Gå til innhold

DERE SOM SYR PÅ BESTILLING


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg syr på bestilling og etter at jeg begynte å få mange bestillinger så har det dukket opp nye problemer...

Personer bestiller noe som jeg lager og etter at plagget er ferdig så hører jeg ikke mere fra dem. Skjedde nylig at jeg skulle lage noen bukser til ei med hoftegips og jeg hadde gitt henne en rimelig pris som nesten kun dekte stoffet. Etter at buksene var ferdig så hørte jeg ikke mere fra henne... Jeg har kastet bort mye stoff og vil ikke klare å selge buksene videre ettersom dem var laget etter mål...

Spørsmålet mitt er da, hva gjør dere for å unngå slikt? Er det noe man kan gjøre eller må det bare være slik?

Anonymkode: ce2b2...407

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange tar forhåndsbetaling nettopp for å slippe det du har opplevd nå. Skikkelig surt å bruke mye tid og penger på noen som ikke dukker opp alikevell. De gangene jeg har bestillt ting har jeg alltid betalt forskuddsvis.

Anonymkode: fb5a1...e46

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krev forhandsbetaling, om ikkje heile beløpet så ein viss prosentdel.  

Kipt med den kunden da! Og med mindre det er meint som gåve så set prisen slik at du får betalt for innsatsen din. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Lag deg et dokument som beskriver bestilling og matrialbruk og priser. Forlang beløpet som dekker matrialbruk pluss start av arbeid. Beskriv deretter at, for at du skal gjøre ferdig så må sluttoppgjøret være betalt ved levering. Send dok på mail og få det returnert signert. Det virker kaskje litt tungvindt men du blir fort kvitt useriøse kunder da, og dette blir etterhvert en rutine som går av seg selv og ikke minst seriøse kunder har forståelse for at det er slik. Lykke til! :) PS. Arbeidet du gjør skal bli satt pris på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Saturday, October 01, 2016 den 17.55, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg syr på bestilling og etter at jeg begynte å få mange bestillinger så har det dukket opp nye problemer...

Personer bestiller noe som jeg lager og etter at plagget er ferdig så hører jeg ikke mere fra dem. Skjedde nylig at jeg skulle lage noen bukser til ei med hoftegips og jeg hadde gitt henne en rimelig pris som nesten kun dekte stoffet. Etter at buksene var ferdig så hørte jeg ikke mere fra henne... Jeg har kastet bort mye stoff og vil ikke klare å selge buksene videre ettersom dem var laget etter mål...

Spørsmålet mitt er da, hva gjør dere for å unngå slikt? Er det noe man kan gjøre eller må det bare være slik?

Anonymkode: ce2b2...407

Den som vil ha noe sydd, kjøper selv og betaler stoff, glidelås, knapper, bånd sytråd osv. I tillegg er det vanlig å ta litt betalt på forhånd for arbeid, gjerne 50 % av prisen. Hun du har sydd for kan du faktisk klage inn til forliksrådet og kreve betaling fra. Men du må da betale et gebyr på i underkant av en tusenlapp, så det er vel ikke aktuelt her? 

Men kjøp aldri materialer selv, la den som vil ha noe sydd gjøre det, så kommer de nok tilbake om de er interessert. (Det samme gjelder garn til strikking.)

Anonymkode: 007e3...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den som vil ha noe sydd, kjøper selv og betaler stoff, glidelås, knapper, bånd sytråd osv. I tillegg er det vanlig å ta litt betalt på forhånd for arbeid, gjerne 50 % av prisen. Hun du har sydd for kan du faktisk klage inn til forliksrådet og kreve betaling fra. Men du må da betale et gebyr på i underkant av en tusenlapp, så det er vel ikke aktuelt her? 

Men kjøp aldri materialer selv, la den som vil ha noe sydd gjøre det, så kommer de nok tilbake om de er interessert. (Det samme gjelder garn til strikking.)

Anonymkode: 007e3...972

Har mye stoff hjemme og har mine egne designede plagg jeg syr så at kunden skal kjøpe stoff går nok ikke☺️ Problemet er hovedsakelig at enkelte bestiller plagg og ombestemmer seg og jeg aldri mottar betaling for ferdige plagg. Men har nå startet med at dem må betale før jeg syr og har ikke hatt noen useriøse kunder etter dette☺️

Anonymkode: ce2b2...407

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får betalt når vi bekrefter bestillingen. Passer da på å levere innen ei uke, så er begge fornøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strikker og tar betalt for garnet eller ber kunden kjøpe garn før jeg begynner. Kunden får ferdig plagg når betalinga for jobben er kommet.

Anonymkode: 9e875...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva er prisen din? Tar du deg betalt for selve plagget, eller for arbeidet også? Kunne tenke meg å drive med noe lignende selv, å sy eller strikke på bestilling, men siden jeg er ny, så trenger jeg andres erfaring på fremgangsmåten.

Anonymkode: 9aa8f...9d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...