Gå til innhold

.

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

.

Endret av mann_86
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er jeg i en helt annen situasjon enn deg, men på generelt grunnlag kan jeg også si at jeg føler meg dummere enn da jeg var yngre. Jeg merker det på så mange ting. Jeg var mere engasjert og kunne skrive lange, reflekterte innlegg. Jeg lærte meg nye ting veldig fort. For tiden driver jeg og lærer meg et nytt software jeg skal bruke i jobbsammenheng og jeg merker at jeg sliter så mye mer enn det jeg gjorde for 10 år siden. Jeg har konkludert med at jeg rett og slett er blitt gammel og sløv (er 42), men vet ikke om det er hele svaret. For i likhet med deg føler jeg også at jeg sliter med å holde konsentrasjonen, holde tråden og å ha lengre tankerekker for å løse abstrakte problemstillinger virker helt umulig. 

Jeg har en liten teori om at vår hverdag har fordummet oss. Vi blir fôret med så mye informasjon og underholdning at vår attention span (nå kommer jeg selvfølgelig ikke på det norske begrepet) er blitt minimal. Vi har rett og slett mistet evnen til fordypning fordi vi hele tiden lar oss distrahere av all tilgjengelig informasjon og underholdning vi har rundt oss til en hver tid.

Anonymkode: 968da...af1

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)
På 29.9.2016 den 22.21, AnonymBruker skrev:

Endret av mann_86
Skrevet

Tråden rydder for oppfordringer til lovbrudd.

Bond, admin

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)

.

Endret av mann_86
Skrevet

Det høres ut som selvtilliten din er helt på bånn når det kommer til skolearbeid. Jeg anser å studere litt som å trene en idrett. Noen har såkalt naturtalent, mens andre opplever at de ikke fikser det like bra som andre. Men om du snakker ned til deg selv og forbereder deg selv på et dårlig resultat er det mye vanskeligere å fokusere og gjøre det godt enn om du var greiere med deg selv. Forskjellige teknikker funker for forskjellige folk. For det virker jo som du gjerne liker å lære deg interessante ting og bruke hjernen, men at det er mer ideen om skole og følelsen av å ikke få det til som holder deg igjen. Jeg ville kanskje tenkt at et par samtaler med en psykolog ift dette kunne hjulpet deg. 

Masse lykke til i alle fall!

Skrevet (endret)
På 19.10.2016 den 23.30, Vesentlig skrev:

.

.

Endret av mann_86
Skrevet

Jeg synes også det høres ut som du har fryktelig dårlig selvtillit. Det å bygge den opp burde være en stor prioritet for deg fremover så du kan få det bedre med deg selv, og slik at du kan slutte å tenke så negativt om fremtidige ting hele tiden. Jeg har lest flere av dine innlegg her inne og det virker som du trenger å bli litt mer glad i deg selv å tenke at du er bra nok som du er. For det er du.

Det høres ut som det beste for deg er å gå på kurset for å bli ferdig med det, tror du ikke det? De aller aller fleste mennesker er greie å jobbe med i grupper og også når de sitter å hører på fremføringer, alle på kurset skal vel gjennom det samme? De gruer seg sikkert som bare det flere av de andre også! Det er veldig vanlig å være nervøs før sånt på forhånd, men når alt kommer til alt er det bedre å bare hoppe i det og bli ferdig! Det er skummelt men når du er ferdig så får du belønningen, kursbeviset,  og den må du ha i sikte hver gang du tviler på om du skal gå. Dette greier du! Stram deg opp!

Anonymkode: 7d558...42f

Skrevet (endret)
På 20.10.2016 den 0.10, AnonymBruker skrev:

.

Endret av mann_86
Skrevet

Fikk du noe oppfølging av psykolog etter at fsren din døde? Det kan ha gitt deg noen traumer som du trenger hjelp til å rydde opp i.

Samtidig vil jeg anbefale deg å jobbe aktivt selv hver dag med holdningen din. Du høres veldig bakpå ut; mye kan ikke, får ikke til, kan jeg droppe det. Tenker negativt om deg selv. Begynn å klippe hver negative tanke før den får komme ut, og bevisst erstatte den med en positiv: jeg vil, jeg kan, dette skal jeg klare jeg må bare gi på litt. Start dagen hver dag med å si til deg selv i badespeilet: Jeg er smart, jeg er modig, jeg er bra nok. Jeg skal ha en fin dag hvor jeg tar utfordringer som kommer. I starten vil du nok føle deg teit, men dette vil hjelpe deg til å bryte det veldig negstive mønsteret du er i nå. Så gjør det likevel! Jeg kaller dette "selvoppfyllende profeti". Hvis du sier til deg selv at du er smart og god jevnt, vil du etterhvert begynne å tro på det, og leve det. Slik er hjernen vår!

• Liker 1
Skrevet (endret)
På 20.10.2016 den 0.43, ViljaH skrev:

Endret av mann_86
Skrevet

Jeg skjønner hva du mener du sier at man føler seg dum.  Jeg har kollegaer her som kan det jeg driver med på strak arm, mens jeg bare sitter der og føler meg utrolig dum. 

Anonymkode: 732af...e9a

Gjest Nanne70
Skrevet

Enig med de som sier at du muligens kan ha nytte av en psykolog. Jeg tenkte imidlertid at jeg skulle gi deg et tips til hvordan du kan tilegne deg lærestoffet, siden du sier du sliter med å konsentrere deg. En bekjent av meg har dysleksi, og brukte denne metoden med stort hell. Du leser ganske enkelt inn det aktuelle kapittelet eller avsnittet på mobiltelefonen din eller tilsvarende, så kan du høre på det så ofte du har behov. Prøv å få tak i essensen av innholdet, og skriv notater og/eller stikkord basert på dette. Undersøkelser viser at det å skrive ned ting for hånd, gjør at man lettere tilegner seg stoffet. Denne prosessen vil forhåpentligvis hjelpe deg med innlæringen av pensum, samtidig som du kan ta med deg notatene på forelesningene og bruke som "huskelapp".

Når det gjelder hvordan du skal legge opp en studiedag, så ville jeg tatt utgangspunkt i hvordan en dag på høyskole/universitet kan se ut. La oss si at du sier til deg selv at studiedagen din begynner kl. 9. Da står du opp tidlig nok til å spise en god frokost og koke kaffe som du heller på en termos eller kanne. Rydd unna frokosten og fjern alt som kan virke forstyrrende, og ta frem alt du behøver for studiedagen din. Del dagen opp i f.eks. 4-6 arbeidsøkter à 45 minutter, og ta 10 minutters pause mellom hver økt. Ta en halvtimes lunsjpause etter 2 eller 3 økter. Neste studiedag starter du med å repetere notatene dine fra forrige studiedag, før du går videre med dagens tema.

Håper dette kan være til hjelp, og ønsker deg lykke til - dette klarer du :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...