Gå til innhold

Vernepleier/Barnevernspedagog - Lønn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å utdanne meg som en av disse tingene, men lurer på to ting.

Først lurer jeg på om man kan jobbe seg oppover og få en lønn på rundt 500k+?

Også lurer jeg på om man kan jobbe som barnevernspedagog hvis man er vernepleier? Eller omvendt? Hva slags utdanning må man ta hvis man vil bygge på en av disse utdanningene liksom?

Anonymkode: 5a1a3...677

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skal godt gjøres, om du tenker at det skal skje innen du makser ansienniteten :P vanligvis begynner man på 380 000, og opp til 430 000 om man jobber medleverturnus. Er noen få tusen opp for hvert ansiennitet-hakk. 

Man utdanner seg ikke til sosialarbeider for lønna ;) 

Anonymkode: 1cdbb...10c

Skrevet

man får ikke jobb i barnevernet som vernepleier (saksbehandler), men man kan jobbe som miljøterapeut på bv. institusjon. Barnevernspedagogen kan jobbe på PUH institusjon uten å være vernepleier, men kan ikke ha alle oppgavene, da medisinkompetansen ikke er lik. 

Les deg opp på studiene, de er VELDIG ulike.

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skal godt gjøres, om du tenker at det skal skje innen du makser ansienniteten :P vanligvis begynner man på 380 000, og opp til 430 000 om man jobber medleverturnus. Er noen få tusen opp for hvert ansiennitet-hakk. 

Man utdanner seg ikke til sosialarbeider for lønna ;) 

Ettersom jeg har vokst opp med lite penger hele livet hvor vi så vidt har fått endene til å møtes så er jeg nødt til å tenke på penger, før jeg velger studie. Jeg er dritt lei av å måtte tenke på penger hele tiden, og vil som utdannet ikke gå rundt og slite med dette igjen. Selvsagt velger jeg studie fordi jeg er interessert i det først, men er lønnen for lav er jeg nødt til å tenke meg om en ekstra gang.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ettersom jeg har vokst opp med lite penger hele livet hvor vi så vidt har fått endene til å møtes så er jeg nødt til å tenke på penger, før jeg velger studie. Jeg er dritt lei av å måtte tenke på penger hele tiden, og vil som utdannet ikke gå rundt og slite med dette igjen. Selvsagt velger jeg studie fordi jeg er interessert i det først, men er lønnen for lav er jeg nødt til å tenke meg om en ekstra gang.

Hva ser du på som for lav lønn?

Skrevet
5 minutter siden, applestories skrev:
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva ser du på som for lav lønn?

Under 350k er for lav. Vil helst ha en jobb for lønnen er rundt 450k, men over det hadde vært fint. 

Skrevet

Med erfaring og litt videreutdanning er det fult mulig å komme seg rett oppunder 500 000 med todelt turnus, men du vil ikke få det med en gang du er ferdig utdannet.

Vernepleiere og barnevernspedagoger jobber gjerne på de samme plassene, men har svært ulik kompetanse, så du må tenke over om du vil bli "spesialist" på utviklingshemming og funksjonshemming eller barn og familie. Vernepleierens medisinkompetanse er svært ettertraktet i barnevernet, og i større byer kan du også finne dem i saksbehandlingen, men konkurransen er stor. Er du fast bestemt på at barnevernet er der du vil jobbe, blir du barnevernspedagog. 

Anonymkode: d7a7c...58f

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

man får ikke jobb i barnevernet som vernepleier (saksbehandler), men man kan jobbe som miljøterapeut på bv. institusjon. Barnevernspedagogen kan jobbe på PUH institusjon uten å være vernepleier, men kan ikke ha alle oppgavene, da medisinkompetansen ikke er lik. 

Les deg opp på studiene, de er VELDIG ulike.

Jeg kjenner to vernepleiere som jobber som saksbehandlere i barnevernet, så det du sier er bare tuill.

Anonymkode: b498c...c87

• Liker 3
Skrevet

Jeg er vernepleier i kommunen og har en årslønn på 440 000,-

Skrevet

Jeg vil i hovedsak bli vernepleier med videreutdanning i psykiatri. Jeg ville egentlig bli psykolog, men jeg har ikke høye nok karakterer til det, og syntes da vernepleier hørtes gøy ut. Jeg tenkte også på barnevernspedagog fordi jeg da også kan jobbe med psykiatri. Jeg vil også _bare_ jobbe med barn og ungdom. Utviklingshemmede og funksjonshemmede hadde vært fint å jobbe med, men jeg tror ikke jeg hadde klart å jobbe med de, eller med eldre mennesker på gamlehjem. Jeg blir rett og slett fordi jeg blir for trist av sånt. Høres helt fjernt ut, jeg vet. 

Men altså, vil i hovedsak jobbe med psykiatri med barn og unge. 

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner to vernepleiere som jobber som saksbehandlere i barnevernet, så det du sier er bare tuill.

Da er det fordi de ikke fikk tak i bv.pedagoger eller sosionomer. 

Anonymkode: 01324...23f

Skrevet

Jeg jobber i det kommunale barnevernet som fagkonsulent og tjener rett i overkant av 500.000 (topp ansnitet). Skal du tjene ok som nyutdannet bør du nok jobbe turnus. Jobber du medlever kan du tjene godt. 

Som bv ped kan du jobbe som rådgiver og seniorrådgiver i staten, da kan du tjene rundt 600.000, men ikke som nyutdannet. 

Der er stor forskjell på å være bv ped og vernepleier. Jeg jobber i en stor bv tjeneste og vi ansetter kun bv pedagoger eller sosionomer som saksbehandlere.

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er det fordi de ikke fikk tak i bv.pedagoger eller sosionomer. 

Nei, det er fordi det er vernepleierne som er spesialister på funksjonshemming, og det inkluderer barn. Sosionomene og barnevernspedagogene har en annen kompetanse.

Anonymkode: d7a7c...58f

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i det kommunale barnevernet som fagkonsulent og tjener rett i overkant av 500.000 (topp ansnitet). Skal du tjene ok som nyutdannet bør du nok jobbe turnus. Jobber du medlever kan du tjene godt. 

Som bv ped kan du jobbe som rådgiver og seniorrådgiver i staten, da kan du tjene rundt 600.000, men ikke som nyutdannet. 

Der er stor forskjell på å være bv ped og vernepleier. Jeg jobber i en stor bv tjeneste og vi ansetter kun bv pedagoger eller sosionomer som saksbehandlere.

Tusen takk for svar. Da tror jeg jeg har bestemt meg. Jeg vil helst ha en jobb med mulighet for økt lønn (selvsagt ikke med en gang, men etterhvert), men også en jobb hvor jeg kan ha muligheter til å jobbe på forskjellige steder. Jeg kan ikke se for meg å jobbe med èn jobb resten av livet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...