AnonymBruker Skrevet 30. september 2016 #1 Del Skrevet 30. september 2016 Jeg ønsker å lage en scrapbook til min beste venninne i julegave, siden vi har vært venner i ti år i år - så det er jo nok av minner å ta av. Det er så sjeldent jeg lager scrapbook, og trenger litt tips og triks (selv om jeg har vært litt på Pinterest) - så hvis du kan svare på de to spørsmålene jeg foreløpig har, blir jeg veldig takknemlig! Hvor kan jeg få tak i scrapbook-stæsj billig? Dekor, limputer, et lite album osv.? Hvilke(t) tema kunne være fint, og i så fall hva slags dekor anbefaler du? Har du noen andre tips også, blir jeg veldig glad for det. Anonymkode: 765ca...97c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tgr93 Skrevet 30. september 2016 #2 Del Skrevet 30. september 2016 Ebay er der mye billig 🙌🏼 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkehjerte Skrevet 4. oktober 2016 #3 Del Skrevet 4. oktober 2016 På 01.10.2016 den 0.25, AnonymBruker skrev: Jeg ønsker å lage en scrapbook til min beste venninne i julegave, siden vi har vært venner i ti år i år - så det er jo nok av minner å ta av. Det er så sjeldent jeg lager scrapbook, og trenger litt tips og triks (selv om jeg har vært litt på Pinterest) - så hvis du kan svare på de to spørsmålene jeg foreløpig har, blir jeg veldig takknemlig! Hvor kan jeg få tak i scrapbook-stæsj billig? Dekor, limputer, et lite album osv.? Hvilke(t) tema kunne være fint, og i så fall hva slags dekor anbefaler du? Har du noen andre tips også, blir jeg veldig glad for det. Anonymkode: 765ca...97c Så fin gave, blir nok den flotteste under treet! Scrappeting kan du få rimelig på for eksempel Søstrene Grenes, Tgr, Nille, Europris. Samme steder får du album, i alle fall de to sistnevnte steder. Ang tema kan du jo velge en farge som går igjennom hele albumet? Eller en farge for hver side. Da kan du ta utgangspunkt i bildet, bruke en farge det er mest av på bildet, og pynte med rundt, eller motsatt, DVs fremheve en farge på bildet som det ikke er så mye av. Du kan også ta utgangspunkt fra bildet, mht hva situasjonen er, og pynte med noe passende. For eksempel, er det bilde av dere på påskelunsj, kan pynten være gul/grønn farget, og med egg og påskekyllinger rundt. Er det bilde av dere på stranden, ved vann, kan pynten være blå, eller gressfarget, eller det som passer, klistermerker av skjell eller liknende. Når jeg scrapper, blir det gjerne enten eller mht pynt, DVs enten svært mange detaljer, eller få uthevede, for selv føler jeg at sånn midt i mellom, ser halvferdig ut. Bruker jeg lite, blir det veldig prikken over i-en med den ene uthevede perlen eller knappen. Av egen erfaring kan det bli veldig kostbart med scrappealbum, selv om man kun kjøper rimelig utstyr. Du kan bruke mange ting som ikke er ment for scrapping, bare fantasien setter grener, du kan bruke det meste! Rammer kan du lage rimelig selv, klippe ut firkanter eller diverse former av et materiale, og klippe til bildet i lik men mindre størrelse, og lime oppå. En sølvramme kan du fort få, ved å klippe en bit fra aluminiumsfolie som du sikkert har på kjøkkenet, eller en nostalgisk ramme på samme måte fra en avis eller blad. Om du kjøper fra Europris, en tegneblokk med fargede ark, der har de rimelig blikk med mange ulike farger. Da kan du klippe til biter for rammer i de fasongene du ønsker, det samme gjelder pyntedetaljer! Trekanter, stjerner, hjerter, sirkler osv, passer fint som bildefasonger og som pynt! En fin detalj, som er rimelig men gjør mye ut av seg er glitterlim. Da kan du lage prikker, streker, mønster, figurer, osv, samt om du tar glipperlim rundt kanten på et bilde, blir det en flott rammedetalj! Husk at det tar litt tid før glitterlim tørker! Om du eks klipper til et bilde samt ramme du vil ha i et papir, så kan du før du limer det inn i albumet, ta glitterlim på. På denne måten kan du klargjøre mange bilder og detaljer som kan tørke samtidig, før det limes inn! Har selv "bommet" litt på timimg tidligere, ved å ta glitterlim direkte inn i album, noe som da gjør at det kan ta evigheter før albumet blir ferdig, fordi man må vente lit limet er helt tørt, før man kan bla om til ny side! Glitterlim kan du få svært rimelig på disse stedene, og også på lekebutikker. (du får alt jeg nevnet på hobbybutikker, men må da betale så langt mye mer for hver enkelt ting) Om du har stansere (hullemaskiner med ulike mønstere, der man kan trykke ut hjerter, stjerner, finnes med egentlig det meste), er det fint å bruke til å trykke ut figurer i forskjellige materialer og mønster, det er rimelig og fin pynt (og gratis, om du bruker blader og papp og ting du har hjemme fra før) ,og har du ikke slike fra før, kan du få det rimelig på Europris og Søstrene grenes. Ellers funker det fint å klippe for hånd også, da får du i de str du vil ha. På de stedene jeg har nevnt, får du tak i klistermerkepynt, som er perler, diamanter, border osv, mye fint. Det kommer alt an på hvor mye pynt du vil ha, og hvor mye penger du har tenkt til å legge i det. Uttrykket rimelig kan være så mangt, at man legger så ulikt i nettopp det, har jeg lært meg.Tipsene jeg har kommet med er veldig økonomiske tips! Du kan pynte klistermerker og glansbilder (fra lekebutikk eller de andre nevnte), binderser, knapper, slikebånd, hyssing/hampetråd, utlipp fra blader, aviser, gavepapir, servietter og lignende. På nille får man kjøpt flate stoffblomster, som er fine å pynte med, der får du også også pakker med mønsterark. Ang scrapping, kan du ordne mye via pc og printer! Du kan printe ut figurer, mønster fra bilder på nett, eller skrive ut sitater eller hyggelige ord, eller ord som passer til bildet du skal bruke. Du kan også printe ut små "referater" eller ord som beskriver henne, deres vennskap, fra episoden som bilder er tatt av osv. Dette kan du fint gjøre for hånd også, i farger som passer til! Finnes metallicfargepenner og penner med glitter i, som gir fin effekt (på nevnte steder). Selv har jeg gjort begge deler, både fra pc og for hånd. Syns ofte det blir svært lekkert med skrift fra pc, fordi man kan velge str, og spesielt skrift type, farge osv. Men håndskrift blir veldig personlig og flott det også. Vet ikke hva du legger i lite album, men vet at de har noen på nille nå i mindre størrelse enn jeg har sett der før. Det du også kan gjøre, om du får tak i et album som er passe stort som du ønsker, men for mange sider i, så kan du dekorere og fylle de sidene du ønsker, og rett og slett rive ut resten av sidene! Det vil jo uansett ikke kunne sees, dersom du bruker typisk scrappealbum med spiralrygg på! Dette har jeg selv gjort mange ganger, bare eventuelt pass på å pirke ut kartongrester som blir liggene igjen inni spiralen! Noe som er svært hyggelig, er å spare første side, til å skrive en hilsen til mottaker, tanken bak albumet og/eller noen ord om vennskapet og lignende. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2016 #4 Del Skrevet 4. oktober 2016 Tusen takk for svar! Dette hjalp veldig Anonymkode: 765ca...97c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bringebæra Skrevet 4. oktober 2016 #5 Del Skrevet 4. oktober 2016 Nille har sluttet med scrappe albumer og diverse pynt. Gå på nettet på bikuben. Der har dem alt :D Kreativ scrapping er også ei side på nettet. :D Lykke til. Ps! Bokhandlere har scrappeark. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2016 #6 Del Skrevet 4. oktober 2016 På 1.10.2016 den 0.25, AnonymBruker skrev: Jeg ønsker å lage en scrapbook til min beste venninne i julegave, siden vi har vært venner i ti år i år - så det er jo nok av minner å ta av. Det er så sjeldent jeg lager scrapbook, og trenger litt tips og triks (selv om jeg har vært litt på Pinterest) - så hvis du kan svare på de to spørsmålene jeg foreløpig har, blir jeg veldig takknemlig! Hvor kan jeg få tak i scrapbook-stæsj billig? Dekor, limputer, et lite album osv.? Hvilke(t) tema kunne være fint, og i så fall hva slags dekor anbefaler du? Har du noen andre tips også, blir jeg veldig glad for det. Anonymkode: 765ca...97c Fotoknudsen (nettbutikk) Anonymkode: 08ca5...80e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkehjerte Skrevet 4. oktober 2016 #7 Del Skrevet 4. oktober 2016 31 minutter siden, Bringebæra skrev: Nille har sluttet med scrappe albumer og diverse pynt. Gå på nettet på bikuben. Der har dem alt :D Kreativ scrapping er også ei side på nettet. :D Lykke til. Ps! Bokhandlere har scrappeark. Det har de, men mange har likevel svært mye som kan brukes til scrapping likevel! Blomster, ark, klistermerker, perler, bånd, tape, lim, glitterlim, stansere, glansbilder, og mer til. Noen har fortsatt litt til scrapping også, det har de her jeg bor. Men de store kvantaene med mye forskjellig scrapping som de hadde før, har de stoppet med, det er riktig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bringebæra Skrevet 4. oktober 2016 #8 Del Skrevet 4. oktober 2016 Akkurat nå, Lykkehjerte skrev: Det har de, men mange har likevel svært mye som kan brukes til scrapping likevel! Blomster, ark, klistermerker, perler, bånd, tape, lim, glitterlim, stansere, glansbilder, og mer til. Noen har fortsatt litt til scrapping også, det har de her jeg bor. Men de store kvantaene med mye forskjellig scrapping som de hadde før, har de stoppet med, det er riktig! Ja det har dem sikkert. Jeg brukte å kjøpe album på nille. Å da det ble tomt for dem, sa hun på nille her. At Nille skulle slutte helt med scrapping. Synd, for jeg likte nilles albumer og dill/dall. :D 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkehjerte Skrevet 4. oktober 2016 #9 Del Skrevet 4. oktober 2016 1 time siden, Bringebæra skrev: Ja det har dem sikkert. Jeg brukte å kjøpe album på nille. Å da det ble tomt for dem, sa hun på nille her. At Nille skulle slutte helt med scrapping. Synd, for jeg likte nilles albumer og dill/dall. :D Her har de album som fast produkt uavhengig scrappingprodukter. Ja det har de sagt her også, at de skulle slutte med det. Men en del produkter kan man likevel bruke, men typiske rammer osv får de ikke inn. De (og flere andre butikker) selger blant annet ting for å pimpe opp mobiler/deksler, som fint kan brukes til scrapping. Helt klart enig med deg, likte også det store utvalget de hadde før! Og ikke minst prisene! Skal selv sjekke ut den nettsiden du anbefalte til TS! Alltid morsomt med nye tips! Og et tips til deg TS, som jeg glemte å skrive i det lange innlegget: Dersom du velger et gjennomgående tema, enten det er en farge, eller for eksempel et tema som nostalgi eller noe annet, står du enda friere til å få det stilrent innenfor tema du velger, dersom du bruker bilder i sort hvitt! Og ved et tema som nostalgi, er det flott med bilder i gråtoner eller sepia(som er brunaktige toner), om du printer de ut selv! Bestiller du bildene via fremkalling på forretning, kan du fint bestille i sort hvitt. (kan hende man får bestille i sepia også) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå