Kris! Skrevet 2. oktober 2016 #1 Skrevet 2. oktober 2016 Så, jeg skal operer neseskilleveggen. Var hos en øre-nese-hals lege i mars, og har time med legen på sykehuset kommende uke. Tok frem innkallelsen jeg har fått, og bestemte meg for å Google legen. Jeg ser da at han ble ferdig utdannet i 2016! Altså, nesen står plassert midt i ansiktet. Og dette skal en person som nettopp er ferdig på skolen gjøre? Jeg så for meg en eldre mann, a la han jeg var hos i mars (på denne tiden var ikke engang legen som skal operere ferdig utdannet!). Er det noen som har noen som helst erfaring med nyutdannete leger? Vet de hva de gjør? Får de hjelpe av mer erfarne folk?
Honey Dew Skrevet 2. oktober 2016 #2 Skrevet 2. oktober 2016 Når vedkommende er uteksaminert, er det helt trygt. De må jo operere for å få erfaring. Selv har jeg ingen problem med det 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2016 #3 Skrevet 2. oktober 2016 Jeg hadde dessverre blitt skeptisk :S Som sagt, det er jo nesen din. Anonymkode: 12865...83d 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2016 #4 Skrevet 2. oktober 2016 Ville nok ha forsøkt bytte lege. Ikke fordi jeg tror denne legen kommer til å gjøre en dårlig jobb. Kanskje tvert om, som nyutdannet så er man kanskje til og med mer nøyaktig og påpasselig med å forsikre at man gjør en jobb pasienten vil se seg fornøyd med. (Behøver selvfølgelig ikke å være slik heller). Men, med den skepsisen du utviser i forkant av operasjonen, så tror jeg du vil bli misfornøyd uansett resultat. Nettopp fordi du kommer til å finkjemme nesen din for feil i etterkant, og selvfølgelig henge deg opp i alt av detaljer du tenker kanskje burde/kunne ha vært gjort annerledes. Anonymkode: c9d66...730 5
Suss81 Skrevet 2. oktober 2016 #5 Skrevet 2. oktober 2016 Øre nese hals lege er spesialist. Det er to år. Før du kan starte på spesialisering du ha fire års yrkeserfaring etter endt turnus tror jeg...så spørs om det kvalifiserer som nyutdannet når du har jobbet ca 8 år i legeyrket (om man medregner turnustjenesten)? Jeg ville ikke bekymret meg 😊 8
linsejesus Skrevet 2. oktober 2016 #6 Skrevet 2. oktober 2016 Generelt sett så kan det gå begge veier. En eldre lege har mer erfaring, men en yngre kan ofte være mer oppdatert på forskning og de mest moderne teknikkene. De fleste sykehus vil nok også være ganske nøye med å ikke la legen behandle pasienter helt på egenhånd før de er trygge på at han/hun kan det skikkelig. 5
Sulosi Skrevet 2. oktober 2016 #7 Skrevet 2. oktober 2016 Hva er nok erfaring før legen skal få operere på deg da TS? Er man ferdig utdannet så er man ferdig og godkjent. Hva mere skal man kreve? 2
Fjaselina Skrevet 2. oktober 2016 #8 Skrevet 2. oktober 2016 Heilt ferske legar har oftast ein meir erfaren kollega som back-up. Eller støttespelar. 1
Ferny Skrevet 2. oktober 2016 #9 Skrevet 2. oktober 2016 På 2. oktober 2016 den 19.52, Suss81 skrev: Øre nese hals lege er spesialist. Det er to år. Før du kan starte på spesialisering du ha fire års yrkeserfaring etter endt turnus tror jeg...så spørs om det kvalifiserer som nyutdannet når du har jobbet ca 8 år i legeyrket (om man medregner turnustjenesten)? Jeg ville ikke bekymret meg 😊 Man trenger vel ikke annet enn autorisasjon som lege for å kunne begynne på spesialistutdanningen? Og turnus er vel "bare" 18 måneder. Og under spesialistutdanningen så får du jo utføre oppgavene som den typen lege utfører, selv om du er under utdanning - bare at det vel er en annen lege som er ansvarlig eller noe. Sånn sett kan trådstarter bli operert av en rimelig fersk lege da? Men altså, med mindre det er et simpelt inngrep som personen har utført før, så er det nok en dyktig lege til stede og overvåker operasjonen. 1
revue3 Skrevet 2. oktober 2016 #10 Skrevet 2. oktober 2016 Om det er konsultasjon i forkant av operasjonen er nok legen alene. Man får ikke operere alene før man har gjort nok av den typen inngrep til at man kan de. Det vil uansett alltid være en spesialist i bakhånd om legen i spesialisering støter på et problem, men med alle inngrep er det en risiko for at ting ikke går etter planen, uavhengig av legens erfaring. Om du føler deg usikker er det bare å spørre hvem som skal delta i operasjonen.
Suss81 Skrevet 2. oktober 2016 #11 Skrevet 2. oktober 2016 2 timer siden, Ferny skrev: Man trenger vel ikke annet enn autorisasjon som lege for å kunne begynne på spesialistutdanningen? Og turnus er vel "bare" 18 måneder. Og under spesialistutdanningen så får du jo utføre oppgavene som den typen lege utfører, selv om du er under utdanning - bare at det vel er en annen lege som er ansvarlig eller noe. Sånn sett kan trådstarter bli operert av en rimelig fersk lege da? Men altså, med mindre det er et simpelt inngrep som personen har utført før, så er det nok en dyktig lege til stede og overvåker operasjonen. Vet du, jeg googlet og det sto at øre nese hals spesialisering er på fem år, med turnus på 1,5, jeg vet man må ha noen kurs også før man starter som lis lege, men jeg er usikker på om man kan ta de under turnus. Uansett, ca 7 år da. Ikke ca 8, men fremdeles ikke akkurat nyutdannet 1
Katana Skrevet 3. oktober 2016 #12 Skrevet 3. oktober 2016 Han har fullført den seksårige medisinutdanningen og så tatt ytterligere spesialisering på minimum fem år. Da er han ikke akkurat nyutdannet, selv om han ikke er en erfaren spesialist. Som i andre yrker er det ofte veldig personavhengig hvor dyktig man er/blir, så det er ikke nødvendigvis den eldste legen som alltid er den flinkeste. 2
Gjest StripeyPanda Skrevet 3. oktober 2016 #13 Skrevet 3. oktober 2016 Det er ikke hjernekirurgi du skal gjennom. Dessuten har han flere år på baken som lege. Ventelistene er jo ganske lange, vil du vente enda lenger (og risikere å møte på enda en "uerfaren og ung" lege)? Slapp av.
MajorasMaske Skrevet 3. oktober 2016 #14 Skrevet 3. oktober 2016 13 timer siden, Kris! skrev: Så, jeg skal operer neseskilleveggen. Var hos en øre-nese-hals lege i mars, og har time med legen på sykehuset kommende uke. Tok frem innkallelsen jeg har fått, og bestemte meg for å Google legen. Jeg ser da at han ble ferdig utdannet i 2016! Altså, nesen står plassert midt i ansiktet. Og dette skal en person som nettopp er ferdig på skolen gjøre? Jeg så for meg en eldre mann, a la han jeg var hos i mars (på denne tiden var ikke engang legen som skal operere ferdig utdannet!). Er det noen som har noen som helst erfaring med nyutdannete leger? Vet de hva de gjør? Får de hjelpe av mer erfarne folk? Selv om han er nyutdannet så kan det gå bra.
Ferny Skrevet 3. oktober 2016 #15 Skrevet 3. oktober 2016 På 3. oktober 2016 den 0.40, Suss81 skrev: Vet du, jeg googlet og det sto at øre nese hals spesialisering er på fem år, med turnus på 1,5, jeg vet man må ha noen kurs også før man starter som lis lege, men jeg er usikker på om man kan ta de under turnus. Uansett, ca 7 år da. Ikke ca 8, men fremdeles ikke akkurat nyutdannet Det stemmer sikkert, men man får jo operere under opplæring også, da med en annen lege som veileder eller noe. Men nå forutsetter jeg at "ferdig utdannet" vil si at legen ble autorisert som vanlig lege i 2016, ikke som spesialist. Dersom legen er ferdig øre-nese-hals-lege, da er jeg enig med deg. Men jeg tror vi snakker litt forbi hverandre.
Mokkilokki Skrevet 3. oktober 2016 #16 Skrevet 3. oktober 2016 Legen hadde ikke fått operert om den ikke var kvalifisert til det. 2
minsinn Skrevet 3. oktober 2016 #17 Skrevet 3. oktober 2016 Det at legen nylig uteksaminert betyr ikke at vedkommende ikke har operert neser før. Før man blir uteksaminert og autorisert som lege har man hat massevis av trening. Jeg ville absolutt ikke vært bekymret - praksisen/treningen deres får de før de blir "ferdige leger", under kyndig veiledning av godt erfarne leger. Man slipper ikke til alene til en operasjon man ikke har gjort før.
studerende Skrevet 4. oktober 2016 #18 Skrevet 4. oktober 2016 Dersom legen som har kalt deg inn først ble ferdig med studiet (altså ikke spesialiseringen) i 2016 er det nok ikke den legen som skal utføre operasjonen, men man får ofte turnusleger til å skrive henvisningene og det er derfor deres navn står oppført som innkallende lege på skrivet man får fra sykehuset.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå