Gå til innhold

Vitaminmangel?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Heisann.

Jeg sliter mye med slapphet, kvalme, dårlig blodsirkulasjon, hodepine, svimmelhet osv. Har vært hos legen og tatt blodprøver. B12 nivået mitt var på 134 og ferritin nivået på 28. Hun sa alt var fint. Har jo søkt litt på nettet selvfølgelig. Og har sett at lommelegen og andre anbefaler at b12 burde være over 258. Men helst over 350. Var en på lommelegen som hadde høyere b12 nivå enn meg og fikk b12 sprøyter. Har også lest at ferritin nivået helst burde ligge over 70. Dette er det en lege som har skrivd. Blir så forvirra. Er jo skikkelig energiløs så noe må det jo være. Noen med erfaringer på dette?

Takk for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 minutter siden, Aurora1986 skrev:

Heisann.

Jeg sliter mye med slapphet, kvalme, dårlig blodsirkulasjon, hodepine, svimmelhet osv. Har vært hos legen og tatt blodprøver. B12 nivået mitt var på 134 og ferritin nivået på 28. Hun sa alt var fint. Har jo søkt litt på nettet selvfølgelig. Og har sett at lommelegen og andre anbefaler at b12 burde være over 258. Men helst over 350. Var en på lommelegen som hadde høyere b12 nivå enn meg og fikk b12 sprøyter. Har også lest at ferritin nivået helst burde ligge over 70. Dette er det en lege som har skrivd. Blir så forvirra. Er jo skikkelig energiløs så noe må det jo være. Noen med erfaringer på dette?

Takk for svar.

Da syns jeg det er rart at fastlegen sa at alt var ok. Du får ringe og sjekke da, om det stemmer at B12 nivået var passe, og at du ønsker nærmere utredning for å finen ut symptomene. Kanskje bør du legges inn. Tok de senkningsreaksjon på deg? SR? 

Anonymkode: ff49d...335

• Liker 1
Skrevet

B vitaminer er vannløselig så gjør jo ikke noe å ta tilskudd selv heller. 

Skrevet

Jeg har også fått beskjed om at jeg har normalt nivå på ferritin, på 26 (referanseverdi 15-150), etter å ha tatt jerntilskudd en stund.

Anonymkode: a9102...489

Skrevet

Sjekket du verdiene av d-vitamin da?

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da syns jeg det er rart at fastlegen sa at alt var ok. Du får ringe og sjekke da, om det stemmer at B12 nivået var passe, og at du ønsker nærmere utredning for å finen ut symptomene. Kanskje bør du legges inn. Tok de senkningsreaksjon på deg? SR? 

Aner ikke om de tok senkningsreaksjonen min. Står hvertfall ikke noe om det på utskriften jeg tok hos legen....

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjekket du verdiene av d-vitamin da?

Ja. Den var på 102. Tenker ikke at det er veldig lavt. Men igjen så leste jeg om en lege som skrev at det beste er at den er over 150.

Skrevet

Håper du sjekker normalområdene (referanseområder) der blodprøven din er analysert! Ulike sykehus kan ha ulike normalområder, så det er ikke lurt å bare søke etter  hva tallet skal være på internett når disse kan variere.

Men, etter hva som er "normalt" på mitt lokale sykehus  så er ferritin på 28 fint. Man får være blodgiver med så lav ferritin, så det sier seg selv at det e ikke farlig. Men b12 på 134 er lavt. Syns det er rart de ikke vil utrede deg videre for å finne årsaken, eller gi deg sprøyter og se om den går opp. B12 tabletter selges på apoteket reseptfritt så et alternativ er å kjøpe en boks og se om du føler deg bedre når du tar de.

Anonymkode: f48d5...ee1

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Håper du sjekker normalområdene (referanseområder) der blodprøven din er analysert! Ulike sykehus kan ha ulike normalområder, så det er ikke lurt å bare søke etter  hva tallet skal være på internett når disse kan variere.

Men, etter hva som er "normalt" på mitt lokale sykehus  så er ferritin på 28 fint. Man får være blodgiver med så lav ferritin, så det sier seg selv at det e ikke farlig. Men b12 på 134 er lavt. Syns det er rart de ikke vil utrede deg videre for å finne årsaken, eller gi deg sprøyter og se om den går opp. B12 tabletter selges på apoteket reseptfritt så et alternativ er å kjøpe en boks og se om du føler deg bedre når du tar de.

Anonymkode: f48d5...ee1

Har kjøpt b12 fra utlandet på 5000iu. Vet ikke hvordan jeg skal formulere meg ovenfor legen. Syntes det er så flaut å sitte å belære legen haha... Men alle andre bortsett fra legen min sier jo at det er altfor lavt.... Tenkte å gå på b12 en stund nå også ta ny blodprøve for å se om det har økt. Vet ikke hvor lenge jeg må gå på det før det øker... Vet du

Skrevet
2 timer siden, Aurora1986 skrev:

Heisann.

Takk for svar.

Stol på legen, og slutt å google. Du har prøver innenfor referanseverdiene. Er du fortsatt dårlig, så bestiller du ny time. 

Senkning og innleggelse som noen nevner, om alle med ts sine symptomer skulle bli innlagt, så hadde sykehusene  vært overfylte. Senkning er neppe nødvendig med en normal Ferritin. Fordi Ferritin er et akuttfaseprotein, så reeagerer den ,med å bli skyhøy raskere enn en senkning vil bli forhøyet. 

På kropp og helse skyter folk ofte i blinde når de svarer, det gjer og i denne tråden. 

Anonymkode: 3968d...332

Skrevet
1 time siden, Aurora1986 skrev:

Har kjøpt b12 fra utlandet på 5000iu. Vet ikke hvordan jeg skal formulere meg ovenfor legen. Syntes det er så flaut å sitte å belære legen haha... Men alle andre bortsett fra legen min sier jo at det er altfor lavt.... Tenkte å gå på b12 en stund nå også ta ny blodprøve for å se om det har økt. Vet ikke hvor lenge jeg må gå på det før det øker... Vet du

Enten får du høre på legen og følge legens anvisninger eller så får du droppe fastlege og forholde deg til Dr. Google. Det er en grunn til at mange medisiner ikke selges i Norge. Det du holder på med er intet mindre enn eksprimentelt og lite fornuftig. 

Skrevet
2 timer siden, Aurora1986 skrev:

de bør jo finne ut hvorfor b12 er lavt. spiser du lite kjøtt?

Hvordan er avføringen, har du ofte luft i magen, diare osv som kan tyde på cøliaki f.eks. - det kan gjøre at b12 ikke suges opp skikkelig i tarmen pga mangel av is-faktor.

Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stol på legen, og slutt å google. Du har prøver innenfor referanseverdiene. Er du fortsatt dårlig, så bestiller du ny time. 

Senkning og innleggelse som noen nevner, om alle med ts sine symptomer skulle bli innlagt, så hadde sykehusene  vært overfylte. Senkning er neppe nødvendig med en normal Ferritin. Fordi Ferritin er et akuttfaseprotein, så reeagerer den ,med å bli skyhøy raskere enn en senkning vil bli forhøyet. 

På kropp og helse skyter folk ofte i blinde når de svarer, det gjer og i denne tråden. 

Jeg tenkte mer senkning i forhold til alvorligere sykdommer.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte mer senkning i forhold til alvorligere sykdommer.

Poenget er, som du tydeligvis ikke vet, at er senkningen høy så er også Ferritin unormalt høy. Feritin kan faktisk brukes/taes i stedenfor CRP og senkning ved mistanke om infeksjon i kroppen. Sett deg inn i saker før du svarer helt borti natta. 

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget er, som du tydeligvis ikke vet, at er senkningen høy så er også Ferritin unormalt høy. Feritin kan faktisk brukes/taes i stedenfor CRP og senkning ved mistanke om infeksjon i kroppen. Sett deg inn i saker før du svarer helt borti natta. 

Jeg hadde normal ferritin og bittelitt forhøyet SR. Viste seg å være en alvorlig sykdom. 

Skrevet (endret)

Dersom du fortsatt har symptomene, så skader det ikke å få deg en ny time og be om en grundigere utredning. Om du er i tvil om det med B12, så spør legen hva grensen er for når de gir B12 sprøyter, om han/hun anbefaler å ta B-vitamintilskudd.

Endret av Iguana
Skrevet

Jeg hadde symptomer en gang som lignet på dine, tok blodprøve jeg hadde da folinsyremangel, etter å ha kjøpt tabletter og spist grønnsaker forsvant problemene. 

Skrevet
På 2.10.2016 den 13.44, AnonymBruker skrev:

de bør jo finne ut hvorfor b12 er lavt. spiser du lite kjøtt?

Hvordan er avføringen, har du ofte luft i magen, diare osv som kan tyde på cøliaki f.eks. - det kan gjøre at b12 ikke suges opp skikkelig i tarmen pga mangel av is-faktor.

Har hatt diare i over et år. 2-5 ganger om dagen. Veit jeg skulle gått til legen for lenge siden men jeg er så treig på sånt haha. Er nå de siste månedene at jeg har blitt så slapp at det er slitsomt og gå en liten tur ut på kjøkkenet. Har alle symptomene på cøliaki. Tok prøver på det. Legen sa at prøven som heter IgA hadde nivå på 0.290 og normalområdet er 0.700 til 3.70. Hun sa det var litt lavt men at dette ikke var noe vi skulle gjøre noe med. Jeg er sykt tynn og klarer ikke gå opp i vekt. Har også mye kvalme og hatt oppkast innimellom. Hun mente jeg jeg dårlig pga jeg har dårlig helse... Har trent mye i mitt liv, spiser sundt og har to barn på fulltid så skjønner ikke helt det. Alle mine symptomer kan ikke være dårlig helse. Orker ikke trene sånn jeg er nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...