Gå til innhold

Historiarum ( TRÅD STENGT )

Fremhevede innlegg

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Historie er faktisk veldig interessant :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Charlemagne
Skrevet

Jimmu er den mystiske skaper av Japan. Og han regnes som landes første keiser. Han skal ha bli født den 1 Januar 711 f.Kr og døde ifølge legenden den || Mars 585 f.Kr. Han skapte i følge legenden det japanske Keiser hus i år 660 f.Kr. 

I følge den shinotiske tro så stammer Keiser Jimmu fra Amaterasu som er en solgudinne. Amatersau skal ha blitt født ut av det venstre øyet til Izangi som sammen med sin kone og yngre søster Izanami er de elsdte skapelsegudene i Japansk mytologi og shinto.  Sammen skapte Izangi og Izanmi øyer, guddomer og Japans forfedre. Da Izanami døde mens hun fødte Kagutsuchi, forsøkte Izanagi uten hell å få henne tilbake fra Yomi som er underverden. Izanagi fant Izanami liggende så han hennes montrøse og demoniske tilstand. Hun ble da skamfull og sint. Izanami jaktet han med et ønske om å drepe han. Med demoner fra underverdenen til hjelp. Men hun mislyktes. Men hun lovte å drepe et tusen av hans folk hver dag. Samtidig sørget Izanagi for at tusen og fem hundre mennesker skulle fødes hver dag. Da Izanagi kom tilbake gav han opphav som solgudinnen Amaterasau fra sitt venstre øye og måneguden Tsukuomi fra sitt høyre øye og stormguden Susanoo fødte han ut av nesen. 

Men de 10 første keisere av Japan blir regnet som legendariske personer som ikke har eksistert. Det finnes ihvertfall ingen beviser for det. Den første japanske keiser som man vet muligens har eksistert var Keiser Sujin. han var Keiser av Japan fra år 97 f.Kr til år 30 f.Kr og skal ha død 119 år gammel. Nå kan det sikkert diskutere om han faktisk regjerte så lenge og ble så gammel. At han kan ha regjert i 67 år er selvsagt mulig men det er nok lite sannsynlig at han levde til han var 119 år. Men han er den første keiser som det er mulighet har eksistert.

Men den første keiser av Japan man kan si med 100% sikkerhet eksisterte var Keiser Keitai som regjerte fra 507 til 531, 

Altså ut av Japansk 125 keisere så er det 100 av dem man vet med sikkerhet har eksistert, Det er 9 keisere ( de 9 første) som ikke har eksistert. Og det er 16 keisere som muligens har eksistert.

Den første ikke legendariske keiserinne var Keiserinne Suiko som regjerte fra 592 til 628. Den siste keiserinne som regjerte Japan var Keiserinne Go-Sakuramachi som regjerte fra 1762 til 1770. I løpe av Japans over 2000 år lange keiserlige historie har 8 kvinner regjert og 117 Keisere har regjert Japan.

Gjest Charlemagne
Skrevet

Murasaki Shikibu var en japansk forfatter og poet som tjente ved det keiserlige hoff i Heian-Perioden. Hun ble født i ca 973 eller 978 og døde i ca 1014 eller 1031. Hun er nok mest kjent for å ha skrevet Fortellingen om Genji mellom ca år 1000 og 1008. Denne boken regnes som en av verdenshistoriens første og mest berømte romaner.

Hennes virkelige navn er ukjent. Hun fikk kallenavnet Murasaki i følge hennes dagbok etter en skikkelse i Fortellingen om Genji. Mens Shikibu henviser til stillingen hennes far hadde i seremoni byrået

Men det finnes en teori om at hennes virkelige navn kan ha vært Fujiwara Takako som er nevnt i 1007 dagbok fra det keiserlige hoff. Som en keiserlig hoffdame. Men dette er bare en teori. 

Det er også usikkert nøyaktig når hun ble født man antar hun ble født en gang mellom 973 og 978. Og det er usikkert når hun døde men man antar mellom 1014 og 1031. 

Fortellingen om Genji som er et klassisk verk i japansk literatur. Denne boken har blitt kalt som sagt verdens første roman ( moderne roman ), den første psykologiske roman og første roman som fremdels regnes som en klassiker. 

Skrevet
4 minutter siden, Nøste~ skrev:

Jeg er veldig interessert i historie, jeg abonnerte på All verdens Historie før og det var et av mine yndlingsfag på skolen. Alt jeg lurte på var hvorfor han har laget en tråd om mye forskjellig historie som mest sannsynlig er tatt fra en eller annen nettside. Hva vil han med denne tråden? Men selvfølgelig er folk så inmari hårsåre at det ikke går an å stille et spørsmål lengre uten å bli angrepet.

Nuh, vel...

Du klarte fort å ødelegge en interessant tråd før den kom i gang!!!   😠

• Liker 1
Gjest Charlemagne
Skrevet (endret)
2 minutter siden, Nøste~ skrev:

Jeg er veldig interessert i historie, jeg abonnerte på All verdens Historie før og det var et av mine yndlingsfag på skolen. Alt jeg lurte på var hvorfor han har laget en tråd om mye forskjellig historie som mest sannsynlig er tatt fra en eller annen nettside. Hva vil han med denne tråden? Men selvfølgelig er folk så inmari hårsåre at det ikke går an å stille et spørsmål lengre uten å bli angrepet.

Historie er faktisk noe jeg kan.  Og ja selvsagt har jeg lest det jeg skriver. Hvordan skulle jeg hellers ha kunne det ?

Jeg har lest det i bøker, på Internet og i historie blader. Og jeg har det fra dokumentarer. Det er slik man lærer  vet du. Det er ingen som bare kan historie uten og ha lest om det eller sett dokumentarer.

Endret av Charlemagne
Skrevet (endret)
6 minutter siden, Loki Laufeyson skrev:

Historie er faktisk veldig interessant :)

Nettopp.

Men skal man bli latterliggjort for dette av uinteresserte mister man litt lyst til å følge med.

Dessverre.

Endret av Jerry Lee
Gjest Charlemagne
Skrevet

Mao Zedong takket Japaneren for å invadere Kina i 1937 fordi det gjorde det slik at Kommunisten var i stand til og ta makten fra nasjonalistene under den Kinesiske borgerkrigen ( 1946-1950 )

Dette er hva han sa om saken

"(Japan) doesn't have to say sorry, you had contributed towards China, why? Because had Imperial Japan did not start the war of invasion, how could we communist became mighty powerful? How could we stage the coup d'état? How could we defeat Chiang Kai Shek? How are we going to pay back you guys? No, we do not want your war reparations!"

-Mao Zedong greeting Japanese Prime Minister Takuei in Nanjing, 1972

"Those Japanese were real good. Without Japanese's help, China's [Communist] revolution would not have suceeded. I said the same thing to a Japanese, a capitalist, by the name of nanxiang sanlang(?).He kept on saying: 'Sorry, we did invade China' I said to him: 'Don't say that, on the contrary, Japanese helped us (Communist) in a big way', especially Japanese warlords and the Japanese Emperor."

-Mao Zedong's conversation with American journalist Edgar Snow, 1970

Selvsagt har det kommunistiske regimet i Kina så framstiller de det som at det var kommunistene som kjempet mot Japan mellom 1937 og 1945. Men faktum er at det var nasjonalistene som kjempet mot Japan fra 1937 til 1945

Gjest Charlemagne
Skrevet

Kangxi Keiseren regjerte Kina i 61 år. Dette er den lengste regjerings tid en kinesisk keiser har hat. Han regjerte fra 1661 til 1772.  Men det var en annen keiser som ville ha regjert over 61 år nemlig Qianlong keiseren som regjerte i 60 år men han abdiserte som keiser for å ikke ville bryte rekorden til Kangxi keiseren så abdiserte han i 1796 til fordel for sin sønn Jiaquing Keiseren. men det var i bunn å grunn Qianlong-Keiseren som styrte fra kulissene og var den som hadde makten fram til 1799 da han døde. Jiaquing Keiseren regjerte fram til 1820.  Grunnen til at Qianlong abdiserte i 1796 etter 60 år på tronen var at han ikke ville regjere lenger en sin bestefar Kangxi keiseren. Men han var de facto leder over Kina fram til sin død i 1799. Og hans sønn Jiaquing som offiselt var keiser fra 1796 fikk ikke makt før i 1799 og regjerte da fram til 1820. 

Etter sin abdikasjon fikk Qianlong-Keiseren tittelen Taishang Huang sin er en hederstittel for den fratrådt keiser. Det kan oversettes til " Fortjent opphøyd keiser. Det er den tittelen som ble brukt for enkelte keisere som abdiserte fordel for sin sønn. Noen av dem frivillig og andre vel ble tvunget til det. Da sønnen tok makten fra faren.

Men selv om Taishang Huang ikke var regjerende keiser var det tilfeller der det var han som hadde den virkelige makten. Slik som i Qianlong-Keiserens tilfelle.

Gjest Charlemagne
Skrevet (endret)

Kong Charles II deltok aktivt i slukkingen av  den store brannen i London i 1666

Det var over 13.287 bygninger som ble ødelagt  Brannen ødela hjemmene til 70.000 av Londons 80.000 innbyggere

Brannen ble startet av en baker ved navn Thomas Farriner som glemte at han hadde brød i ovnen etter at han hadde jaget ut en tyv. Altså brannen startet i bakeriet hans i Pudding Lane. 

Den franske klokkemaker Robert Hubert ga en falsk tilståelse at han hadde startet brannen og han ble henrettet på grunn av denne falske tilståelsen. Thomas Farriner som var mannen som faktisk startet brannen signerte lovforslaget som anklagde Robert Hubert for å ha startet brannen. Robert Hubert ble henrettet 6 Oktober 1666

Jeg lurer på om Thomas Farriner følte noe skyld for at han hadde startet en brann som brant ned over 13 000 bygninger og fikk mange mennesker drept ( Det er en myte at bare 6 personer døde, Men det er ingen som vet nøyaktig hvor mange ) og at han fikk en uskydlig mann dømt for en brann han startet.

Thomas Farriner døde i 1670.

Endret av Charlemagne
Skrevet
38 minutter siden, Charlemagne skrev:

Det er ingen vits

Det er heller ingen som tvinger deg til og lese i tråden eller svare i den.

Om det plager deg at jeg har startet denne tråden så kan jeg si at det driter jeg faktisk i.

36 minutter siden, Jerry Lee skrev:

At noen liker å vite noe om ting FØR 1998....

33 minutter siden, Nøste~ skrev:

Ja huff, det gikk innpå meg gitt. 

Voks opp...

Anonymkode: c42c5...b7a

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Voks opp...

Voksent.....

Skrevet
Et øyeblikk siden, Jerry Lee skrev:

Voksent.....

Hvor gammel er du?

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er du?

🙈🙉🙊

Skrevet
Et øyeblikk siden, Jerry Lee skrev:

🙈🙉🙊

Hm, skjønner

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Voks opp...

Holder på.

Skrevet
Et øyeblikk siden, Nøste~ skrev:

Holder på.

Er du irritert ?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er du irritert ?

Hehe, nei er nok ikke det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...