Gå til innhold

Bussbelte og stående passasjerer


infectedsopp

Anbefalte innlegg

Jeg personlig tenker at det er litt rart dette her med påbudt bruk av belte i buss, med eventuell bot dersom man ikke bruker det. For samtidig kan veldig mange passasjerer stå på bussen som sild i tønne på vei til og fra jobb og da er det plutselig ingen risiko (min oppfatning). Dette med belte og sikkerhet skurrer litt hos meg, med tanke på at en løs person kan veie veldig mye mye i en kræsj. Man lærte jo dette her på kjøreskolen, hvor mye en brusflaske, telefoner og diverse andre løse gjenstander veier i så og så mange km i timen. Poenget mitt er at det er rett og slett uansvarlig av lovverket å akseptere stående passasjerer som faktisk er en ganske stor risiko, selv om resten av bussen sitter med selen på. I tillegg er det litt stygt gjort at noen "uheldige som fikk sitteplass" får bot hvis de ikke bruker selen på bussen vs de som står som "slipper unna".

Noe i lovverket bør endres, synes jeg, eller man kan forbedre kollektivtransporten. Man kunne fått flere busser for eksempel (men er det nok kapasitet?). Min personlige mening, hva tenker dere?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det beste er jo om alle i bussen kan sitte og bruker belte. I praksis er det vanskelig å få til. 

Så det beste realistiske alternativet er at de som sitter bruker belte. Det hjelper ikke de som står, men det hjelper de som bruker belte. 

Situasjonen i dag er vel heller at mange ikke bruker belte, ikke av solidaritet med de som står, men fordi de ikke gidder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et lite paradoks at det skal tillates ståplasser, når det er påbudt å bruke belte når en sitter. Nå veit jeg ikke om det er ståplasser lengre på busser som kjører mellom byer/tettsteder, men det har vært opplyst noen år nå at belte SKAL brukes. Og nå har de begynt med kontroll og deler ut gebyrer på 1500,- til de som dropper å ta det på. Skal se etter neste gang jeg bruker bussen inn til Oslo, om de har fjernet ståplassene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, stan skrev:

Det beste er jo om alle i bussen kan sitte og bruker belte. I praksis er det vanskelig å få til. 

Så det beste realistiske alternativet er at de som sitter bruker belte. Det hjelper ikke de som står, men det hjelper de som bruker belte. 

Situasjonen i dag er vel heller at mange ikke bruker belte, ikke av solidaritet med de som står, men fordi de ikke gidder. 

Løse passasjerer utgjør jo en risiko for andre enn seg selv også. Ved en kraftig bråbrems vil jo, som ts sier, en løs person i fritt fall veie mye mer enn sin egen vekt og dermed kunne skade de som sitter fastspent også.

Anonymkode: 6819c...1db

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, tdm900 skrev:

Det er et lite paradoks at det skal tillates ståplasser, når det er påbudt å bruke belte når en sitter. Nå veit jeg ikke om det er ståplasser lengre på busser som kjører mellom byer/tettsteder, men det har vært opplyst noen år nå at belte SKAL brukes. Og nå har de begynt med kontroll og deler ut gebyrer på 1500,- til de som dropper å ta det på. Skal se etter neste gang jeg bruker bussen inn til Oslo, om de har fjernet ståplassene. 

Jeg kjører med buss hver dag fra Bærum til oslo, altså motorveien. Noen av ekspressbussene er slike der det bare er sitteplasser, med ordentlige belter, slik som både går over brystet og hoften. De andre, og de vanlige rutebussene inn til byen, er slik som før, der de tillater både stående passasjer og sittende, her er bilbeltene slike som bare går over hoften. Men slik jeg har forstått det er det bare ulovlig å ikke bruke bilbelte i bussen som ikke tillater stående passasjerer. Altså får du ikke bot av å sitte på den normale rutebussen uten belte. 

Anonymkode: 1b82c...e48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, infectedsopp skrev:

Jeg personlig tenker at det er litt rart dette her med påbudt bruk av belte i buss, med eventuell bot dersom man ikke bruker det. For samtidig kan veldig mange passasjerer stå på bussen som sild i tønne på vei til og fra jobb og da er det plutselig ingen risiko (min oppfatning). Dette med belte og sikkerhet skurrer litt hos meg, med tanke på at en løs person kan veie veldig mye mye i en kræsj. Man lærte jo dette her på kjøreskolen, hvor mye en brusflaske, telefoner og diverse andre løse gjenstander veier i så og så mange km i timen. Poenget mitt er at det er rett og slett uansvarlig av lovverket å akseptere stående passasjerer som faktisk er en ganske stor risiko, selv om resten av bussen sitter med selen på. I tillegg er det litt stygt gjort at noen "uheldige som fikk sitteplass" får bot hvis de ikke bruker selen på bussen vs de som står som "slipper unna".

Noe i lovverket bør endres, synes jeg, eller man kan forbedre kollektivtransporten. Man kunne fått flere busser for eksempel (men er det nok kapasitet?). Min personlige mening, hva tenker dere?

Jeg er helt enig med deg. Kollektivtransporten må forbedre seg. Jeg synes det er veldig flott at det nå ENDELIG er påbudt med å bruke belte i buss, der det er belte. Det kan forhindre mange unødvendige skader og dødsulykker. Må innrømme da jeg leste overskriften din før jeg klikket meg inn her, trodde jeg det var en av de mange klageinnleggene om å måtte bruke beltet. Jeg var klar for å fyre av her inne. Men da jeg kom inn på innlegget ditt, ble jeg positivt overrasket. Endelig et fornuftig innlegg om buss og belte. Kjempeflott! 

Jeg tenker at det å stå i buss må bli forbudt rett og slett. Det er like farlig å stå i buss som å sitte i buss uten belte. Man kan gjøre like mye skade, om ikke større. Det burde bli satt inn flere busser, så det er plass til alle sammen. Eventuelt ha en liten ekstrabuss i bakhånd i tilfelle bussen man skal ta er full, så de kan steppe inn ved behov. Dette skaper også mer inntekter og flere arbeidsplasser. Som vi jo også trenger. 

Bot for å sitte i buss uten belte burde også gjelde for de stående. Det blir nok litt komplisert til å få ting til å gå opp i opp, men det hjelper ikke om folk skal være useriøse når de sier sin mening. Hva med at vi "busspassasjerer" og andre "passasjerer som ønsker belte i transporten" setter oss ned hjemme/ute/annet og tenker over løsninger og muligheter. På den måten kan vi bidra til en forandring. Bidra til å komme med løsninger, ideer og forslag.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjører med buss hver dag fra Bærum til oslo, altså motorveien. Noen av ekspressbussene er slike der det bare er sitteplasser, med ordentlige belter, slik som både går over brystet og hoften. De andre, og de vanlige rutebussene inn til byen, er slik som før, der de tillater både stående passasjer og sittende, her er bilbeltene slike som bare går over hoften. Men slik jeg har forstått det er det bare ulovlig å ikke bruke bilbelte i bussen som ikke tillater stående passasjerer. Altså får du ikke bot av å sitte på den normale rutebussen uten belte. 

Anonymkode: 1b82c...e48

Eller, det var kanskje slik at om det er belte i setet ditt skal du bruke det uansett??

Anonymkode: 1b82c...e48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bybussene i Oslo fått belte enda? Uansett ser jeg for meg at det blir vanskelig, om du er så heldig å få sitteplass i rushen så må du jo ta det av i god tid hvis du skal rekke å komme deg gjennom flokken og få gått av på riktig stasjon. Men nå er det vel umulig for noen å kontrollere en stappfull bybuss uansett da.

Anonymkode: f93d0...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Løse passasjerer utgjør jo en risiko for andre enn seg selv også. Ved en kraftig bråbrems vil jo, som ts sier, en løs person i fritt fall veie mye mer enn sin egen vekt og dermed kunne skade de som sitter fastspent også.

Anonymkode: 6819c...1db

Ja det er klart at det er situasjoner de stående vil utgjøre en fare for de sittende. 

Men det er ikke et argument for å ikke bruke belte. 

Det er viktig å ikke la det beste bli det godes fiende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, infectedsopp skrev:

Jeg personlig tenker at det er litt rart dette her med påbudt bruk av belte i buss, med eventuell bot dersom man ikke bruker det. For samtidig kan veldig mange passasjerer stå på bussen som sild i tønne på vei til og fra jobb og da er det plutselig ingen risiko (min oppfatning). Dette med belte og sikkerhet skurrer litt hos meg, med tanke på at en løs person kan veie veldig mye mye i en kræsj. Man lærte jo dette her på kjøreskolen, hvor mye en brusflaske, telefoner og diverse andre løse gjenstander veier i så og så mange km i timen. Poenget mitt er at det er rett og slett uansvarlig av lovverket å akseptere stående passasjerer som faktisk er en ganske stor risiko, selv om resten av bussen sitter med selen på. I tillegg er det litt stygt gjort at noen "uheldige som fikk sitteplass" får bot hvis de ikke bruker selen på bussen vs de som står som "slipper unna".

Noe i lovverket bør endres, synes jeg, eller man kan forbedre kollektivtransporten. Man kunne fått flere busser for eksempel (men er det nok kapasitet?). Min personlige mening, hva tenker dere?

Som denne saken også. Kommer under sikkerhet. Her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lave farten som bussene i bye stort sett holder gjør det enklere å tillat ståpassasjerer. Ekspressbussene har bare sitteplasser, og selskaper setter inn flere busser straks de opprinnelige blir fulle.

Anonymkode: 1f23b...275

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, stan skrev:

Ja det er klart at det er situasjoner de stående vil utgjøre en fare for de sittende. 

Men det er ikke et argument for å ikke bruke belte. 

Det er viktig å ikke la det beste bli det godes fiende. 

Neinei, det mente jeg ikke. Var bare en kommentar til at det å bruke belte "hjelper de som sitter, ikke de som står". Og det hjelper jo ikke nødvendigvis for en sittende person å ha på belte om det kommer en person flyvende 😜

Anonymkode: 6819c...1db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.10.2016 den 10.51, CKT skrev:

Som denne saken også. Kommer under sikkerhet. Her

Det var faktisk den artikkelen som fikk meg til å starte denne tråden. Dumt at hun føler det sånn og at det igjen skal gå ut over sikkerheten til både henne selv og andre passasjerer. 

22 timer siden, catman skrev:

Den lave farten som bussene i bye stort sett holder gjør det enklere å tillat ståpassasjerer. Ekspressbussene har bare sitteplasser, og selskaper setter inn flere busser straks de opprinnelige blir fulle.

Der hvor jeg bodde før er det en veldig lang strekning med 70-sone der det kjørte enkle busser (ikke de leddbussene) fulle med stående passasjerer før og etter skole/arbeidstid. Nå ser jeg at det kjøres leddbusser på den ruta i stedet, noe jeg savnet i lang tid i alle år jeg tok buss før jeg fikk lappen. Bra at de endelig har fått det til, hvis det er belter i dem da. Jeg har ikke tatt buss på veldig lang tid så har ikke sjekket det ut selv enda.

Jeg klarer ikke å lese hele artikkelen, men her står det at mange nye leddbusser kommer uten belte. Helt feil retning å gå. Tenker ikke selskapene på passasjerenes sikkerhet? Spesielt når det har blitt påbudt. Det burde da gå an å "bestille" busser med setebelter. Eller montere setebelter i senere tid i hvert fall? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Busselskapene må begynne med å innstallere noen belter som kan brukes. I minst 50% av tilfellene vikler beltet seg fast så man ikke får det på selv om man er fyrstikkmannen. Dette er ikke noe problem i biler og fly, så bør være mulig å få det til på bussen også. 

Anonymkode: f93d0...887

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ann Christin skrev:

Er det ikke bare busser over 70 km/t som har beltepåbud?

Det sies så. 

Endret av CKT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, infectedsopp skrev:

Det var faktisk den artikkelen som fikk meg til å starte denne tråden. Dumt at hun føler det sånn og at det igjen skal gå ut over sikkerheten til både henne selv og andre passasjerer. 

Der hvor jeg bodde før er det en veldig lang strekning med 70-sone der det kjørte enkle busser (ikke de leddbussene) fulle med stående passasjerer før og etter skole/arbeidstid. Nå ser jeg at det kjøres leddbusser på den ruta i stedet, noe jeg savnet i lang tid i alle år jeg tok buss før jeg fikk lappen. Bra at de endelig har fått det til, hvis det er belter i dem da. Jeg har ikke tatt buss på veldig lang tid så har ikke sjekket det ut selv enda.

Jeg klarer ikke å lese hele artikkelen, men her står det at mange nye leddbusser kommer uten belte. Helt feil retning å gå. Tenker ikke selskapene på passasjerenes sikkerhet? Spesielt når det har blitt påbudt. Det burde da gå an å "bestille" busser med setebelter. Eller montere setebelter i senere tid i hvert fall? 

 

Personlig synes jeg busselskaper må skaffe bilbelte for alle størrelser. Også for bybusser.  Og daman i den reportasjen reiser med regionbuss. 

Merker jeg er glad jeg kan bruke tog på mine fleste reiser. Pga rushtrafikken og de sjåførene som ikke respektere at det er andre etter veiene.

Endret av CKT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir veldig vanskelig å håndheve et sånt påbud i praksis. Hvis politiet går ombord på bussen rekker alle bakover å sette på seg beltet, bortsett fra i de tilfellene det ikke er mulig å få det på. Ganske urimelig om de skal ende opp med å betale bot. Det viktigste med påbudet er vel å gi mer oppmerksomhet til beltebruk, og da jeg nylig kjørte buss så jeg jo at mange flere prøvde å få på seg beltet. Men det var mange som ga opp. Men er jo bra om det får noen flere tli å bruke belte. Folk lar seg merkelig nok skremme mer av bøter enn tanken på å fly gjennom frontruten.

Anonymkode: f93d0...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt burde busser ha bilbelte. Det er galskap å kjøre i 70 kilometer i timen uten bilbelte, om du er stående eller sittende. Dog ser jeg jo de praktiske utfordringene med belte for stående, så vidt jeg vet finnes det ingen gode systemer for å sikre stående på buss. 

Siden busser byttes ut fryktelig ofte på grunn av håpløse anbudsregler vil dette løse seg relativt fort dersom det kommer en regelendring. 

Det er synd at det kommer til å trenge en alvorlig ulykke til før dette endrer seg. I 70 har man brukbare odds for å overleve i en moderne bil, dersom man bruker beltet riktig og sitter riktig. Uten belte og airbag dør man. Jeg er livredd for å kjøre gamle biler, og for å sitte i busser. Jeg prøver å sette meg slik at jeg ikke blir most av noen bak meg eller treffer en stolpe foran meg. Men noen av bussene har ikke engang hodestøtte (hvis dem hadde det ville det være soleklart best å sitte bakovervendt), uten hodestøttene risikerer man jo da alvorlige nakkeskader. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...