AnonymBruker Skrevet 28. september 2016 #1 Del Skrevet 28. september 2016 Hvilken elbil burde jeg kjøpe? Tenker ikke i prisklasse tesla. Men en god bil med god rekkevidde. Den skal brukes til og fra jobb hver dag (typ 2 timers kjøring), dagstur til fjellet/annet, være god på vinterføre. Det er sikkert veldig mye å velge i! Men hvis dere har erfaring med elbiler og kan anbefale noe:) og ikke anbefale merker dersom dere har noen dårlige opplevelser. Anonymkode: b2030...4e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 28. september 2016 #2 Del Skrevet 28. september 2016 Kjøp deg en bil med dieselmotor du. Ikke sikkert batteriet holder t/r når det er såpass langt til jobb, og det går veldig fort ned når det også er kaldt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2016 #3 Del Skrevet 28. september 2016 Opel selger nå elbiler med samme rekkevidde som Tesla for 300000+. Anonymkode: 54e80...a07 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2016 #4 Del Skrevet 8. oktober 2016 På 28.9.2016 den 17.57, AnonymBruker skrev: Hvilken elbil burde jeg kjøpe? Tenker ikke i prisklasse tesla. Men en god bil med god rekkevidde. Den skal brukes til og fra jobb hver dag (typ 2 timers kjøring), dagstur til fjellet/annet, være god på vinterføre. Det er sikkert veldig mye å velge i! Men hvis dere har erfaring med elbiler og kan anbefale noe:) og ikke anbefale merker dersom dere har noen dårlige opplevelser. Anonymkode: b2030...4e5 Lettere å anbefale om du oppgir hvor mange mil som er aktuelt å kjøre på en lading. Dagens budsjettbiler klarer egentlig ikke mer enn ca 10 mil på det verste (midt på vinteren), kanskje opp i 20 mil om det er midt på sommeren og du ikke kjører mye i motorveihastighet. Men det er to stk som kan klare ca 30 mil eller mer på en lading. Opel Ampera-e (kommer på våren), og Renault Zoe (kommer i januar). Opelen er den beste av de to, men det blir også dyrest. Du kan også vurdere BMW i3 94Ah, Leaf i 30kwh versjon, og Hyundai Ioniq. De tre siste her er på markedet idag. Hyundai Ioniq er vel den som er mest strømlinjeformet (også i forhold til Ampera-e) , og derfor taper minst strøm på motorvei. Hadde den bare hatt like stort batteri som Opelen, hadde den vært en soleklar vinner. Anonymkode: f57e0...0a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 10. oktober 2016 #5 Del Skrevet 10. oktober 2016 Som allerede nevnt, kjøretid er irrelevant. Hva er kjørelengden? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #6 Del Skrevet 11. oktober 2016 Så er det jo slik at Opel har for rykte å lage dårlige biler som ikke holder så lenge.... Anonymkode: a6bd0...708 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uhørt Skrevet 11. oktober 2016 #7 Del Skrevet 11. oktober 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så er det jo slik at Opel har for rykte å lage dårlige biler som ikke holder så lenge.... Anonymkode: a6bd0...708 Opel bla bla .. Gamle morsomheter. Denne kommer i salg som Chevrolet i Nord Amerika så dette er nok laget for å vare en stund. http://www.chevrolet.com/bolt-ev-electric-vehicle.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uhørt Skrevet 11. oktober 2016 #8 Del Skrevet 11. oktober 2016 På 28.9.2016 den 17.57, AnonymBruker skrev: Hvilken elbil burde jeg kjøpe? Tenker ikke i prisklasse tesla. Men en god bil med god rekkevidde. Den skal brukes til og fra jobb hver dag (typ 2 timers kjøring), dagstur til fjellet/annet, være god på vinterføre. Anonymkode: b2030...4e5 Kjøpe elbil nå i dag så er det bare Nissan Leaf med det største batteriet 30kWt som gjelder. https://www.nissan.no/biler/nye-biler/leaf/rekkevidde-lading.html Rekkevidden er alt mellom 13-20mil avhenger av kulde, regn, sol, tørt, bakke opp, bakke ned, høyhastighet over 80kmt, bruke varme, radioen osv.. http://elbil.no/aller-forste-norske-test-av-30-kwh-leaf/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 11. oktober 2016 #9 Del Skrevet 11. oktober 2016 Jeg har prøvd tre, en i3 fra bmw, golf og Leaf - av de likte jeg overhode ikke leaf, i3 virker liten på en måte mens golfen var det nærmeste jeg kom en "ok" bil - men, for min del liker jeg ikke følelsen av elbilen, jeg føler jeg savner noe viktig. Men, det er mange muligheter der ute og nå har jo nesten alle "kjente" merker en variant, snart kommer flere og bedre modeller - jeg ville ventet for egen del, men om jeg skulle velge blant de jeg har prøvd ville jeg gått for golfen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uhørt Skrevet 11. oktober 2016 #10 Del Skrevet 11. oktober 2016 Golfen er mer bil, men har kortere rekkevidde enn Leaf med store 30kwt batteriet. Golf føles mye mer "luksus" enn Leaf. Fin bil eller bra rekkevidde? Det er valget i dag. Men Opel kommer engang i 2017. Ingen som har testet den enda så rekkevidden er bare teoretisk. Vær skeptisk. http://www.opel.no/kjoretoy/fremtidige-modeller/opel-ampera-e.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 12. oktober 2016 #11 Del Skrevet 12. oktober 2016 1 time siden, Carrot skrev: for min del liker jeg ikke følelsen av elbilen, jeg føler jeg savner noe viktig Hva er det du savner? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 12. oktober 2016 #12 Del Skrevet 12. oktober 2016 7 timer siden, jabx skrev: Hva er det du savner? de jeg har prøvd har ikke gear/clutch som for meg er en del av kjøreopplevelsen, de har ikke den edgen en diesel/bensin bil har og de gir deg mye mer veistøy siden motorlyden mangler fullstendig. Jeg tror det er hele følelsen med kjøringen som blir så ulik at jeg ikke trives helt. Det er liksom på/av følelsen jeg ikke klarer bli fortrolig med om du skjønner? Mulig man kan "venne seg til" dette konseptet, men slik det er i dag har jeg ikke fått "godbilfølelsen" i noen elbil jeg har prøvd å kjøre selv uten at det betyr alle er slik. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 12. oktober 2016 #13 Del Skrevet 12. oktober 2016 10 timer siden, Uhørt skrev: Opel bla bla .. Gamle morsomheter. Denne kommer i salg som Chevrolet i Nord Amerika så dette er nok laget for å vare en stund. http://www.chevrolet.com/bolt-ev-electric-vehicle.html Chevrolet er ikke noe stort mer å skryte av det heller, er samme suppa som en Opel, ikke det spøtt bedre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2016 #14 Del Skrevet 12. oktober 2016 10 timer siden, Uhørt skrev: Opel bla bla .. Gamle morsomheter. Denne kommer i salg som Chevrolet i Nord Amerika så dette er nok laget for å vare en stund. http://www.chevrolet.com/bolt-ev-electric-vehicle.html Daewoo ble også tatt over av Chevrolet. Det betyr ikke at for eksempel Chevrolet Nubira var laget for å vare en stund.. Anonymkode: 19e6f...515 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 13. oktober 2016 #15 Del Skrevet 13. oktober 2016 På 12.10.2016 den 10.26, Carrot skrev: de jeg har prøvd har ikke gear/clutch som for meg er en del av kjøreopplevelsen, de har ikke den edgen en diesel/bensin bil har og de gir deg mye mer veistøy siden motorlyden mangler fullstendig. Jeg tror det er hele følelsen med kjøringen som blir så ulik at jeg ikke trives helt. Det er liksom på/av følelsen jeg ikke klarer bli fortrolig med om du skjønner? Mulig man kan "venne seg til" dette konseptet, men slik det er i dag har jeg ikke fått "godbilfølelsen" i noen elbil jeg har prøvd å kjøre selv uten at det betyr alle er slik. Automatgir er jo nærmest standard på nye fossilbiler også, så den går nok ikke. Hvilken edge har fossilbiler? Og så savner du mer støy? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 13. oktober 2016 #16 Del Skrevet 13. oktober 2016 2 timer siden, jabx skrev: Automatgir er jo nærmest standard på nye fossilbiler også, så den går nok ikke. Hvilken edge har fossilbiler? Og så savner du mer støy? Automat er ikke "standard" og du må ikke kjøpe automat dersom du velger andre biltyper e El bil, du kan gjøre det men de fleste, om ikke alle, leveres i begge varianter. En følelse kan ikke alltid beskrives, og jeg får inntrykk av at du er veldig Pro El-bil og jeg må forsvare min opplevelse? Som sagt har jeg prøvd tre ulike og av de tre ville jeg om jeg måtte velge tatt Golf som El bli - men for min del er ikke El bil et valg jeg ville gjort, jeg mener også ting som gjenbruk, batteri osv ikke er helt "up to date" ergo vil jeg ikke gå der selv - men om andre ønsker det får jo det selvsagt være helt greit Jeg savner ikke mer støy - jeg syns tvert imot det er mye veistøy i el biler, men lite motorlyd, jeg har V8 i en av våre biler så gromlyden er selvsagt helt borte i en El bil. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 13. oktober 2016 #17 Del Skrevet 13. oktober 2016 2 timer siden, Carrot skrev: Automat er ikke "standard" og du må ikke kjøpe automat dersom du velger andre biltyper e El bil, du kan gjøre det men de fleste, om ikke alle, leveres i begge varianter. En følelse kan ikke alltid beskrives, og jeg får inntrykk av at du er veldig Pro El-bil og jeg må forsvare min opplevelse? Som sagt har jeg prøvd tre ulike og av de tre ville jeg om jeg måtte velge tatt Golf som El bli - men for min del er ikke El bil et valg jeg ville gjort, jeg mener også ting som gjenbruk, batteri osv ikke er helt "up to date" ergo vil jeg ikke gå der selv - men om andre ønsker det får jo det selvsagt være helt greit Jeg savner ikke mer støy - jeg syns tvert imot det er mye veistøy i el biler, men lite motorlyd, jeg har V8 i en av våre biler så gromlyden er selvsagt helt borte i en El bil. Elbil er og blir en flopp De er snart tilbake på museum. Og det er nettopp det du nevner med batterier, som skal gjenvinnes en dag, de er veldig forurensende når de produseres, men ingen vet enda hva det fører til den dagen de må skrotes. Og det er enda mye usikkerhet med levetid. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uhørt Skrevet 13. oktober 2016 #18 Del Skrevet 13. oktober 2016 På 12.10.2016 den 11.26, tdm900 skrev: Chevrolet er ikke noe stort mer å skryte av det heller, er samme suppa som en Opel, ikke det spøtt bedre Er Opel Ampera så ræva? Solgt som Chevrolet Volt på samme tid. Hvem tror du hadde ideen og hovedansvaret for utviklingen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #19 Del Skrevet 13. oktober 2016 Jeg er superfornøyd med e-golf. Deilig kjørekomfort, rask og smidig, og i tillegg føles den som en vanlig bil, ikke et romskip. Du må nesten oppgi km hvis det skal være mulig å si om bilen holder eller ei, for to timer med køkryping bruker mye mindre batteri enn to timer i 80-90 km/t. Vær, kjørestil mm spiller også inn på rekkevidden, bare så du er klar over det. Anonymkode: 10a1b...349 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uhørt Skrevet 13. oktober 2016 #20 Del Skrevet 13. oktober 2016 På 12.10.2016 den 11.31, AnonymBruker skrev: Daewoo ble også tatt over av Chevrolet. Det betyr ikke at for eksempel Chevrolet Nubira var laget for å vare en stund.. Anonymkode: 19e6f...515 Og dette er relevant i denne elbiltråden pga? Chevroletmerking av gamle Daewoomodeller i 2008 for salg i land med lav kjøpekraft har veldig lite med storsatsinger som Opel Ampera/ Chevrolet Bolt 2017. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå