Gå til innhold

Hvilken plantemelk er sunnest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg spiser et plantebasert kosthold, og er opptatt av å ikke spise for mye prosessert mat. Som regel drikker jeg mandelmelk, havremelk eller soyamelk, men jeg hører så mye negativt om alle. Spesielt soyamelk synes jeg det skrives mye skummelt om. Håper noen har mer peiling på dette enn meg:)

Anonymkode: ec6a8...3cc

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Mandelmelk: Inneholder færre kalorier enn melk. Karbohydratinnholdet er noe lavere, og den inneholder lite mettet fett. Den har imidlertid et lavere proteininnhold, og det er ikke alle typene som er beriket med kalsium.

Soyamelk: Inneholder omtrent like mange kalorier som melk. Proteininnholdet er tilsvarende som i melk, og soyamelk er ofte beriket med kalsium. Karbohydratinnholdet er lavere og fettinnholdet er høyere sammenlignet med kumelk.

Rismelk: Inneholder mer kalorier enn melk, samtidig som den har en høyere andel karbohydrater og fett, og nesten ikke proteiner.

Havremelk: Inneholder omtrent like mange kalorier som melk. Karbohydratinnholdet er noe høyere, og den inneholder nesten ikke proteiner. Havremelk er imidlertid rik på fiber som metter godt og er bra for fordøyelsen, og inneholder lite fett.

Skrevet
41 minutter siden, Loki Laufeyson skrev:

Mandelmelk: Inneholder færre kalorier enn melk. Karbohydratinnholdet er noe lavere, og den inneholder lite mettet fett. Den har imidlertid et lavere proteininnhold, og det er ikke alle typene som er beriket med kalsium.

Soyamelk: Inneholder omtrent like mange kalorier som melk. Proteininnholdet er tilsvarende som i melk, og soyamelk er ofte beriket med kalsium. Karbohydratinnholdet er lavere og fettinnholdet er høyere sammenlignet med kumelk.

Rismelk: Inneholder mer kalorier enn melk, samtidig som den har en høyere andel karbohydrater og fett, og nesten ikke proteiner.

Havremelk: Inneholder omtrent like mange kalorier som melk. Karbohydratinnholdet er noe høyere, og den inneholder nesten ikke proteiner. Havremelk er imidlertid rik på fiber som metter godt og er bra for fordøyelsen, og inneholder lite fett.

Oi, tusen takk for bra svar! 

Jeg fant forresten en link som jeg synes var veldig skremmende..dette gjelder jo for all plantemelk:( Kanskje jeg skal lage min egen mandelmelk eller noe.. http://forskning.no/mat-mat-og-helse-menneskekroppen-blod-overvekt/2011/01/skadelig-soyamelk

Anonymkode: ec6a8...3cc

Gjest lizard queen
Skrevet

MÅ du ha en melkeerstatning da? Jeg ville enten drukket skikkelig melk, eller holdt meg til vann. Mat er mat, ikke drikke! Seff en ting med smoothie og slikt, men du skjønner greia. Soya ville jeg hvertfall kuttet ut (siden du har lest såpass om det at du er skeptisk trenger jeg vel ikke forklare hvorfor) og de andre du nevner er i beste fall tyntflytende karbobomber. Nå er ikke karbo i seg selv så veldig skummelt men du får veldig lite igjen for å drikke plantemelk så jeg ville kuttet det ut. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...