@riel Skrevet 18. november 2004 #1 Skrevet 18. november 2004 Noen som vil snikksanakke litt med meg? Jeg kjeder meg litt. idag. Er hjemme, og typen jobber overtit, så da er det litt ensomt.
Arkana Skrevet 18. november 2004 #2 Skrevet 18. november 2004 Kan godt snikksnakke litt med deg. Men jeg advarer deg, dette gjør jeg kun fordi jeg ikke gidder skrive på oppgaven min.
@riel Skrevet 18. november 2004 Forfatter #3 Skrevet 18. november 2004 Hva du har oppgave i da? Jeg er ferdig med skole for nå. Har hengt litt etter med utdannelse, pga omvalg o.l, og nå er jeg i praksis, og skal etterpå i lære. Gamle meg, og ikke ferdig med videregående utdannelse ennå, og allikevel har jeg tilbrakt 4 år på skolebenken etter videregående.
Arkana Skrevet 18. november 2004 #4 Skrevet 18. november 2004 Skriver en semesteroppgave i psykologi. Dette er den aller siste semesteroppgaven i hele studiet. Ingen andre oppgaver igjen annet enn hovedoppgaven. Temaet jeg har valgt er locus of control og depresjon. Sliter litt med å få dratt ut mest mulig info fra artiklene og organiseringen av oppgaven. Semester for meg avsluttes neste torsdag med symposium og avslutningsmiddag på restaurant sponset av instituttet. Har to dagers praksis i desember da, skal gi en IQ-test til barn i PP-tjenesten og så skrive rapport. Gruer meg litt til det, særlig hvis foreldrene skal være med. :o
Gjest Phair Skrevet 18. november 2004 #5 Skrevet 18. november 2004 Skriver en semesteroppgave i psykologi. Dette er den aller siste semesteroppgaven i hele studiet. Ingen andre oppgaver igjen annet enn hovedoppgaven. Temaet jeg har valgt er locus of control og depresjon. Sliter litt med å få dratt ut mest mulig info fra artiklene og organiseringen av oppgaven. Semester for meg avsluttes neste torsdag med symposium og avslutningsmiddag på restaurant sponset av instituttet. Har to dagers praksis i desember da' date= skal gi en IQ-test til barn i PP-tjenesten og så skrive rapport. Gruer meg litt til det, særlig hvis foreldrene skal være med. :o Det greier du fint Arkana:)
@riel Skrevet 18. november 2004 Forfatter #6 Skrevet 18. november 2004 psykologi høres ihvertfall ut som at det kan være spennende å skrive oppgave om. Jeg har alltid slitt med å gjøre oppgaver hvis stoffet ikke interreserer meg, men hvis det er noe jeg interreserer meg for skriver jeg så fillene fyker Hva er locus of control og depresjon da? Mine kunnskaper om psykologi strekker seg ikke længer enn det jeg plukker med meg fra Dr. Phil Fortell mer om den testen du skal gi i praksisen. Hva det går ut på? Syns det hørtes ut som det kan være en interresant opplevelse, selv om det kan være litt flaut. Forresten mente 4 år etter ungomsskolen isted. lett å skrive feil av og til
Arkana Skrevet 18. november 2004 #7 Skrevet 18. november 2004 Locus of control har kort fortalt å gjøre med hvor folk plasserer kontrollen over livet deres. Man skiller mellom en ytre og en indre locus of control. Førstnevnte mennesker tror at det som skjer en er utenfor ens kontroll, at andre styrer livet, eller at det er flaks eller tilfeldigheter. På den andre siden har man de som mener at de selv har kontroll over livet sitt. Og jeg mener at dette har en sammenheng med depresjon, at folk med høy ytre locus of control har større sjanse for å få depresjon, har en sterkere depresjon hvis de får det og har større problemer med å komme seg ut av denne depresjonen, dårligere mestringsstrategier altså. I grunnen ganske interessant, og selv om det er en hel del undersøkelser som har vist at dette stemmer er det litt vanskelig å samle dette på en måte som høres mer fornuftig ut en ren oppramsing av studier. Den testen jeg skal gi disse barna (eller det blir vel bare ett barn tror jeg) heter WISC og er vel den mest brukte intelligenstesten for barn. Det er ikke IQ-kåren som er vesentlig her (faktisk unngår man å fortelle den til foreldrene, fordi de blir så opphengt i tallet og ikke i det som teller). Det viktigste er å finne fram til hvilke problemområder barnet har (de som kommer til PP-tjenesten er bare barn som har problemer på skolen av en eller annen form), f.eks. språk, forståelse, konsentrasjon osv. Jeg skal selvsagt ha en psykolog med som veileder, og det er bra.
@riel Skrevet 18. november 2004 Forfatter #8 Skrevet 18. november 2004 Jeg er nok en av demj som tror litt på skjebnen Høres intressant ut med den testen. syns kanskje foreldre ikke burde være tilstede under den, for de legger gjerne et prestasjonspress på barnet. Hva syns du? Fremtidsplaner da. Er det psykolog du vil bli? Jeg har som mål å bli mediegrafiker
Arkana Skrevet 18. november 2004 #9 Skrevet 18. november 2004 Foreldrene har lov til å være med, og de fleste blander seg ikke inn i testprosessen. Men foreleseren vår fortalte at det hendte rett som det var at de måtte be foreldrene gå ut fordi de hjalp barnet eller la press på det ved å si ting som "men dette kan du jo, kom igjen". Det er ikke alltid testresultatet teller mest, ofte kan psykologens notater være vel så viktige. F.eks. så er det tidsfrist på de fleste oppgavene, et barn som bruker lengre enn angitt tid (selv om alle svarene er rette) vil ikke få noen poeng på den oppgaven. Men dette vil jo psykologen skrive ned, det kan være snakk om konsentrasjonsproblemer, kanskje barnet bare er litt senere enn de fleste andre og trenger mer tid. Det vil vise seg som en lav IQ, men er jo egentlig helt ubetydelig, det viktigste er at hverdagen og skoledagen blir tilpasset barnet og de problemene som evt kommer fram i testsituasjonen. Foreldrene har jo også mye å si. Mange blir veldig opphengt i IQ'en, ingen liker vel å innse at barnet deres har en unormalt lav IQ. Og det er veldig trist for barnet å føle seg dum, føle at foreldrene er skuffet. Men man kan ikke nekte å fortelle IQ-skåren om foreldrene krever det. Det er nok psykolog jeg vil bli ja, klinisk psykolog. Synes det er veldig spennende, selv om det er hardt. Men nå er heldigvis 1. avd over, og 2. avd er mer rettet mot psykopatologi (altså psykiske forstyrrelser) og det er slik jeg synes er gøy. Hva gjør en mediegrafiker da? Synes du det er spennende?
@riel Skrevet 18. november 2004 Forfatter #10 Skrevet 18. november 2004 Mediegrafiker er et relativt nytt yrke som er et resultat av økende digital kapasitet, mer reklame o.l. En mediegrafiiker skal ha kunnskaper innen bilde, lyd og tekst. Før var yrkene innen grafisk bransje mer spesifiserte: Illustratøren illustrerte Grafiker og typograf drev med layout og design Repromannen tok seg av farger og raster Men med internetts inpass må alle være litt mer "versatile", og da bør en ha kunnskap innen både lydproduksjon, filmproduksjon, web, trykte medier, animasjon osv. Derfor har yrket mediegrafiker kommet. Jeg er nå i praksis hos et lite reklamebyrå. satser på å få læreplass som mediegrafiker etterpå, og ta fagbrev. Liker veldig godt å jobbe med grafisk utforming. Er en kreativ person, og er glad jeg har funnet et yrke der jeg føler jeg får utfoldet meg og mine egenskaper
Gjest Ninakanin Skrevet 18. november 2004 #11 Skrevet 18. november 2004 kan jeg bli med elelr er jeg for sein? har fikset avataren min! var den fin? må jo pynte meg til jul
Gjest Phair Skrevet 18. november 2004 #12 Skrevet 18. november 2004 kan jeg bli med elelr er jeg for sein? har fikset avataren min! var den fin? må jo pynte meg til jul Søt var du:)
@riel Skrevet 18. november 2004 Forfatter #13 Skrevet 18. november 2004 Klart du kan bli med Så søt avataren din var! Hva syns du om havfrua mi da. Jeg har laget den selv
Arkana Skrevet 18. november 2004 #14 Skrevet 18. november 2004 Det høres veldig spennende og kreativt ut. Det er mye man må kunne da, men det er i hvertfall ikke et yrke som står i fare for å dø ut med det første.
Arkana Skrevet 18. november 2004 #15 Skrevet 18. november 2004 Klart du kan bli med Ninakanin. Veldig søt julekanin du har funnet. Jeg har julepusen min klar, men den får ingen se før neste søndag.
@riel Skrevet 18. november 2004 Forfatter #16 Skrevet 18. november 2004 Det er mye man må kunne da' date= men det er i hvertfall ikke et yrke som står i fare for å dø ut med det første. Sant nok. Men man må hele veien oppdatere seg, siden teknologien går fremover. Spesielt på nettet. Hva du driver med ellers da, når du ikke studerer?
Gjest Ninakanin Skrevet 18. november 2004 #17 Skrevet 18. november 2004 det er min gamle ninakanin-avatar som jeg har fikset pååååå *kjempestolt* kanskje jeg skal lage en påske-avatar som jeg kan bruke når det nærmer seg påsken? hmm... hva har dere gjort på i dag? jeg har vært kjempeflink å vært på kurs hadde mest lyst å gå og legge meg, men jeg presset meg avgårde. og nå har jeg så god samvittighet pga det at jeg er kjempehappy
Arkana Skrevet 18. november 2004 #18 Skrevet 18. november 2004 Hva du driver med ellers da, når du ikke studerer? Tja, det som de fleste andre gjør. Er med venner, leser masse, surfer på KG (:oops:), finner på noe med samboeren o.l. Har ingen faste ting som trening tre ganger i uka, eller hobbyer og slikt som drives med til spesielle tidspunkter. Hva med deg da?
@riel Skrevet 18. november 2004 Forfatter #19 Skrevet 18. november 2004 jeg har vært hjemme, og slappet av. er ikke helt kommet meg fra en operasjon enda. Hvilket kurs du har vert på da?
Arkana Skrevet 18. november 2004 #20 Skrevet 18. november 2004 Stod opp rett før 12, så slutten av Dr. Phil før jeg satte meg med semesteroppgaven og det har vel gått i den + KG fram til kl. 16.30. Da kom samboeren min hjem, så vi har spist middag og slikt, nå er han på taekwondotrening, og jeg skal liksom jobbe med oppgaven nå da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå