Gå til innhold

Vil droppe ut av studiene, hjelp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

I høst startet jeg på Universitetet i Bergen, og jeg kan helt ærlig si at jeg merket etter bare noen dager at dette ikke er studiet for meg. Jeg trodde dette var noe jeg hadde stor interesse for (kunne så og si ingenting fagene før jeg startet), men desverre så er motivasjonen nå på null, og tanken på å i det hele tatt holde ut til jul er ikke der for å si det slik. Har utrolig lyst å droppe ut for så å jobbe frem til neste høst, for så å starte på et nytt studie som har vert drømmestudiet siden ungdomsskolen, men har aldri turt å søke der pga. det er en privatskole og koster en god del penger. Men jeg tenker at hvis jeg jobber fra sen høst frem til neste høst så har jeg i det minste litt å gå på? :hjerte:

"Problemet" jeg bekymrer meg for her er studentboligen min. Kontrakten min varer frem til Juli 2017, og jeg kan heller ikke avslutte kontrakten før jeg har bodd her i minst 4 måneder. Flyttet inn 1.august, så er jo alt for tidlig. (tar vel 2 måneder fra jeg sier ifra til jeg faktisk ikke er bundet til kontrakten lenger) så jeg har vel uansett boligen min ut året. SPØRSMÅLET jeg har angående sib er om jeg kan fortsette å bo der etter nyttår, med tanke på at kontrakten varer frem til sommeren? Er boligen "min" frem til da uansett, eller må jeg studere? Jeg vil ikke snylte heller :/
Jeg er ivertfall 100% sikekr på å studere noe jeg VET jeg kommer til å like, for dette er noe jeg har tenkt på i mange år. :lol: Og da kunne jeg veldig godt tenke meg å fortsette å bo her jeg bor nå (forlenge kontrakten). Lurer da på om det er slik at dersom jeg dropper ut nå at jeg fortsatt kan bo her, med tanke på kontrakten, eller om det ikke er lov og at jeg må studere for å bo her?

Håper virkelig noen kunne tatt seg tid til å svare på noen av spørsmålene mine, vet det ble litt mye haha, men håper noen har noe å komme med, trenger all råd og hjelp kan få :rodme:

Anonymkode: 17b66...0ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Får spørre noe åpenbart tilbake først: har du vært i kontakt med SIB i det hele tatt om dette? Kan hende de lar deg bo der selv om du ikke er aktiv student.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Devilheart skrev:

Får spørre noe åpenbart tilbake først: har du vært i kontakt med SIB i det hele tatt om dette? Kan hende de lar deg bo der selv om du ikke er aktiv student.

Har ikke det, dette er bare tanker jeg ikke har delt med noen :lol: Men har selvfølelig tenkt å spørre, hadde bare vert godt å vite om noen andre har erfaringer eller noe ^^

Anonymkode: 17b66...0ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må selvsagt være student for å få leie en studentbolig. Hvis ikke kunne jo hvem som helst komme å leie en billig hybel. Du har sikkert hørt at det er bygd for få studentboliger...? 

Om du har et ønske om å fortsetter og bo der, kan du få.eks ta åpne fag på uib (som kan komme til nytte senere?). Jeg tror de sjekker om du har betalt semesteravgift. 

Det lureste er å kontakte de du leier av.

Anonymkode: 89110...539

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Av ren nyskjerrighet: hvordan merket du, etter noen dager, at dette ikke var et studie for deg? Jeg studerer selv, og alle de tunge grunnfagene i 1.klasse er ikke en god gjenspeiling av hvordsn studiet ble senere. Så jeg håper du er 100% sikker på avgjørelsen din, da jeg synes både et par dager eller måneder er for lite tid til å konkludere med at studiet ikke er noe for deg (nå vet jeg ikke om det ligger andre ting bak, selfølgelig). 

2. Og nei, dersom du velger å droppe ut av studiene får du ikke lenger leie studentbolig.

Anonymkode: 7b60d...847

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må selvsagt være student for å få leie en studentbolig. Hvis ikke kunne jo hvem som helst komme å leie en billig hybel. Du har sikkert hørt at det er bygd for få studentboliger...? 

Om du har et ønske om å fortsetter og bo der, kan du få.eks ta åpne fag på uib (som kan komme til nytte senere?). Jeg tror de sjekker om du har betalt semesteravgift. 

Det lureste er å kontakte de du leier av.

Anonymkode: 89110...539

Selvfølgelig vet jeg at det er bygd for få studentboliger, og ja jeg skal kontakte de :)
Hvis det hadde gått an å bytte til et annet studie jeg vet er mer interessant for meg, så skulle jeg gjerne gjort det. Men vi er vel kommet litt ut i semesteret allerede? (ifølge meg, haha)

Åpne fag? Er ikke det for sent? Jeg tror jeg skal snakke med uib også, haha. Tusen takk for svar :)

Anonymkode: 17b66...0ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

1. Av ren nyskjerrighet: hvordan merket du, etter noen dager, at dette ikke var et studie for deg? Jeg studerer selv, og alle de tunge grunnfagene i 1.klasse er ikke en god gjenspeiling av hvordsn studiet ble senere. Så jeg håper du er 100% sikker på avgjørelsen din, da jeg synes både et par dager eller måneder er for lite tid til å konkludere med at studiet ikke er noe for deg (nå vet jeg ikke om det ligger andre ting bak, selfølgelig). 

2. Og nei, dersom du velger å droppe ut av studiene får du ikke lenger leie studentbolig.

Anonymkode: 7b60d...847

Fordi jeg er en dum person som ville starte å studere, men ikke visste hva. Så valgte et fag jeg aldri hadde vert borti uten å sjekke mye opp i det. Merket allerede f.eks. i seminarene og forelesningene at stoffet vi gikk gjennom var helt uinteressant og for meg er det veldig vanskelige fag også. Ja, jeg vet at det er veldig tidlig å konkludere slik jeg gjør nå, men jeg merker at dette ikke er noe jeg har lyst å fortsette med, tviler på at dette er noe jeg kommer til å angre på. Når man studerer skal man tross alt ta noe man er litt ekstra interessert i, noe som ikke er tilfelle for meg nå. :lol:
Tusen takk for svar :hjerte:

Anonymkode: 17b66...0ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

1. Av ren nyskjerrighet: hvordan merket du, etter noen dager, at dette ikke var et studie for deg? Jeg studerer selv, og alle de tunge grunnfagene i 1.klasse er ikke en god gjenspeiling av hvordsn studiet ble senere. Så jeg håper du er 100% sikker på avgjørelsen din, da jeg synes både et par dager eller måneder er for lite tid til å konkludere med at studiet ikke er noe for deg (nå vet jeg ikke om det ligger andre ting bak, selfølgelig). 

2. Og nei, dersom du velger å droppe ut av studiene får du ikke lenger leie studentbolig.

Anonymkode: 7b60d...847

AB_847, kan du ta kontakt på PM? Har spørsmål ang dine studier. :) Vil ikke kapre tråden til TS og avspore. Hvilket studium går du på? Hvordan syns du 1. året ble i forholdt til de neste? Og aller viktigste: hvordan klarte du å holde motivasjonen oppe og overleve det første året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Devilheart skrev:

AB_847, kan du ta kontakt på PM? Har spørsmål ang dine studier. :) Vil ikke kapre tråden til TS og avspore. Hvilket studium går du på? Hvordan syns du 1. året ble i forholdt til de neste? Og aller viktigste: hvordan klarte du å holde motivasjonen oppe og overleve det første året?

Jeg lurer også veldig på hvordan du klarte å holde motivasjonen oppe det første året. :P Er enda i tvil om å droppe ut eller ikke, og hvis det går kan jeg kanskje gjøre det om til et årsstudium (hvis jeg lykkes med det) :) 

Anonymkode: 17b66...0ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...