Gå til innhold

Hjelp med felling til ermehull


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg holder på med min første raglan-genser og er rimelig grønn på strikking generelt.

Jeg er nå ferdig med bol og ermer, og skal sette dette sammen. Jeg har avventet litt med å felle masker til ermehull da jeg føler meg ganske usikker på dette. Har forsøkt å lese meg litt opp på nett, men blir likevel ikke klok. 

Kanskje ligger hele fasiten i svaret på følgende spørsmål: skal jeg i det hele tatt strikke videre med tråden jeg har igjen fra bolen, eller skal denne klippes og festes slik at jeg deretter starter på nytt når jeg begynner med første erme? Hvordan festes denne? Ved å dra tråden gjennom siste maske som er igjen etter felling?

Noen mener at man bare skal sette av maskene som i oppskrift står ta skal felles. Dersom jeg velger denne metoden, hvordan festes da tråden?

Og, dersom jeg ikke skal klippe av tråden, men strikke videre, da trenger jeg åpenbart en forklaring som dekker det store hullet i min strikkeforståelse.

Håper noen forstår mine spørsmål og kan svare. Videoer er jo selvsagt ideelt.

Anonymkode: 72020...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pleier å  gjøre det slik:

Fell av det antall masker du skal på begge ermene, og da feller du på hver side av der omgangen slutter på ermet. Poenget med det er å få punktet hvor omgangen starter/slutter midt under armhulen.  Hvis du f.eks. skal felle 6 masker på hver arm, så feller du 3 før og 3 etter der omgangen begynner. 

Så skal det også felles 6 masker på bolen der ermet skal strikkes på, jeg strikker en siste omgang på bolen der jeg feller 6 m i hver side. 

Så fortsetter jeg å strikke med tråden fra bolen og strikker på ermene. Tråden fra ermene lar jeg bare være og bruker den til å sy sammen under ermene når jeg har strikket ferdig. Man kan også la maskene bare stå på en sikkerhetsnål både på ermer og bol og så maske dem sammen etterpå. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fell av maskene ved å trekke den bakerste over den fremste, strikk forstykket fell av neste ermhull på bolen og strikk bakstykket.  Da kommer du tilbake til før første ermhull. Der setter du inn og begynner å strikke på armen, som du alt har felt av fellemaskene under armen på. Strikk armen, forstykket og sett inn armen på neste side. Strikk bakstykket. (Genser - Jakker som skal klippes opp fremme, starter og begybber i klippekanten fremme.)

Gjør du som over så har du ny omgang der du satte inn og begynte på første armen. 

Å begynne å sette masker på sikkerhetsnål eller tråd for så å maske dem sammen etterpå, er ikke lurt før du er litt mer erfaren. Trådene klippes minst mulig da det ellers må festes godt for ikke å rakne i bruk.

Anonymkode: 4c718...aa2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, begge to! 

Det som gjør meg så usikker er følgende: I mitt tilfelle skal jeg felle 10 m til hvert ermehull, altså fem før og etter merke. Dersom jeg feller fem m i starten av siste omgang, 10 m midt i arbeidet, og fem på slutten av omgangen, så står jeg igjen med én maske som jeg ikke får trukket noe over - hvordan løses dette? Og i tillegg ligger da tråden jeg jobber med midt mellom 10 m, noe som gjør det upraktisk å bruke den når jeg skal starte med å strikke på ermet. Jeg antar at jeg tenker feil på en eller annen måte. Noen som kan mate det inn med teskje?

Anonymkode: 72020...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Frida skrev:

Jeg pleier å  gjøre det slik:

Fell av det antall masker du skal på begge ermene, og da feller du på hver side av der omgangen slutter på ermet. Poenget med det er å få punktet hvor omgangen starter/slutter midt under armhulen.  Hvis du f.eks. skal felle 6 masker på hver arm, så feller du 3 før og 3 etter der omgangen begynner. 

Så skal det også felles 6 masker på bolen der ermet skal strikkes på, jeg strikker en siste omgang på bolen der jeg feller 6 m i hver side. 

Så fortsetter jeg å strikke med tråden fra bolen og strikker på ermene. Tråden fra ermene lar jeg bare være og bruker den til å sy sammen under ermene når jeg har strikket ferdig. Man kan også la maskene bare stå på en sikkerhetsnål både på ermer og bol og så maske dem sammen etterpå. 

 

Ok, kanskje du forklarer det jeg egentlig lurer på her når du skriver: "..så feller du 3 før og 3 etter der omgangen begynner"? Altså, skal jeg i nest siste omgang felle de fem siste maskene, og deretter de fem første i siste omgang (og de 10 på midten i siste omgang)?

Anonymkode: 72020...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar, begge to! 

Det som gjør meg så usikker er følgende: I mitt tilfelle skal jeg felle 10 m til hvert ermehull, altså fem før og etter merke. Dersom jeg feller fem m i starten av siste omgang, 10 m midt i arbeidet, og fem på slutten av omgangen, så står jeg igjen med én maske som jeg ikke får trukket noe over - hvordan løses dette? Og i tillegg ligger da tråden jeg jobber med midt mellom 10 m, noe som gjør det upraktisk å bruke den når jeg skal starte med å strikke på ermet. Jeg antar at jeg tenker feil på en eller annen måte. Noen som kan mate det inn med teskje?

Anonymkode: 72020...24a

Den masker du står igjen med avslutter du med, som når du feller av aller siste maske på et arbeid. Tråden klippes av. Når du skal montere sammen ermer og bol, bruker du en ny tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, kanskje du forklarer det jeg egentlig lurer på her når du skriver: "..så feller du 3 før og 3 etter der omgangen begynner"? Altså, skal jeg i nest siste omgang felle de fem siste maskene, og deretter de fem første i siste omgang (og de 10 på midten i siste omgang)?

Anonymkode: 72020...24a

Ja, det er slik jeg gjør det. 

Da får jeg en sammenhengende avfelling.

Endret av Frida
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil sette av maskene på ventepinne, syr du dem sammen slik som i videoen under. Jeg pleier å la det være igjen litt ekstra tråd på ermene som jeg bruker til det formålet. Andre løse tråder fester jeg bare så det blir mest mulig usynlig, men metoden kommer da an på garntykkelse og hva slags masker jeg har brukt.

Det høres ut som om du har samme problem jeg hadde, da jeg for første gang forsøkte meg på en genser som hadde starten av omgangen i siden. Jeg syntes også at det ble veldig knotete, så jeg strikket heller ferdig runden, festet tråden og telte meg deretter frem til midten av plagget på baksiden (antall masker på pinnen delt på fire, så telte jeg fra sidemarkørene og fant enkelt midten). Da blir det jo dessverre et trådskifte når du bytter hvor omgangen starter, men etter det kan du fortsette med samme nøste videre oppover.

På fellingsrunden strikker du som vanlig til du står igjen med 5 masker før sidemarkøren. Fell disse + de 5 maskene etter markøren. Pass på at fellingene på ermene ligger kant i kant med fellingene på bolen og strikk ermene inn på bolen ved å bruke en pinne fra bolen og en pinne fra ermet. Dette kan bli ganske trangt de første omgangene, men med litt tålmodighet går det fint. Pass på at fellingene ikke er for stramme, for da blir det ekstra vanskelig. Her er en liten video som viser hvordan det ser ut:

Det finnes forskjellige måter å gjøre dette på, og jeg skal ikke påstå at min er den beste, men jeg synes i alle fall den er den enkleste å forstå. Etter marerittet med genseren som hadde starten av omgangen i siden, passer jeg på å alltid legge starten av omgangen til midt på bak - selv når det står noe annet i oppskriften. Da slipper jeg å bytte tråd for å klare å få på ermer, og får dermed et penere resultat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Frida skrev:

Ja, det er slik jeg gjør det. 

Da får jeg en sammenhengende avfelling.

Ah, da er nok det det enkleste, ja. Tusen takk for svar! :-)

Anonymkode: 72020...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for utfyllende svar og videoer! Føler jeg stiller litt sterkere nå. Og supert triks å starte omgangen midt på bak. :-)

Anonymkode: 72020...24a

Bare hyggelig! Det ble litt i overkant utfyllende når svaret kom 8 ganger på rad da, men :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Antlers skrev:

Bare hyggelig! Det ble litt i overkant utfyllende når svaret kom 8 ganger på rad da, men :laugh:

Tenkte det var din måte å prente det inn på. :fnise:

Anonymkode: 72020...24a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...