Gå til innhold

Casakaos

foreveralone

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Aricia skrev:

Kudos til deg for den stemmen du har våget å være i den prinsipielle diskusjonen om bloggerbarn og etikk, @FruJohansen! :blomst: 

Tusen takk! :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, FruJohansen skrev:

Casa Kaos har en slik blogg som jeg syns jeg hadde, på det gamle domenet mitt, i en mer ekstrem form kanskje. Jeg framstilte aldri ungene mine slik som hun beskriver sine. Men jeg er også en vims, som støtt rotet det til for meg selv - jeg var beryktet for bilhistoriene mine! - og jeg skrev, etter tilbakemeldingene å dømme, morsomt om de tingene som ikke alltid gikk som planlagt. Det var sånne innleg jeg likte best å skrive, det gjør jeg fortsatt, slik som her. (lenke til egen blogg)

Jeg blogget mest da ungene mine var 1 og 3 år, og holdt det gående i omkring 3 år. Først da jeg så tilbake på det i fjor, og ungene mine hadde rukket å bli 7 og 9, så jeg hvor mye jeg faktisk delte på barna sine vegne. Det var morsomme, fine tekster, som først og fremst tok utgangspunkt i meg og mitt eget kaos, eller mine egne følelser - men barna mine ble utlevert i samme rennet, og jeg så ikke hvor grensene gikk mens det sto på. Barna mine var fortsatt en forlengelse av meg selv den gangen. Først når de ble større, og mer sine egne personer, innså jeg at deres historie aldri var min å dele, til mine venner, uten at de hadde noe å si om det.

Denne innsikten tror jeg kommer til å ramme mange bloggere i løpet av de neste årene, og tro meg - det kommer ikke til å føles bra.

Jeg tror vi ofte glemmer at vi ikke "eier" våre barn når de er små. Først når de blir eldre eller voksne forstår vi at vi kun lånte en flik av deres liv og historie. Jeg tror ikke foreldrebloggere utleverer barn i vond hensikt. Jeg tror de rett og slett, slik du også beskriver, ser på småbarna som en slags forlengelse av seg selv.

Du tok en veldig klok avgjørelse, synes jeg. Håper flere foreldrebloggere kommer fram til samme avgjørelse.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ClickB4it
35 minutter siden, Nordis skrev:

Jeg tror vi ofte glemmer at vi ikke "eier" våre barn når de er små. Først når de blir eldre eller voksne forstår vi at vi kun lånte en flik av deres liv og historie. Jeg tror ikke foreldrebloggere utleverer barn i vond hensikt. Jeg tror de rett og slett, slik du også beskriver, ser på småbarna som en slags forlengelse av seg selv.

Du tok en veldig klok avgjørelse, synes jeg. Håper flere foreldrebloggere kommer fram til samme avgjørelse.

Det kan ikke være veldig vanskelig å stille seg selv spørsmål som "ville det vært ok for meg at foreldrene mine delte dette om meg da jeg var liten?", "vil en syvåring like at skolekamerater ser dette bildet?". Senest i dag var det en Facebook-venn av meg som postet bilde av deres nye barn på bare noen timer. Babyen hadde tilsynelatende ikke blitt vasket en gang! Sånne bilder hører hjemme i familiealbum som ikke skal dras frem før podens fremtidige halvdel blir introdusert.

Det samme tenker jeg om mye av det CasaK skriver, historiene hører ikke hjemme i offentligheten, de hører hjemme over familiemiddager mange, mange år senere. Det verste er at hun skriver bra, og jeg tror hun kunne klart seg fint uten å eksponere barna hele tiden.

Endret av ClickB4it
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎24‎.‎04‎.‎2017 den 9.21, Antoinette skrev:

Leser ikke bloggen hennes lengre, det blir for dumt. Møkkete hus, skitne unger, rot og uorden overalt og et halvferdig hus selv etter at de har bodd der i årevis. Kan det ta tre år og male ferdig en stue??

Tja, det kan i hvert fall gå tolv år uten at den siste veggen i gangen blir malt... :fnise:  

Endret av lillesky
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ricecrispies
55 minutter siden, Kollontaj skrev:

Ja, her var det lov å skrive om barn, ja. Fint, det. 

Bare CBE og enkelte andre som er skånet fra det 😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, ricecrispies skrev:

Bare CBE og enkelte andre som er skånet fra det 😳

Hysj, du må ikke nevne at CBE har barn, engang. 🙃

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kollontaj skrev:

Ja, her var det lov å skrive om barn, ja. Fint, det. 

Det er jo vanskelig, da, å skulle kritisere en bloggers eksponering, beskrivelser og framstillinger av egne barn uten å nettopp beskrive hvordan man opplever bloggerens egen framstilling. Et minefelt :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Nordis skrev:

Det er jo vanskelig, da, å skulle kritisere en bloggers eksponering, beskrivelser og framstillinger av egne barn uten å nettopp beskrive hvordan man opplever bloggerens egen framstilling. Et minefelt :) 

Klart, men i enkelte innlegg her kritiseres barn, i andre tråder blir det slettet bare du nevner ordet barn. Det modereres heeelt likt. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kollontaj skrev:

Klart, men i enkelte innlegg her kritiseres barn, i andre tråder blir det slettet bare du nevner ordet barn. Det modereres heeelt likt. 

Skjønner. Det er IKKE bra om barn kritiseres. Man må klare å skille mellom kritikk av bloggers framstillinger og kritikk av barna.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.4.2017 den 21.29, Kollontaj skrev:

Hvor har barna blitt kritisert,  egentlig? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Vipser skrev:

Hvor har barna blitt kritisert,  egentlig? 

Innlegget er moderert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for latterliggjøring.
Har også fjernet kommentarer om moderering; minner om at kommentarer til moderering ska tas pål ris og ros, eventuelt direkte på pm med moderator/admin.
/lillesky (mod)

Endret av lillesky
rettet skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...