Gjest Charlemagne Skrevet 28. september 2016 #1 Skrevet 28. september 2016 (endret) Jepp jeg kopierte fra mitt innlegg i den andre tråden Isteden for å skrive fult av historie ting i fortell noe uinteressant så gjør jeg det heller i denne tråden. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Mary Boleyn eldre søster til Anne Bolyen ble født i enten ca 1499 mulig 1500. I enten Blickling Hall i Norfolk eller Hever Catle i Kent. Hun var den eldste barn av Thomas Boleyn, 1 Jarl av Wiltshire ( ca 1477-1539 ) og Elizabeth Howard ( 1480-1538 ). Elizabeth Howard var datter av Thomas Howard, 2 Hertug av Norfolk. Mary ble værende i England mesteparten av sin barndom og i August 1514 da hun var 15 år gammel reiste hun til utlandet. Hennes far sikret henne posisjon som hoffpike for Henrik VIIIs yngre søster Maria Tudor som reiste til Frankrike for å gifte seg med Ludvig XII av Frankrike. Etter at Mary Boleyn hadde oppholdt seg noen få uker i Paris ble de fleste av Dronningenes engelske piker beordret å reise hjem. Mens Mary Boleyn fikk tillatelse å bli. Grunnen til at hun fikk ble var nok at hennes far hadde gode forbindelser med den engelske ambassadøren. Men 1 Januar 1515 døde Ludvig XII og etterlot sin unge dronning enke etter bare 3 måneders ekteskap. Mary Tudor ( må ikke blandes med Mary datter av Henrik VIII ) med Charles Branson og måtte forlate Frankrike i hast. Thomas Boleyn tok å fjernet Mary fra Mary Tudor sin tjeneste. Og hun fikk tjeneste i den nye dronningen av Frankrike Claude sitt hoff i 1517. I 1519 fikk Mary selskap av sin far Thomas Boleyn som hadde blitt Fransk ambassadør og sin yngre søster Anne som hadde studert i Nederland. Mary var blond og blåøyd og vakker i henhold til da tidens skjønnhetsidealer. Hvor man favoriserte lys farge. Hun ble sett på som vakrere enn sin søster Anne. Mary Bolyen ble Kong Frans I sin elskerinne under sitt opphold i Paris. Et forhold den franske kongen senere skal ha angret på. Den franske dronning Claude skal ha omtalt Mary som vennlig, omgjengelig søt og frisk. Men Mary Boleyn fikk et rykte på seg ved det Franske hoff at hun var i deres ord en meget stor hore. Men det er lite sannsynlig at hun faktisk lå så mye rundt som det folk påsto. Historikere stiller seg tvilende til den påståtte promiskuiteten til Mary Boleyn og antar at den er sterkt overdrevent. Hennes foreldre og søster skal ha vært forskrekket over hennes handlinger og fikk sendt et skip til henne som førte henne tilbake til England i 1519. Thomas Boleyn sørget da for å ordne det slik at hun fikk posisjon som hoffpike for den engelske dronning Katarine av Aragon. Som nå var inne i sitt 10 år i ekteskapet med Henrik VIII. Thomas Boleyn valg og sette datteren inn i dronningens hoff var et bevist valg for han ønsket at Henrik VIII skulle legge merke til Mary noe Henrik VIII også gjorde. Mary Bolyen giftet seg i 1520 med William Carey. Som var en velstående hoffmann med gode forbindelser og kongens gunst. Henrik VIII var tilstede ved bryllupet. Henrik VIII ga William Carey en ubetydelig posisjon ved hoffet og noen inntekter. Slik at det var mulig for ekteparet og oppholde seg ved hoffet. Slik startet det 6 år lange forholdet som Mary Boleyn hadde med Kong Henrik VIII. Henrik VIII sitt forhold med Mary Boleyn førte ikke til noen store problemer med Dronningen. Katarina lærte seg å leve med situasjonen. i ca 1524 fødte Mary Boleyn sitt første barn ( Catherine Carey ) som kan ha vært et uekte barn til Henrik VIII. Men forholdet mellom Henrik VIII og Mary Boleyn synes ikke å slutte etter dette. I 1528 så skal Kardinal Reginald Pole ha rapportert at et av medlemmene av parlamentet skal ha fornærmet kongen ved å anklage Henrik VIII og ha ligget med både Anne Boleyns mor og søster. Henrik VIII skal til dette ha svart " Aldri med hennes mor": Det er ikke mulig å vite nøyaktig når forholdet mellom Mary Boleyn og Henrik VIII startet og avsluttet. Ryktene vil ha det til at begge barna Mary fikk i løpe av affæren med Henrik VIII. Var barna til Henrik VIII og ikke hennes mann William Carey. Det var et vitne som i 1526 mente at Mary sin sønn Henry lignet på Henrik VIII. Men det det skal sies at det faktisk ikke er noe som tyder på at Henry var Henrik VIII utenomekteskapelige sønn han fikk med Mary Boleyn. Men det er stor sannsynlgihet at Catherine Carey det første barnet til Mary Boleyn også var datter til Henrik VIII. i 1522 kom Anne tilbake til England. Og ble svært populær ved hoffet. og bevegde seg i viktige sosiale sirkler. Henrik VIII kom til å legge merke til henne og forelske seg. Mary Boleyn ble sett på om vakrere en sin søster. Men Anne var både mer intelligent og ambisiøs. Hun avslo først og bli kongens elsker. Men dette var ikke på grunn av sin dyd. Det var fordi Anne viste at kongen var av en slik karakter at han måtte ha den han ikke kunne få. i 1527 var Henrik VIII fast bestemt på og gifte seg med Anne. Noe som første til skilsmisse og brudd med Roma og opprettelsen av den engelske kirke. I 1528 så døde Willam Carey av en pestsykdom kalt engelsk svette. Henrik VIII ga Anne Boleyn tillatelse til å overta formynderskapet til sin nevø Henry. Mary sønn Henry Carey. Det var vanlig i det engelske aristokratiet å plassere barn hos rike slektninger. Anne sørget for at Mary sin sønn ble utdannet ved et Cistercienserkloster som var svært respektabelt. Thomas Boleyn viste ingen interesse i å hjelpe sin datter Mary. Og det var bare igjennom Anne sin forbønn som sikret Mary en årlig pensjon på 100 pund i året ( 100 pund var selvsagt langt mer på den tiden enn hva det er i dag ) I 1532 reiste Anne Boley med Henrik VIII på et statsbesøk og Mary var med i hennes følge. Senere i 1533 ble Anna kronet som dronning og fødte Elisabeth som senere ble Elisabeth 1 i 1534. Den samme høsten i 1534 hadde Mary i hemmelighet giftet med William Stafford som var en borgerlig og ikke adelig uten grad. Og kun hadde beskjeden inntekt. Man antar at dette var et rent kjærlighets ekteskap ettersom ingen av dem hadde noen annen grunn til å gifte seg. Da ekteskapet ble kjent ble hun utstøtt av familien fordi hun hadde giftet seg under sin stand. Mary fikk ingen søte av sin søster Anne som var rasende over dette bruddet på etikette og forviste henne fra hoffet. Den økonomiske situasjonen til Mary ble nå så desperat at hun møtte nedverdige seg til å tigge oss Thomas Cromwell som var kongens rådgiver om å snakke til kongen på hennes vegner. Men Henrik VIII var like glad og uten interesse for sin tidligere elskerinne. Mary ba da Cromwell om å snakke med hennes far onkel og hennes brødre. Men heller ingen av dem ville hjelpe henne. Det var Anne som først kom til hjelp. Hun sendte henne gull og penger. Men hun ble fremdels nektet adgang til hoffet. De møttes ikke igjen mellom 1534 og Anne sin død i 1536. Det er u-vist hva Mary Boleyn gjorde mellom 1534 og fram til sin søster henrettelse den 19 Mai 1536. Hun besøkte ikke moren og skal heller ikke ha besøkt sin søster mens Anne satt fengslet i Tower of London. Hun gjorde ingen forsøk for å besøke sin bror George som var dømt til døden fir høyforræderi. Det er heller ingen beviser for at hun skrev til dem. Det er mulig at hun mente som deres onkel Thomas Howard at det var best og unngå all forbindelse med sine vanærende slektninger. Mary og hennes ektemann forble utstøtt og levde et tilbaketrukket liv i Rochford i Essex. Etter at Anne ble henrettet trakk hennes mor seg tilbake fra hoffet og døde året etter. Hennes far Thomas Boleyn døde året etter. Mary Boleyn skal etter sine foreldres død arvet noen av familie eiendommene i Essex. Og det synes at hun levde resten av livet i anonymitet i relativ velstand sammen med sin mann som overlevde henne. Mary Boleyn døde i relativ ung alder for den tiden i 40 årene. I sitt første ekteskap med William Carey fikk Mary Boleyn 2 barn. Catherine og Henry. Det er mulig at Catherine egentlig var datter til Henrik VIII. I det andre ekteskapet med William Stafford ( han døde i 1556 ) skal hun ha født en sønn en gang i 1535 som døde i 1545. Met er også mulig at hun fikk en datter som hun ga navnet Anne i 1536. Men dette er ikke sikkert. Mange kjente engelskmenn er etterkommere etter Mary Boleyn. Noen av disse er Winston Churchill og Elisabeth Bowes-Lyon ( bedre kjent som Dronningmoren ) og Dronning Elisabeth II. Endret 28. september 2016 av Charlemagne
Gjest Charlemagne Skrevet 28. september 2016 #2 Skrevet 28. september 2016 Marie de France var en mest sannsynlig franskfødt kvinne som levde i England på 1100 tallet. Nesten ingenting er kjent om hennes liv. Det eneste man vet er at hun var kjent ved hoffet til Henrik II av England. Man vet ikke en gang om Marie er hennes ekte navn. Hennes mest kjente verk er tolv versnoveller hun skrev mellom 1155 og 1170. Det er også mulig at hun skrev en biografi om den Engelske helgen Æthelthryth som var en angelsakser. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- I dag for en del år siden tok Vilhelm II av Normandie med seg noen soldater fra Normandie og invaderte England. Han ble så kjent som Vilhelm Erobreren eller Vilhelm I av England. Han var både Hertug av Normandie og han var Konge av England. Men kanskje litt ironisk så ar han som Hertug av Normandie underlagt den Franske kongen. Selv om etter vært ble Normandie underlagt England. Før det igjen senere ble underlagt Frankrike. Vilhelm var gift med Matilda av Flanderen og de fikk 10 barn sammen 2 av sønnene ble konger av England. Endret 20 minutter siden av Charlemagne
Gjest Charlemagne Skrevet 28. september 2016 #3 Skrevet 28. september 2016 Det er nok noen som vil kalle det ironisk men den første freds konvensjonen i Haag den 29 Juli 1899 ble avholdt på initiativ av den russiske tsar Nikolai II. Det ble også holdt freds konvensjon i Haag i 1907. Nikolai II foreslo freds konvensjonen den 24 August 1898. De to Haag konvensjonene er en viktig del av humanitær folkerett. Forskjellen på Haag konvensjonen og Genevekonvensjonen er at Genevekonvensjonen er til for å beskytte krigens ofre, Mens Haag Konvensjonene omhandler selve krigføringen samt etterfølgende tilleggs traktater og sedvanerett.
Gjest Charlemagne Skrevet 28. september 2016 #4 Skrevet 28. september 2016 På denne dag i 1896 ble den siste Russiske keiser Nikolai II kronet i Moskva. Han var russisk keiser eller tsar som man ofte sier fra 1894 til 1917. Han ble drept i en kjeller sammen med sin familie i Juli 1918 og gravlagt i 1998
Gjest Charlemagne Skrevet 28. september 2016 #5 Skrevet 28. september 2016 På Senatstorget i Helsinki står det en statue av den russiske tsar Aleksander II ( 1818-1881, Var tsar fra 1855 til 1881 ) Som ble reist i 1894 dette var til ære for Aleksander II som igjennom flere reformer som styrket Finlands indre selvstyre. Den russiske tsaren var Stor Hertug av Finland. Aleksander II er i Finland kjent som den gode tsar. Finland var en del av det Russiske Keiserriket mellom 1809 og 1917. Aleksander II ble drept i et attentat dagen før han skulle publisere at Russland skulle få sin første grunnlov og innføre Konstitusjonelt monarki i Russland. Det er veldig hva om. Men jeg er ganske sikker på at om Aleksander II hadde levd 10-15 år lenger så ville Russland ha vært et ganske annerledes sted og mest sannsynlig mye friere. Aleksander II prøvde og gjør e det bedre for alle. Og som takk ble han drept i et attentat. Noe som satt en stopper for reformene. Siden Aleksander III og Nikolaij II var katastrofale. Aleksander II var den siste gode tsar ja den siste gode leder Russland har hat.
Jerry Lee Skrevet 28. september 2016 #6 Skrevet 28. september 2016 1 minutt siden, Charlemagne skrev: Det er nok noen som vil kalle det ironisk men den første freds konvensjonen i Haag den 29 Juli 1899 ble avholdt på initiativ av den russiske tsar Nikolai II. Det ble også holdt freds konvensjon i Haag i 1907. Nikolai II foreslo freds konvensjonen den 24 August 1898. De to Haag konvensjonene er en viktig del av humanitær folkerett. Forskjellen på Haag konvensjonen og Genevekonvensjonen er at Genevekonvensjonen er til for å beskytte krigens ofre, Mens Haag Konvensjonene omhandler selve krigføringen samt etterfølgende tilleggs traktater og sedvanerett. Og meg bekjent var Nikolai II (hater at engelskspråklige kaller ham Nicolaus) den beste Tsar Russland noensinne hadde.
Gjest Charlemagne Skrevet 28. september 2016 #8 Skrevet 28. september 2016 Et øyeblikk siden, Jerry Lee skrev: Og meg bekjent var Nikolai II (hater at engelskspråklige kaller ham Nicolaus) den beste Tsar Russland noensinne hadde. Jeg har lest mange bøker om han samt dagbøker og brev han har skrevet. Har aldri sett noe sted at han har sagt eller skrevet noe om det. Men han var langt i fra den beste lederen det russiske keiserrike har hat. Tsar Russland har teknisk sett ikke eksistert siden 1721 da Peter den Store etablerte det russiske keiserrike. Tsarriket eksisterte fra 1547 til 1721. Etter 1721 var ikke den russiske monark lenger tsar av Russland han var keiser av Russland. Men han var faktisk tsar av Astrakhan, Polen, Sibir, Chersonesus og Georgia.. Men dette er egentlig bare enn sånn detalj som egentlig ikke er så nøye siden de russiske keiseren kalte seg som regel bare tsarer av Russland selv om de teknisk sett ikke var det etter 1721.
Jerry Lee Skrevet 28. september 2016 #10 Skrevet 28. september 2016 Et øyeblikk siden, Charlemagne skrev: Jeg har lest mange bøker om han samt dagbøker og brev han har skrevet. Har aldri sett noe sted at han har sagt eller skrevet noe om det. Men han var langt i fra den beste lederen det russiske keiserrike har hat. Tsar Russland har teknisk sett ikke eksistert siden 1721 da Peter den Store etablerte det russiske keiserrike. Tsarriket eksisterte fra 1547 til 1721. Etter 1721 var ikke den russiske monark lenger tsar av Russland han var keiser av Russland. Men han var faktisk tsar av Astrakhan, Polen, Sibir, Chersonesus og Georgia.. Men dette er egentlig bare enn sånn detalj som egentlig ikke er så nøye siden de russiske keiseren kalte seg som regel bare tsarer av Russland selv om de teknisk sett ikke var det etter 1721. Du har selvsagt så mye bedre greie på dette enn meg. Min historieinteresse begynner så forsiktig der Nikolai II "slapp"... Men igjen..jeg lærer mye av deg.
Gjest Charlemagne Skrevet 28. september 2016 #11 Skrevet 28. september 2016 Et øyeblikk siden, Nøste~ skrev: Og vitsen med dette er? Det er ingen vits Det er heller ingen som tvinger deg til og lese i tråden eller svare i den. Om det plager deg at jeg har startet denne tråden så kan jeg si at det driter jeg faktisk i.
Jerry Lee Skrevet 28. september 2016 #12 Skrevet 28. september 2016 3 minutter siden, Nøste~ skrev: Og vitsen med dette er? At noen liker å vite noe om ting FØR 1998.... 2
Nøste~ Skrevet 28. september 2016 #13 Skrevet 28. september 2016 1 minutt siden, Charlemagne skrev: Det er ingen vits Det er heller ingen som tvinger deg til og lese i tråden eller svare i den. Om det plager deg at jeg har startet denne tråden så kan jeg si at det driter jeg faktisk i. Standard svar.
Gjest Charlemagne Skrevet 28. september 2016 #14 Skrevet 28. september 2016 Et øyeblikk siden, Nøste~ skrev: Standard svar. Jeg vil gjerne ønske deg velkommen som første KG bruker jeg setter på ignorer listen
Jerry Lee Skrevet 28. september 2016 #15 Skrevet 28. september 2016 2 minutter siden, Charlemagne skrev: Det er ingen vits Det er heller ingen som tvinger deg til og lese i tråden eller svare i den. Om det plager deg at jeg har startet denne tråden så kan jeg si at det driter jeg faktisk i. 👍
Nøste~ Skrevet 28. september 2016 #16 Skrevet 28. september 2016 1 minutt siden, Charlemagne skrev: Jeg vil gjerne ønske deg velkommen som første KG bruker jeg setter på ignorer listen Ja huff, det gikk innpå meg gitt.
Jerry Lee Skrevet 28. september 2016 #17 Skrevet 28. september 2016 Et øyeblikk siden, Nøste~ skrev: Ja huff, det gikk innpå meg gitt. Hvorfor er du her? Kun for å kvalme? Kan hende andre liker dette, vet du! 1
Gjest Charlemagne Skrevet 28. september 2016 #18 Skrevet 28. september 2016 Et øyeblikk siden, Jerry Lee skrev: Hvorfor er du her? Kun for å kvalme? Selvsagt er det derfor hun er her.
Nøste~ Skrevet 28. september 2016 #19 Skrevet 28. september 2016 1 minutt siden, Jerry Lee skrev: Hvorfor er du her? Kun for å kvalme? Kan hende andre liker dette, vet du! Jeg er veldig interessert i historie, jeg abonnerte på All verdens Historie før og det var et av mine yndlingsfag på skolen. Alt jeg lurte på var hvorfor han har laget en tråd om mye forskjellig historie som mest sannsynlig er tatt fra en eller annen nettside. Hva vil han med denne tråden? Men selvfølgelig er folk så inmari hårsåre at det ikke går an å stille et spørsmål lengre uten å bli angrepet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå