Gå til innhold

Svangerskapsdagboka mi

*tine*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Da var påsken over for denne gang, og vi er brått og brutalt tilbake til hverdagen igjen.. Synes ferietiden går så alt for fort jeg :-? Kunne gjerne vært på hytta i ei uke til ja :Nikke: Har hatt ei fantastisk påske da :kul: Stort sett bare godvær, gått noen deilige skiturer, sittet i solveggen på verandaen med godt lesestoff og kryssord :) Spist masse godt mat og godis - Ah! Det er livet!

Tusen takk for koselige påskehilsner forresten nat26, Slim,Madden og Mrs.Potter :klem: Koselig at dere har holdt liv i dagboka mi mens jeg har vært borte :)

Startet påsken med min først svangerskapskontroll da :) Det var både skremmende og gøy. Veldig godt å få stilt alle spørsmålene mine til en fagperson, og på en måte få bekreftet svangerskapet. Skremmende med alle blodprøvene :cry: Har aldri vært så veldig glad i det, men nå er jeg nok veldig hormonell, og reagerte kraftig da damen tappet meg for blod :oops: Ikke noe gøy i det heletatt :cry: Hun trøstet meg med at neste gang skal de "bare" stikke meg litt i fingeren :ler:

Huff, følte meg litt håpløs..

Nå er jeg litt usikker da på hvor langt jeg egentlig har kommet. Legen regner jo ut fra vanlig 28-dagers syklys, men jeg har regnet ut fra 32.. Har jo egetlig ikke peiling på når jeg hadde el den mnd., og så har syklusene vært litt ustabile...

Uansett, legen ga meg termin 24.10, og da er jeg 10+3 i dag :hoppe: Dette går da unna :)

(Etter egne beregninger er jeg 9+6, og termin 28.10...vet ikke helt hvilken jeg skal bruke jeg :roll: Ikke så stor forskjell da..får vel mer nøyaktig dato på ul)

Nå er det ikke lenger vår lille (store!) hemmelighet da :wink: Fortalte det til familie og nære venner i påsken. Det var så koselig :-D Alle er bare superglade på våre vegne, og alle gleder seg :-D

Er nok ikke lenge før de på jobben får nyss i det heller tenker jeg.. Føler at magen buler, men ikke nok til at noen tør å spørre :ler: Ser vel bare litt småfeit ut :ler: Spist godt i påsken hun da... :roll: Hehe.. morsomt :ler: Gleder meg til magen popper skikkerlig jeg. Kan ikke være så lenge før det nå??? Frøet vokser mye framover :hjerter:

Gleder meg til ul jeg :hjerte: Men, først skal jeg en tur tilbake til legen i april.

Nå må jeg prøve å komme igang her.. ikke lett dette :wink:

Ha en super dag!

tine

10+3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 uker

Fra 10 uker og 0 dager til 10 uker og 6 dager av svangerskapet.

Vekt: 2,5-4 g

CRL: 33-41 mm

OM BARNET

Embryoet er i begynnelsen av denne uken åtte uker gammelt, og ettersom alle indre og ytre strukturer nå er komplette, avsluttes embryofasen. Barnet er nå et foster! Foster betyr ”liten” eller ”avkom” og skal bare vokse og modnes frem mot fødselen.

Fingre og tær blir tydeligere, og armer og bein er omtrent riktig plassert med nesten riktige proporsjoner i forhold til kroppen. Armene er bøyd ved albuen og håndleddet er tydelig. Tommelen skiller seg fra de andre fingrene i form. Både tå- og fingernegler begynner å formes. Armene er nå så lange at de kan møtes rundt brystet. Fra nå av vil utviklingen av armer og bein skje noe tregere.

Hjernen har nå en stor høyre og venstre hjernehalvdel, og begynner så smått å få kontroll over bevegelsene. Fosteret har brystvorter og kan snart tisse ettersom nyrene begynner å produsere urin. Øyelokkene dekker nesten hele øynene og vil snart lukkes helt. Nesetippen blir også synlig denne uken. Ganen formes og overleppen er ferdig utviklet. Det første ordentlige hudlaget begynner å omsvøpe fosteret, og skjelettet omdannes gradvis fra brusk til bein. Dette skjer vanligvis først i overkroppen.

:hjerte: tine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopierer inn denne også jeg. Utrolig deilig å lese dette, for akkurat sånn har jeg følt det litt i det siste... Er det virkelig noe der inne??? Jeg er jo i kjempeform, og merker veldig lite til det som skjer egentlig.. Det har skremt meg mange ganger. Tenk om jeg bare inbilder meg at jeg er gravid???!!! Huff...ikke noe gøy! Men, så ser jeg at det er helt vanlig med slike tanker :)

TIL MOR

Husker du at det du tenker og føler er viktig for barnet ditt, på samme måte som det du spiser og drikker? Klarer du å se for deg den knøttlille passasjeren som svømmer lykkelig rundt i sitt eget verdenshav - inne i din kropp? Til tross for at du har visst om det i noen uker, kan denne følelsen av uvirkelighet plutselig komme over deg: "Er det egentlig noe der? Jeg merker jo ingen ting?"

Ja, det er noe der. Noe vidunderlig. Ditt lille barn som både kan røre på kroppen, bevege de små bena og armene; til og med hikke. Antagelig kjenner du ikke fysisk noe av hennes hemmelige liv. Men du kan delta hver eneste dag i hennes verden. Fantasienes verden, en verden bare for dere to!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei *tine*! Velkommen tilbake!! Kos at du er på plass igjen nå!

Høres ut som du hadde en deilig påskeferie, og det er viktig nå vettu!! :wink:

Så moro at dere fikk fortalt den koselige nyheten til familien.. kan tenke meg at de ble glade ja!!!

Ønsker deg en suuper dag!!

kos shy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er det ikke kjempekoselig Bizzy og Mrs.Potter :hjerter2: Helt utrolig synes jeg :hjerter2:

Rart å tenke på at det er en så stor prosess som foregår inni kroppen min... ikke så rart at jeg har veldig behov for søvn om dagen kanskje??? Så trøtt som jeg er hele tiden...... sove, sove, sove, sove :sove:

Og sulten :sikle::ler:

Begynner å bli klar for å handle ei litt mer tøyelig bukse nå.. Det strammer veldig, og det orker jeg ikke. Knappen er stort sett åpen, og det ser vel kanskje litt dumt du??? Like greit å kjøpe litt klær først som sist.

Stor og god BH er i hus da! Må nok ha flere av de etter hvert :)

Vi skal til syden også om ikke så lenge, og da må jeg vel ha litt nye sommerklær også! Vet ikke helt om bikinien min passer lenger jeg..Må finne den fram og prøve snart :Nikke:

Det skal bli deilig å få litt sol på kroppen iallefall! Føler seg litt bedre da :)

Nå er det virkelig vår i luften da, og jeg gleder meg til å gå lange turer til helgen :-D Det skal bli så deilig!

Jeg elsker denne årstiden! Det spirer og gror, blir varmere og varmere, solen skinner og alt er bare så deilig :hjerter: Dette blir nok min lykkeligste vår - med voksende mage og greier :hjerte:

Ha en flott vår-dag alle sammen :klem:

tine

10+4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei *tine*! Velkommen tilbake!! Kos at du er på plass igjen nå!

Høres ut som du hadde en deilig påskeferie, og det er viktig nå vettu!! :wink:

Så moro at dere fikk fortalt den koselige nyheten til familien.. kan tenke meg at de ble glade ja!!!

Ønsker deg en suuper dag!!

kos shy :)

Heisann shy :vinke:

Der var du også :klem: Koselig å se deg igjen også!

Har hatt ei super påske :) Og det var stort å spre det glade budskap :wink:

Ha en kjempedag du også :)

tine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så deilig det er å lese sånne glade dagbok-innlegg! Sitter bare å smiler, jeg.

Glad for at du er så glad, det er jo ikke noe som er bedre enn det.

Men jeg er helt enig med deg. Det er en fantastisk tid vi går inn i, jeg pleier å være helt euphorisk selv, og det er ingen grunn til at jeg ikke skal være det nå heller!

Ha en fin onsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det virkelig vår i luften da, og jeg gleder meg til å gå lange turer til helgen :-D Det skal bli så deilig!

Jeg elsker denne årstiden! Det spirer og gror, blir varmere og varmere, solen skinner og alt er bare så deilig :hjerter: Dette blir nok min lykkeligste vår - med voksende mage og greier :hjerte:

:Nikke: Helt enig :Nikke:

Har nemlig akkurat samme følelsen selv :hjerte:

Helt fantastisk å tenke på hva det er som skjer i kroppen akkurat nå, og magen som vokser er så utrolig koselig :hjerter2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Mrs. Potter

Ha en flott vår-dag alle sammen :klem:

tine

10+4

Så herlig å lese,tine. Du stråler virkelig,og jeg blir skikkelig glad når jeg leser det du skriver.

Og jeg skjønner deg godt...Våren er på vei,sola skinner og du er gravid! Det må jo være helt fantastisk!! :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moonshadow

Så spennende å følge med. Kan tenke meg det begynner å bli litt mer "virkelig" når magen begynner å vokse. :-)

Lykke til videre :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madden

:hjerte: Tine-jenta stråler ja!! Det er lett å se!

Blir helt rørt jeg av å lese hva du skriver...for det må virkelig være fantastisk å gå våren i møte gravid! :hjerte:

God :klem: fra Madden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en fantastisk dag :-D

Sola skinner, og det er skikkerlig vår ute!!!

Sov lenge i dag, og så gikk vi til byen - uten jakke :hoppe: Mannen fikk årest første utepils, og er storfornøyd :kul: Satt ute i solen i flere timer og koste oss :-D Utrolig deilig!

Kjøpte to mamma-bukser i dag. Har ikke så stor mage at jeg fyller de helt, men det er deilig å ha god plass. Lei av å kneppe opp knappen når jeg sitter.. Nå vil jeg bare at magen skal komme skikkerlig, men det er kanskje litt tidlig å håpe på det..

Kjenner at jeg er veldig utålmodig om dagen. Synes fortsatt det er uvirkelig at det lever et lite nurk inni meg, og nå vil jeg merke det mer!!!! Er veldig klar for å høre hjertelyd hos lege, så jeg håper vi får det på neste time om noen uker. Tror det hadde hjulpet mye :Nikke:

Var inne på en barne-klær butikk i dag da...og jeg klarte ikke å dy meg :oops: Måtte bare handle litt. I dag er det jo akkurat en måned siden vi fikk positiv test, så det måtte jo feires :ler:

Kjøpte et sett med bukse, genser, lue og sokker i str.50 :hjerter2: Utrolig søtt :hjerte: Og så kjøpte jeg en håndduk med hette :rosasmil: Så da var babyens første klær i hus :hjerter: Veldig koselig å kunne kjøpe litt :)

Nå lager mannen deilig middag til meg, og jeg er klar :sikle: Som alltid :ler:

God helg alle sammen! Og tusen takk for koselige hilsner Mrs.Potter, Slim og Madden :klem2:

Skal snart ta meg en tur innom dagbøkene deres :Nikke:

:klem: tine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...