Gå til innhold

Strikke pledd


Thomasine

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, An0nymBruker skrev:

Du kan jo kjøpe et nøste (kanskje en farge som er på tilbud)  og prøvestrikke?

Ja, det kan jeg. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil påpeike at ull er fint, alpakka er varmare. Og ofte mjukare... men dyrare. Mitt favorittgarn er ei blanding av ull og alpakka, Mitu. Blir flotte gensarar av det, og eg er sikker på at du kan strikke teppe av det, f.eks på pinne 7/8. 

 

Prøv deg fram med garn og ulike pinnar:) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Thomasine skrev:

Dette er veldig fint, ja. :)

Enig.

Jeg leste på en av bloggene at de anbefaler å strikke på rundpinne for å unngå at det blir for hardt til skuldrene under strikkingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kor mykje strikkeerfaring har du? Er det riller som er aktuelt, eller meir mønster?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke så verst til å strikke når jeg først setter igang. Skal strikke ensfarget - uten mønster, men kanskje det blir lapper i ulik strikk, men med samme garn? Har strikket genser for 25 år siden...;)

 

Har ingen peiling på garntyper da..;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lappar i ulike mønsterstrikk er ein god ide;) Det blir enklare å handtere underveis enn eit enormt pledd på 1,5 m...😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fjaselina skrev:

Lappar i ulike mønsterstrikk er ein god ide;) Det blir enklare å handtere underveis enn eit enormt pledd på 1,5 m...😀

Ja, dessuten kan jeg ta med meg strikketøy på hytta i mindre porsjoner...;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, An0nymBruker skrev:

Jeg anbefaler ull, da ull er det eneste som isolerer mot kulden.

Bruk et kvalitetsullgarn som tåler maskinvask, slik at pleddet holder seg pent vask etter vask.

De andre spørsmålene kan jeg ikke svare på.

 

Ull er ok. Alpakka er fantastisk. 

Akryl er noko dritt.

Men dersom du har ull eller alpakkapledd, er det nesten aldri behov for vask. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, An0nymBruker skrev:

Jeg strikker akkruat nå et skjerf i perlestrikk sånn som på dette bildet i garnet Eskimo fra DROPS (https://www.garnius.no/garn/drops-eskimo-5265). Det ser veldig fint ut og er mer morsomt å strikke enn bare rett frem hele veien. Siden jeg linket til kan også anbefales for å kjøpe inn garn siden garn i butikk ofte kan bli ganske dyrt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Persephone skrev:

Jeg strikker akkruat nå et skjerf i perlestrikk sånn som på dette bildet i garnet Eskimo fra DROPS (https://www.garnius.no/garn/drops-eskimo-5265). Det ser veldig fint ut og er mer morsomt å strikke enn bare rett frem hele veien. Siden jeg linket til kan også anbefales for å kjøpe inn garn siden garn i butikk ofte kan bli ganske dyrt.

Tusen takk for gode tips og link! :blomst:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Persephone skrev:

Jeg strikker akkruat nå et skjerf i perlestrikk sånn som på dette bildet i garnet Eskimo fra DROPS (https://www.garnius.no/garn/drops-eskimo-5265). Det ser veldig fint ut og er mer morsomt å strikke enn bare rett frem hele veien. Siden jeg linket til kan også anbefales for å kjøpe inn garn siden garn i butikk ofte kan bli ganske dyrt.

Kan man vaske plagg som strikket med det garnet, i maskin på 30 eller 40 grader, og holder plagget seg fint vask etter vask?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, An0nymBruker skrev:

Kan man vaske plagg som strikket med det garnet, i maskin på 30 eller 40 grader, og holder plagget seg fint vask etter vask?

Eskimo skal vaskes for hånd. 

Det står nede til venstre, i Produktdetaljer   Eskimo

Endret av Frida
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Frida skrev:

Eskimo skal vaskes for hånd. 

Det står nede til venstre, i Produktdetaljer

Ok :) Tusen takk! :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Best resultat får man med ull (i grunnen alle typer). Det er noe de kaller "superwash", og er behandlet garn som skal kunne maskinvaskes. Dette har imidlertid en tendens til å bli løst og "slaskete" etter vask. 

Det er dessuten nokså avgjørende hvilken strikkemetode en bruker for om pleddet blir luftig eller kompakt, i tillegg til pinnetykkelse i forhold til garn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok også valgt ull eller en ull-alpakka blanding. Garn fra Drops er rimelige og god kvalitet prisen tatt i betraktning, jeg er veldig glad i Andes hvis jeg trenger et tykkere garn. Behagelig å strikke med, varmt og jeg synes det holder veldig godt. 

En ting å tenke på er at et tjukk og stort pledd ikke nødvendigvis er så lett å vaske i maskin heller, så om maskinvask er viktg bør man kanskje velge noe lettere garn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, onyx skrev:

Jeg ville nok også valgt ull eller en ull-alpakka blanding. Garn fra Drops er rimelige og god kvalitet prisen tatt i betraktning, jeg er veldig glad i Andes hvis jeg trenger et tykkere garn. Behagelig å strikke med, varmt og jeg synes det holder veldig godt. 

En ting å tenke på er at et tjukk og stort pledd ikke nødvendigvis er så lett å vaske i maskin heller, så om maskinvask er viktg bør man kanskje velge noe lettere garn.

:) Konkret tips til et noe lettere garn - som samtidig er varmt og godt i høst/vinter? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, An0nymBruker skrev:

Kan man vaske plagg som strikket med det garnet, i maskin på 30 eller 40 grader, og holder plagget seg fint vask etter vask?

Jeg har desverre ikke fått vasket noe jeg har strikket med dette garnet enda. Jeg prøver å vaske strikketøyet mitt minst mulig og for hånd uansett bare for sikkerhets skyld :)

11 timer siden, An0nymBruker skrev:

Bruker du pinnestr 8 mm når du strikker skjerf med det garnet  @Persephone ?

Ja, jeg bruker 8 mm. Jeg strikker veldig stramt da, men jeg tror det vil bli veldig fint med 8 mm selv om man strikker løsere. Da blir det jo bare mer luftig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...