Gå til innhold

spm om styrketrening: belastning og serier

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Har nettopp begynt å trene styrke (regelmessig, planmessig) på et treningssenter, og det dukker opp noen spørsmål underveis - om hvor stor belastningen skal være, hvor mange reps, hvor mange serier.. Iflg "planen" skal jeg ta 2-3 serier, med 12-15 reps hver gang. Tar 12 reps, prøver å ta 3 serier. Men hvor mye skal jeg lesse på?

La oss si at jeg tar 30kg benkpress x 15 reps x forsøksvis tre serier.. Når jeg da ikke klarer mer enn, si 5 reps den siste serien, hva er da lurest (mest treningseffektivt): Bør jeg heller ta en lengre pause mellom 2. og 3. serie, for å kunne fullføre hele 3. serie skikkelig - eller bør jeg senke belastningen? (Og i så fall, senke belastningen så jeg klarer alle tre seriene, eller bare senke på 3. serie?).

Hvor effektivt, treningsmessig, er det hvis jeg tar 2 serier på hvert apparat, og så tar en 3. runde etterpå, når musklene har fått hvile seg litt?

Som dere skjønner, er jeg ganske grønn på dette temaet. Og jeg er heller ikke interessert i å bruke sånn helt enorme mengder med tid på styrketrening (digger nemlig dansetimer og aerobic en smule mer!!) - men den tiden jeg trener, vil jeg jo gjerne trene riktig da...

:-)

Takker for råd, på forhånd..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det jeg ville gjort da var å ta litt lengre pause mellom 2 og 3 serie og presse deg selv litt. Om det ikke går så ta så mange du klarer i serie 3 og prøv på flere neste gang.

Sier ikke det er riktig, men sånn jeg gjør det.

Tror det lønner seg å ta alle 3 rep med en gang.

Belastning. Leste et sted at du skal legge på sånn at du sliter med å komme deg igjennom alle repetisjonene dine og samtidig gjør dem riktig da.

Men det finnes vel noen treningsrådgivere på det senteret? Kan du ikke få en time med en av de? Det er ihvertfall inkludert i mitt medlemskap.

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk for svar. Jo da, fins treningsveiledere! Skal spørre han fyren neste gang jeg har avtale med ham. Men tenkte at det jo kan være greit å forhøre seg flere steder, noen ganger får en flere svar!

(Og mht å presse seg selv - så prøver jeg å løfte helt til det stopper opp - klarer simpelthen ikke løfte til sist jeg.. Litt pinlig, hehe, men ett sted må man begynne! :ler: )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...