Gå til innhold

Traumer og konsentrasjonsvansker

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg sliter med å konsentrere meg. Noen ganger er jeg "fjern" og ikke til stede i kroppen, andre ganger raser det på med uønskede tanker eller jeg klarer ikke å følge tråden i tankene. Kortidshukommelsen er noen ganger skremmende dårlig. Har skjønt at dette antagelig har med traumer å gjøre.

På grunn av dette har jeg ikke klart å fullføre utdannelse, strevd i deltidsjobb som ikke burde vært så mentalt utfordrende, og strever bare med å henge med i enkle hverdagssysler og samtaler noen ganger. (Spesielt når jeg har fått lite søvn.) Dette har vært slik i mange år, og jeg har dessverre vansker med å forestille meg at jeg kan fullføre noen utdannelse overhodet når hjernen fungerer så dårlig. Noen andre som har det slik?

Hva slags behandling bør jeg be fastlegen og psykologen om? Hvilke tiltak kan jeg gjøre selv?

Anonymkode: 2fb96...a84

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan forsøke å si noe og kanskje det er noen andre som har noe å si etterhvert. Jeg strever mye på samme måte som deg, jeg kan ha gode perioder, det vet jeg. Etter som tiden har gått har konsentrasjonsvanskene mine blitt større, tror egentlig jeg er møkk sliten av å ha måttet bruke så utrolig mange krefter på å greie å holde konsentrasjon. Jeg har kjøpt en bok som heter "Tilbake til nåtid", selges på Modum bad sin hjemmeside. I den står det beskrevet noen mindfullness øvelser som kan være greie å bruke til lesing for min del. Helt enkelt, som å sitte behagelig, kjenne på kroppen og registrere/anerkjenne følelser/tanker og la det passere - ikke helt lett. Jeg har ikke peiling på dette. Jeg øver selv nå. Det blir som å be egentlig, tilstedeværelse. 

Aner ikke om dette ga mening i det hele tatt. Med den boka er det også tilgang til noen lydfiler med øvelser. 

En psykolog jeg gikk hos begynte bare med dette med en gang, litt rart, men jeg er glad for det. Har fått med meg at mindfullness er ganske vanlig, men jeg var helt blank.

Hvis du allerede går i behandling går jeg ut i fra at du har sagt til psykologen at du har så store konsentrasjonsvansker? Jeg ble forøvrig henvist pga av depresjon, og jeg hadde et veldig høyt stressnivå. Du burde bare si det som det er. Viktig å ikke "please", har gjort det selv, da har det tatt lenger tid å bli forstått.

Anonymkode: dd97c...4c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...