en nynorskkommune, om du ikke behersker nynorsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske vi alle kunne velge selv, jeg. Så kunne jeg motta brev fra nynorsk saksbehandlere på Hurum, og nynorsk kommuner motta brev fra bokmålbrukere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjer me ikkje det da?  Eg har inntrykk av at det oftare er viljen enn evnen det skortar på i språkstriden.

Mulig. Men jeg mener at i og med at vi forstår hverandre, så kan man vel skrive sin egen form?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det ER jo valgfrihet - det er derfor alle i offentlig sektor må kunne beherske begge målformer! Enhver skal få velge om de vil kommunisere med det offentlige på nynorsk eller bokmål, og de skal få svar i samme målform som de selv bruker. Etter loven burde hovedinnlegger få velge målform selv når hun er den som skriver første henvendelse, mens når man svarer må man bruke brevskrivers målform.

Men det kan da ikke ta så lang tid å overvinne nynorskhandicapet hvis du må bruke det aktivt hver dag heller?! Tror du gjør deg selv en stor tjeneste hvis du lar være å ergre deg og heller bare lærer deg skriftspråket godt, først som sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikkje heilt korrekt. I staten skal alle henvendelsar besvarast på det målføret publikum har brukt, derfor skal alle tilsette i staten beherske begge målformer. I kommunane derimot bestemmer kommunen seg for målføre, og så skal det brukast i offentleg samanheng. Eg arbeider i Oslo, og eg må bruke bokmål i den delen av jobben min som går ut til publikum, nynorsk kan eg berre bruke i private/ interne notat. Og som mange av oss vestfrå hadde eg like mykje imot bokmål som mange her borte har imot nynorsk, men det er ikkje så vanskeleg dersom ein berre vil klare det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nynorsk ordliste i saksbehandlingssystemet men finnes det noen gode råd til meg?

Les nynorske romaner. Da kommer du fortere inn i språket og reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis dere bruker Word på jobben - så kan du vel stille inn skrivekontrollen til "Norsk (nynorsk)".

Er hvertfall et OK hjelpemiddel det da.

Lykke til :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg arbeider i Oslo, og eg må bruke bokmål i den delen av jobben min som går ut til publikum, nynorsk kan eg berre bruke i private/ interne notat.

Og det er dette jeg synes er så teit at man må. Hvorfor kan man ikke få velge fritt???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les nynorske romaner. Da kommer du fortere inn i språket og reglene.

Jepp, var det jeg skulle si og. Les så mye du kan på nynorsk, se filmer/serier der de snakker nynorsk og prøv å få med deg flest mulig radio-sendinger som går på nynorsk.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Les og skriv ny-norsk, og bruk fornorsking-ordlisten flittig. Det som er litt synd med bruk av ny-norsk er at vi som til vanlig bruker bokmål mangler ord og ikke er stødige nok i grammatikk. Og ender opp med dårlig og "knotete" ny-norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Les og skriv ny-norsk, og bruk fornorsking-ordlisten flittig. Det som er litt synd med bruk av ny-norsk er at vi som til vanlig bruker bokmål mangler ord og ikke er stødige nok i grammatikk. Og ender opp med dårlig og "knotete" ny-norsk.

Snakk for deg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som mange av oss vestfrå hadde eg like mykje imot bokmål som mange her borte har imot nynorsk' date= men det er ikkje så vanskeleg dersom ein berre vil klare det!!

Tja,..mange og mange. (Jeg er selv vestfra, og kjenner flere som er nynorsk-motstandere enn bomåls-motstandere...) :wink:

Nynorsken på Word er utrolig dårlig, og er tydeligvis laget av folk med lite nynorsk-kunnskap. Sats heller på å bruke nynorsk-ordboka flittig. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden trådstarteren, "den fortvilte gjesten", bor i "Nynorskland", må bruke nynorsk daglig, og sannsynligvis hører nynorsk rundt seg hele tiden, er det bare et spørsmål om tid før hun behersker det, med mindre hun har vanskeligheter med å lære.

Imens kan hun fremskynde læringen med å følge det gode rådet om å lese nynorske bøker. Det finnes kanskje en lokalavis på nynorsk også, som man kan bla i daglig?

Foreslår lettleste ungdomsbøker av Rune Belsvik, artige barnebøker av Helga G. Eriksen (kanskje den fortvilte gjesten har noen småbarn hun kan lese for?), morsomme bøker av Are Kalvø. Rekken er uendelig.

Tro det eller ei, du fortvilte gjest! Nynorsk er lett, hvis du har en positiv innstilling!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...