Gå til innhold

Er det nok å gi et skjerf?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes du et hjemmelaget (strikket/heklet) skjerf, et par votter eller en lue er en fin gave? FOR DEG SOM LIKER Å MOTTA HJEMMELAGDE GAVER :fnise:

Jeg lager så mye, egentlig for mye har noen rundt meg sagt (en som ikke får gaver av meg, men nevnte tilfeldigvis alt jeg har laget og tenkt til å gi). Jeg er gavmild, men så kom jeg til å tenke på... holder det å få et skjerf i gave? Der garnkostnadene har vært mellom 300-400 kr. 

Anonymkode: f4a85...9aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er en kjempe fin gave! Jeg vet hvor mye tid det ligger bak hjemmelagede gaver, så det blir jeg alltid glad for :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest morhjertegod

Jeg hadde blitt kjempe glad, kan ikke strikke selv, så jeg ville elsket en slik gave. Spes votter, orginalt og varmt til vinteren. Kjør på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holder i massevis :) Jeg strikker mye selv og vet hvor mye tid og kjærlighet det ligger i det man strikker. Om det så "bare" er en kjøkkenklut så er det mye tid og kjærlighet i den selvom garnprisen i en klut ikke blir så mye 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjerf og votter hadde jeg elsket (og ikke minst sokker!), hjemmestrikkede luer er jeg litt mer skeptisk til. Ikke fordi det ikke er fint, men fordi de sjeldent passer så "perfekt" som jeg gjerne vil at en lue skal gjøre, blir gjerne bittelitt for små eller for store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten tvil en dyr gave, veldig koselig. Men jeg tror ikke jeg personlig ville blitt glad for det. Nå må jeg innrømme at jeg er veldig sær og sånt når det gjelder de tingene. Ville satt mer pris på en konfekt-eske, enn hjemmestrikka klær. Men jeg kjenner ikke noen andre som ikke ville blitt glad for det! :) men jeg er oppvokst med alle generasjoner som strikker og slikt, så man kan jo få hjemmelagde ting i halsen, så man blir lei... 

Kommer nok an på personen som mottar, men er nok flertall som blir glad for en slik gave, enn som ikke blir det :)

Når sant skal sies, off topic; jeg liker ikke elgkjøtt, hjemmelaget brød/pizza/kaker/saft osv. Når ting er hjemmelaget, føler jeg avsmak. Første gang jeg smakte grandiosa var i barnebursdag når jeg var 12 år kanskje. Saft smakte jeg på skolen i 6. Klasse når vi begynte med skolekjøkken, lerum husholdningsaft. Og brød smakte jeg hos tante Når jeg sov hos kusina mi, var 15 år tror jeg. 

Anonymkode: bd63a...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja! Enten skjerf, votter, lue eller sokker. Et helt sett er helt unødvendig!

Anonymkode: 68723...323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! :)

Ekstra fint er det hvis det er i en farge jeg liker godt, om den som har strikket har tenkt på meg da han/hun strikket det. Åh ,blir glad for at folk ennå lager hjemmelagde gaver :)

Anonymkode: 6b427...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uten tvil en dyr gave, veldig koselig. Men jeg tror ikke jeg personlig ville blitt glad for det. Nå må jeg innrømme at jeg er veldig sær og sånt når det gjelder de tingene. Ville satt mer pris på en konfekt-eske, enn hjemmestrikka klær. Men jeg kjenner ikke noen andre som ikke ville blitt glad for det! :) men jeg er oppvokst med alle generasjoner som strikker og slikt, så man kan jo få hjemmelagde ting i halsen, så man blir lei... 

Kommer nok an på personen som mottar, men er nok flertall som blir glad for en slik gave, enn som ikke blir det :)

Når sant skal sies, off topic; jeg liker ikke elgkjøtt, hjemmelaget brød/pizza/kaker/saft osv. Når ting er hjemmelaget, føler jeg avsmak. Første gang jeg smakte grandiosa var i barnebursdag når jeg var 12 år kanskje. Saft smakte jeg på skolen i 6. Klasse når vi begynte med skolekjøkken, lerum husholdningsaft. Og brød smakte jeg hos tante Når jeg sov hos kusina mi, var 15 år tror jeg. 

Anonymkode: bd63a...1dc

............:fnise: Herlig ærlig! :fnise: Jeg syns, at du skal ha kred for å si at flertall ville likt å få hjemmestrikk i gave, selv om du personlig ikke ville blitt glad for det! ;) Det er neimen ikke noe jeg har sett ofte av, her inne på kg! ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjemmestrikket er supert! Jeg setter stor pris på at giver har tatt seg tid til å faktisk lage noe til nettopp meg. Når det er sagt så er det jo noen fallgruver her.

1: Noen liker ikke hjemmestrikk, og det er helt greit. Hvis du på forhånd er klar over dette - la dem slippe å få noe du vet de ikke har glede av. Ikke tenk "hvis jeg bare strikker noe kjempefint som er i akkurat den fargen han liker, så blir han sikkert glad".

2: Størrelse/passform. Selv om jeg alltid setter pris på tanken bak, og arbeidet med, gaven, er det dessverre ikke slik at jeg dermed har lyst til å bruke alt jeg får. For stor/liten lue er et problem. Votter som sitter dårlig på. Gensere som ikke er flatterende på kroppen, osv. En gjenganger er at jeg får sokker som sklir av føttene og dermed er ubehagelige å gå med. Det er sikkert fordi oppskriften har tatt høyde for at folk har ulik bredde, men for meg som har smale føtter ender det opp med at sokkene ikke blir brukt. Husk at det er meningen at sokkene faktisk skal strekkes ut litt av foten for å ha god passform. For å gjøre det ekstra vanskelig, finnes det sikkert de som liker store, løse sokker og får noia hvis noe strammer for mye på føttene også :laugh:

3: Personlig smak. Størrelse og passform er jo en del av personlig smak, men her tenker jeg mer på farger og stil. Det er hyggelig å få en fin, hjemmestrikket lue, men litt nedtur når den er knallrosa med kjempedusk, og jeg vanligvis bruker en elegant, rød kåpe. Forseggjort, heklet lue i vakkert, tynt garn - bare synd at stilen passer bedre til bestemor enn til meg. Jeg liker best at minst to ting matcher, så gi meg gjerne lue og fingerløse vanter (eller lue og skjerf) i samme farge/mønster. Unntaket er om plagget er veldig spesielt, og blir litt sånn "statement-strikk " (om det i det hele tatt er et ord). Husk at voksne kvinner gjerne er mer opptatt av at ting skal matche enn Ola på 7 år, eller bestefar som ønsker seg varm lue til bruk i skogen ;) 

4: Ikke bruk garn som kan klø, med mindre du er helt sikker på at mottaker ikke reagerer på det. Jeg strikket en kjempefin lue til meg selv, som jeg dessverre ikke kan bruke, fordi den gir hissige utslett i panna etter kort tids bruk.

Oppsummert: Ja, det holder så absolutt å få et skjerf, eller en lue, eller et par votter, men se an personen og tenk litt på punktene jeg har nent ovenfor. Kanskje det i noen tilfeller kan være greit å slenge med et pannebånd, en lue eller et par vanter, så man har noe å bruke plagget sammen med  - noe man vet matcher. Korte, fingerløse vanter og pannebånd blir jo en minimal ekstrautgift, men om det er et problem, ville jeg heller gått for et litt rimeligere garn. Summen på gaven bryr jeg meg ikke om i det hele tatt. Det kan godt være det billigste garnet du får tak i, så lenge jeg liker stilen, størrelsen er riktig, og garnet ikke klør :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Lykkehjerte skrev:

............:fnise: Herlig ærlig! :fnise: Jeg syns, at du skal ha kred for å si at flertall ville likt å få hjemmestrikk i gave, selv om du personlig ikke ville blitt glad for det! ;) Det er neimen ikke noe jeg har sett ofte av, her inne på kg! ;) 

Du må være ny her. Jeg ser det hele tiden. Muligens du bare oppsøker tråder der de mest bastante brukerne ytrer sine ekstreme meninger? 

Anonymkode: 43be6...58c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må være ny her. Jeg ser det hele tiden. Muligens du bmore oppspår tråder der de mest bastante  brukerne  ytrer sine ekstreme meninger? 

Anonymkode: 43be6...58c

Ikke vært her så lenge :) Oppsøker og oppsøker, er innom mange forskjellige tråder innenfor de fleste kategoriene. Syns du skrev det svaret på en fin måte, har nok sett flest svar som har vært enten eller, og da mest bastante om de selv er i mot noe. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...