Gå til innhold

Handlenett

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har litt lyst å stå på julemesse i år og lurer på hva jeg skal lage...Noe jeg vurderer er å sy en del nett, både av tykt bomullsstoff og tynt - som f.eks. sengetøy (har en del sengesett som er fine i stoffet fortsatt). Dere som har stått på julemesser tidligere, tror dere at det er noe som vil selge? Har så klart ikke tenkt å ta allverden for de da som er laget av sengetøy...

Anonymkode: f6aff...d92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På ‎01‎.‎10‎.‎2016 den 18.02, AnonymBruker skrev:

Har litt lyst å stå på julemesse i år og lurer på hva jeg skal lage...Noe jeg vurderer er å sy en del nett, både av tykt bomullsstoff og tynt - som f.eks. sengetøy (har en del sengesett som er fine i stoffet fortsatt). Dere som har stått på julemesser tidligere, tror dere at det er noe som vil selge? Har så klart ikke tenkt å ta allverden for de da som er laget av sengetøy...

Jeg ville i alle fall kjøpt handlenett! :) Svært fin ide, tenker jeg! :) Ofte mye av det samme som går igjen på messer, men handlenett har jeg personlig ikke sett mye av, tror faktisk bare at jeg har sett andre typer vesker. Tenker at de som er laget av sengetøy, ikke er mindre verdt enn andre! (Behøver ikke være rimeligere i materiale for det, mener jeg) Har selv laget ting av sengetøy, kjøpt nytt, bare fordi jeg ønsket akkurat de fargene og mønsteret som var på sengesettet. Stoffmessig ble det mye mer kostbart enn å kjøpe pr.meter. ;) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke kjøpt av sengetøy, verken nytt eller gammelt.

Bortsett fra det er jo handlenett en god ide, sy gjerne en liten lomme på den (sånn som Remas handlenett har) så blir det lettere å pakke dem sammen etter bruk.

Anonymkode: b4e2f...4a1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ikke kjøpt av sengetøy, verken nytt eller gammelt.

Bortsett fra det er jo handlenett en god ide, sy gjerne en liten lomme på den (sånn som Remas handlenett har) så blir det lettere å pakke dem sammen etter bruk.

Kan jeg spørre deg om hvorfor ville du ikke kjøpt om det var laget av sengetøy? :) Du vil jo uansett ikke vite om det er laget av sengetøy, tenker jeg? ;) Jeg har i alle fall selv laget svært flotte ting av sengetøy, dog alltid nytt og ubrukt, og ingen som noen gang kan gjette seg til at det er laget av sengetøy, bare så det er sagt! ;) Syns du det hørtes mindre delikat ut, å lage eller dvs kjøpe noe som er laget av sengetøy som har vært brukt? Kan jo forstå den tanken evt, og jeg vet jo ikke, men forventer og tar det som en selvfølge at TS kokevasker og stryker det gamle sengetøyet, før det blir laget handlenett av stoffet! ;) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handlenett er supert det, men stoffet må ha god kvalitet. Ser for meg at en del sengetøy vil føles for tynnt til å kunne bære noe særlig i nettet.

Anonymkode: 564a9...944

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Lykkehjerte skrev:

Kan jeg spørre deg om hvorfor ville du ikke kjøpt om det var laget av sengetøy? :) Du vil jo uansett ikke vite om det er laget av sengetøy, tenker jeg? ;) Jeg har i alle fall selv laget svært flotte ting av sengetøy, dog alltid nytt og ubrukt, og ingen som noen gang kan gjette seg til at det er laget av sengetøy, bare så det er sagt! ;) Syns du det hørtes mindre delikat ut, å lage eller dvs kjøpe noe som er laget av sengetøy som har vært brukt? Kan jo forstå den tanken evt, og jeg vet jo ikke, men forventer og tar det som en selvfølge at TS kokevasker og stryker det gamle sengetøyet, før det blir laget handlenett av stoffet! ;) 

Jeg liker gjenbruk, og å lage ting av gammelt sengetøy er helt flott. Men sengetøy et tynt i stoffet, og jeg er i tvil om det vil være sterkt nok til å bære tunge varer hjem. Bærenett som selges i butikken er jo laget for det formålet, i sterkt, syntetisk stoff.

Prinsipielt sett ville jeg faktisk foretrukket gammelt sengetøy, jeg liker tanken på at gamle tøyfiller som ellers ville blitt kastet kan oppgraderes til nye flotte ting, som små vesker, dukkeklær, bærenett o.l.

Å skulle klippe opp nytt, ubrukt sengetøy ville jeg bare sett på som sløsete, og at sengetøyet ble (i mangel av bedre ord) nedgradert.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På Saturday, October 01, 2016 den 18.02, AnonymBruker skrev:

Handlenett får folk for 2under tjuekroner på Rema og andre steder. Å sy handlenett av sengetøy er å lage et lite holdbart produkt. Sengetøystoff er som navnet sier ikke betegnet til handlenett. De som selger handlenett på håndtverksmesser legger mye arbeid i håndarbeidet med ulike teknikker og kvalitetsstoffer. 

Anonymkode: 1cee5...ab7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den typen nett jeg har tenkt på er slik som på bildet på denne siden: http://www.valdresbiblioteka.no/nord-aurdal/artikler/2014/7/toeynett.aspx Det er jo en type nett som ikke er laget for de tyngste varene, men som heller ikke tar mest plass i veska. Det er jo ikke bestandig man handler mye eller tungt heller. Har jo ikke tenkt å bruke sengetøy som er av den tynneste typen eller utvasket. Er jo ikke alt sengetøy som egner seg å bruke. Er jo en del stoff som er laget av lerretsstoff og kan ikke tenke meg at det er noe bedre enn sengetøy, kvalitetsmessig. Det med en liten lomme skal jeg ta med meg! Og så klart kokvasker jeg det før jeg syr! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎05‎.‎10‎.‎2016 den 10.20, AnonymBruker skrev:

Jeg liker gjenbruk, og å lage ting av gammelt sengetøy er helt flott. Men sengetøy et tynt i stoffet, og jeg er i tvil om det vil være sterkt nok til å bære tunge varer hjem. Bærenett som selges i butikken er jo laget for det formålet, i sterkt, syntetisk stoff.

Prinsipielt sett ville jeg faktisk foretrukket gammelt sengetøy, jeg liker tanken på at gamle tøyfiller som ellers ville blitt kastet kan oppgraderes til nye flotte ting, som små vesker, dukkeklær, bærenett o.l.

Å skulle klippe opp nytt, ubrukt sengetøy ville jeg bare sett på som sløsete, og at sengetøyet ble (i mangel av bedre ord) nedgradert.

Jeg forstår, jeg er også glad i gjenbruk! Opplever at mye sengetøy er svært slitesterkt, men det finnes så mange varianter av det. Forstår at du syns det virker sløsete å klippe i nytt sengetøy. For meg som syr svært mye, og kjøper mye stoff, blir det litt sånn at stoff er stoff! :) Om jeg betaler meterpris for et fint stoff, eller kjøper et sengetøysett, for å klippe og sy, eller gardiner for den saks skyld, er ikke så nøye for meg. Det viktigste for meg da, er at jeg finner et stoff med kvalitet og trykk/mønster som er passende til det jeg ønsker å lage. Så om jeg finnet et sengetøysett som er perfekt til mitt syprosjekt, og det ikke finnes i metervare, ja da kjøper jeg sengetøysettet og klipper og syr med glede! ;) Minuset for meg da, er vel at det blir en mer kostbar greie, enn om det kunne kjøpes i meter. Men får også tak i både sengesett og gardiner i flotte varianter på tilbud også. Nå er jeg over snittet kreativ, og lager mye forskjellig, så her er det ikke bare sengetøy som kan kjøpes nytt og forvandles til noe helt annet, det kan i grunn være det meste av gjenstander! Har jeg ikke, og ikke får tak i brukt, så kjøpes det nytt. Men vet om flere som tenker som deg, som ikke har hjerte "ødelegge" en ny bruksting. Skriver "ødelegge" i tegn, fordi det for meg ikke regnes for å ødelegge, det blir bare å skape noe nytt. Så jeg anser det ikke som sløsete, fordi jeg forvandler nye produkter om til andre nye ting. Slik er det å være kreativ! :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎05‎.‎10‎.‎2016 den 13.05, AnonymBruker skrev:

Den typen nett jeg har tenkt på er slik som på bildet på denne siden: http://www.valdresbiblioteka.no/nord-aurdal/artikler/2014/7/toeynett.aspx Det er jo en type nett som ikke er laget for de tyngste varene, men som heller ikke tar mest plass i veska. Det er jo ikke bestandig man handler mye eller tungt heller. Har jo ikke tenkt å bruke sengetøy som er av den tynneste typen eller utvasket. Er jo ikke alt sengetøy som egner seg å bruke. Er jo en del stoff som er laget av lerretsstoff og kan ikke tenke meg at det er noe bedre enn sengetøy, kvalitetsmessig. Det med en liten lomme skal jeg ta med meg! Og så klart kokvasker jeg det før jeg syr! 

Slike handlenett av den typen der, er svært anvendelige! Har noen slike, som jeg har fått i gave for årevis tilbake, og tatt meg i å tenke at jeg ville ha hatt flere. Bruker de nemlig til så mye forskjellig. Kunne kjøpt ferdige på butikk, men liker ikke reklamen som gjerne er trykket på. Et tips til deg TS, (nevnte så vidt på det i et annet svar her), at gardiner kan du få på billigsalg innimellom, og da blir produksjonsprisen ganske lav. Mange skikkelige slitesterke gardiner, i sterkere men liknende stoff, som det nettet du viser med linken. Har selv fått tak i flotte symaterialer via gardiner på billigsalg på Sparkjøp og Jysk. Ofte ensfargede stoffer, men velger du det, kan du jo f.eks bruke mønster og farger på stoffet på lommen, og evt bærehempene. Skrev i et annet innlegg her om sengetøy og kvalitet, finnes så mange varianter av kvaliteter på det, men de jeg har kjøpt og sydd om, eller de jeg bruker, er av god slitesterk kvalitet, som fint hadde egnet seg til handlenett! :) Hvor i landet skal du på julemesse? (forstår om du ikke fortelle) Lykke til med syingen og salget! :) 

Endret av Lykkehjerte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...