Gjest CKT Skrevet 26. september 2016 #41 Skrevet 26. september 2016 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Det skal heller ikke være "og" som første ordet etter komma Anonymkode: 00f5b...876 "Skal" det ? Ifølge andre, så mener ikke de det. Så enig, er dere visst ikke.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2016 #42 Skrevet 26. september 2016 5 minutter siden, CKT skrev: "Skal" det ? Ifølge andre, så mener ikke de det. Så enig, er dere visst ikke. Klart man kan ha og etter komma, det kommer an på setningen det da... Det er når man har en naturlig pause i setningen... ikke når man ramser opp ting. Jeg tror du må ha misforstått noe, og jeg tror også at du ikke er riktig klok! Ser du - om jeg kuttet ut komma her, og kun skrev og - så ville setningen blitt veldig travel! Det ville også sett litt rart ut uten og. Menneh altså, dette er et forum. Det er en viss forskjell om man skal skrive profesjonelle oppgaver og levere sensor, eller om man er journalist og skal skrive seriøse artikler. Da setter man visse krav til rettskriving - men i et forum, så skriver man fort, man skriver mens man tenker, det kommer gjerne skrivefeil, man skriver kanskje til og med på dialekt. Hvorfor? Fordi man er bare på et forum. Sånn sett, hvis man er på et av de seriøse temaene her inne, og lager lange avhandlinger om seriøse tema, som midtøstenkrisen osv, så er det jo klart at det blir sett på som mer seriøst, om man konsentrere seg om å velge riktige ord, ha rett tegnsetting osv. Man blir tatt mer seriøst da... men - jeg er en jente som liker å ta ting med litt humor, jeg tar ikke ting så høytidelig! Dette er kun et forum, og om det er noen skrivefeil her og der, så driter jeg i det, så lenge folk skjønner konteksten. Ha en strålende fin dag! Anonymkode: a54da...b08
AnonymBruker Skrevet 26. september 2016 #43 Skrevet 26. september 2016 "Hvis man binder sammen to helsetninger med "og", er det korrekt med komma:Mor leste avisen, og far vasket opp.Det gjelder også sideordnede leddsetninger:Hvis du har gjort lekser, og rommet er ryddet, kan du gå ut.Dette er ikke alt som gjelder for komma foran og, men husker du disse to pluss oppramsingsregelen som du kan, kommer du sjelden til å gjøre feil.I tillegg er det lov å sette komma når det hindrer misforståelse, selv om kommareglene sier noe annet:Sofaen har røde puter og armlener. (Alt er altså rødt)Sofaen har røde puter, og armlener. (Putene er røde, og den er ikke uten armlener) " Vel så viktig som riktig bruk av og - så er komma også viktig. Det kan hindre STORE misforståelser. Vi har jo denne klassiske: Heng ham, ikke vent til jeg kommer! Heng ham ikke, vent til jeg kommer! Betydningen av setningen kan bli katastrofal om man plasserer kommaet feil. Anonymkode: a54da...b08 2
Gjest CKT Skrevet 26. september 2016 #44 Skrevet 26. september 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Klart man kan ha og etter komma, det kommer an på setningen det da... Det er når man har en naturlig pause i setningen... ikke når man ramser opp ting. Jeg tror du må ha misforstått noe, og jeg tror også at du ikke er riktig klok! Ser du - om jeg kuttet ut komma her, og kun skrev og - så ville setningen blitt veldig travel! Det ville også sett litt rart ut uten og. Menneh altså, dette er et forum. Det er en viss forskjell om man skal skrive profesjonelle oppgaver og levere sensor, eller om man er journalist og skal skrive seriøse artikler. Da setter man visse krav til rettskriving - men i et forum, så skriver man fort, man skriver mens man tenker, det kommer gjerne skrivefeil, man skriver kanskje til og med på dialekt. Hvorfor? Fordi man er bare på et forum. Sånn sett, hvis man er på et av de seriøse temaene her inne, og lager lange avhandlinger om seriøse tema, som midtøstenkrisen osv, så er det jo klart at det blir sett på som mer seriøst, om man konsentrere seg om å velge riktige ord, ha rett tegnsetting osv. Man blir tatt mer seriøst da... men - jeg er en jente som liker å ta ting med litt humor, jeg tar ikke ting så høytidelig! Dette er kun et forum, og om det er noen skrivefeil her og der, så driter jeg i det, så lenge folk skjønner konteksten. Ha en strålende fin dag! Anonymkode: a54da...b08 Ja, vi er nok mange som er enig med deg her. Jeg skal ihvertfall ikke påpeke dine feiler, for jeg har selv mine.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2016 #45 Skrevet 26. september 2016 Reglene er visst i endring. Jeg lærte at setninger ikke skal innledes med "men", men likevel valgte jeg å gjøre det dersom det ga god flyt i teksten. Nå er det lov. Jeg kjenner til "Den gang da, alltid nå"- regelen, og når jeg uttrykker meg skriftlig, gjør jeg mitt beste for å følge den. Når jeg uttrykker meg muntlig, derimot.... Anonymkode: e164e...d87
Gjest CKT Skrevet 26. september 2016 #46 Skrevet 26. september 2016 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Reglene er visst i endring. Jeg lærte at setninger ikke skal innledes med "men", men likevel valgte jeg å gjøre det dersom det ga god flyt i teksten. Nå er det lov. Jeg kjenner til "Den gang da, alltid nå"- regelen, og når jeg uttrykker meg skriftlig, gjør jeg mitt beste for å følge den. Når jeg uttrykker meg muntlig, derimot.... Anonymkode: e164e...d87 Er det ikke godt og ikke være feilfri? hehehe. Om alle kunne sett litt på egne skrivemåter, så skal du se at det finnes regler for det og. hehe. Unnskyld at jeg ler , ser det urkomiske i det meste i dag. Endret 26. september 2016 av CKT
Gjest CKT Skrevet 26. september 2016 #47 Skrevet 26. september 2016 (endret) 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: "Hvis man binder sammen to helsetninger med "og", er det korrekt med komma:Mor leste avisen, og far vasket opp.Det gjelder også sideordnede leddsetninger:Hvis du har gjort lekser, og rommet er ryddet, kan du gå ut.Dette er ikke alt som gjelder for komma foran og, men husker du disse to pluss oppramsingsregelen som du kan, kommer du sjelden til å gjøre feil.I tillegg er det lov å sette komma når det hindrer misforståelse, selv om kommareglene sier noe annet:Sofaen har røde puter og armlener. (Alt er altså rødt)Sofaen har røde puter, og armlener. (Putene er røde, og den er ikke uten armlener) " Vel så viktig som riktig bruk av og - så er komma også viktig. Det kan hindre STORE misforståelser. Vi har jo denne klassiske: Heng ham, ikke vent til jeg kommer! Heng ham ikke, vent til jeg kommer! Betydningen av setningen kan bli katastrofal om man plasserer kommaet feil. Anonymkode: a54da...b08 Så har vi dette med ord-deling. Der er det mange som sliter. Endret 26. september 2016 av CKT
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå