Gå til innhold

Kommer meg ikke ned i vekt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den 25.9.2016 at 5.03, AnonymBruker skrev:

Jeg og min mann bestemte oss for noen måneder siden at det var på tide å ta noen grep i forhold til kosthold og helse.

Vi kuttet kraftig ned på brus, godterier og annen usunn mat. Vi begynte også å gå mer turer.

Mannen min har tatt av deg nesten 5 kg siden vi startet 😀 Mens min vekt står stille 😯

Etter å ha kuttet ut mesteparten av det usunne er jeg blitt voldsomt sulten. På kveldene spesielt. Klarer å holde meg unna det som er usunt, men ender opp med å småspise hele kvelden. 

Her trenger jeg virkelig gode råd.

Anonymkode: 351ee...f44

Det eneste som hjelper er å spise mindre...

jeg har også slitt med å gå ned i vekt, kuttet ned på ditt og datt, trent mer osv uten å se nevneverdige resultater.
Men så var jeg influensasjuk og slet med matlysta og spiste minimalt, plutselig gikk jeg ned et halvt kilo om dagen...

ikke at jeg oppmuntrer til å spise så lite da... men det er tydeligvis litt mengde og kalorier som har noe å si.

 

Anonymkode: cb73b...5a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 25. september 2016 at 5.31, AnonymBruker skrev:

Vi var helt inaktive før og føler at vi har vært flinke som har begynt å gå en god del mer turer. Har lyst å begynne å svømme, men må bare finne motivasjonen.

Anonymkode: 351ee...f44

IKKE sitt og vent på motivasjon, den trenger ikke komme i det hele tatt. Som Nike sier 'just do it'. Ikke tenk 'vil jeg virkelig/orker jeg' bare gjør det.

Anonymkode: 95d31...c96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det eneste som hjelper er å spise mindre...

jeg har også slitt med å gå ned i vekt, kuttet ned på ditt og datt, trent mer osv uten å se nevneverdige resultater.
Men så var jeg influensasjuk og slet med matlysta og spiste minimalt, plutselig gikk jeg ned et halvt kilo om dagen...

ikke at jeg oppmuntrer til å spise så lite da... men det er tydeligvis litt mengde og kalorier som har noe å si.

 

Anonymkode: cb73b...5a0

Å si at det eneste som hjelper er å spise mindre er negativt ladet for de fleste, jeg kan ikke fordra det rådet samt råd som sier å kutte ut etc. Jeg blir virkelig irritert når folk bruker det slik - er jo slike tanker som får folk til å gi opp og føle seg mislykket.

-----

Mange har et anstrengt forhold til slanking, de får negative assosiasjoner med en gang de hører ordet, fordi de fleste har mislykkes med det ang på gang - de har altså prøvd mange ting uten varig suksess og bare med midlertidig suksess mens de har gått på en kur de til sist gav opp.

Så slutt å bruke negativ ladede fraser som alle kjenner til men få har suksess med...

Å spise mindre får mange til å tenke på sult, en vanskelig og hard slankekur, forsakelse m.m. Det er så negativt at det ikke en gang er verdt å ofre en tanke....

----

Hva som dog er positivt og mulig å holde, er en tankegang og en livsstil der du faktisk skal slanke deg med å spise mer enn noen gang i mengde - altså uten å måtte tenke på sult da mengden å spise faktisk bli mer. Inkluderer selvfølgelig at dem som gjør det må spise andre matvaner enn tidligere for å oppnå kaloriunderskuddet.

Man må tenke positivt her for å lykke, aldri kutt ut men bytt heller ut - det er en mye bedre holdning for hjernen og alvorlig mye mer motiverende. Man trenger ikke en gang sitte på kino uten noe godt å spise til filmen, slik man alltid har gjort - for mange henger kino og noe spisende sammen, filmopplevelsen blir ikke den samme uten. Å kutte ut spisingen blir feil for mange, glem å kutte ut og bytt heller ut hva du spiser på kino (og ellers hva vaner du måtte ha)...

----

Snu tankegangen fra slike negative fraser med negativ tankegang som er uholdbart i lengden, til noe positivt som kan vare i lengden - det mentale er alfa og omega om man skal lykkes... Og der vil jeg ikke høre at folk må spise mindre og at dem må kutte ut en hel masse, det og blir for negativt for mange....

Snu den tankegangen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i det som mange andre har nevnt; vellykket slanking handler om hvor mye man spiser mer enn hva man spiser. Jeg har prøvd det meste av kurer, og funnet ut at det eneste kostholdet jeg klarte å opprettholde var et der jeg hadde lov å spise hva jeg ville, men passet på porsjonstørrelser og kalorier. Å leve på salat  og fettfri kost funket ikke for meg.

Jeg gjorde kun tre grep, og klarte å gå ned 10 kg på disse:

- Tell kalorier. 1500 kcal per dag for meg. 

- Mer fett og mindre sukker (men ikke lavkarbo, spiser poteter osv). Holder deg mett lenger

- Gjør trening til en fast rutine. Begynn med å gå tur. Noe overkommelig. Bare kom deg opp og ut. 

Lykke til :)

Anonymkode: aa866...802

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig i det som mange andre har nevnt; vellykket slanking handler om hvor mye man spiser mer enn hva man spiser. Jeg har prøvd det meste av kurer, og funnet ut at det eneste kostholdet jeg klarte å opprettholde var et der jeg hadde lov å spise hva jeg ville, men passet på porsjonstørrelser og kalorier. Å leve på salat  og fettfri kost funket ikke for meg.

Jeg gjorde kun tre grep, og klarte å gå ned 10 kg på disse:

- Tell kalorier. 1500 kcal per dag for meg. 

- Mer fett og mindre sukker (men ikke lavkarbo, spiser poteter osv). Holder deg mett lenger

- Gjør trening til en fast rutine. Begynn med å gå tur. Noe overkommelig. Bare kom deg opp og ut. 

Lykke til :)

Anonymkode: aa866...802

Nær naturstridig å spise ut fra ett kaloribudsjett fra en matvaretabell, for en periode kanskje men å bruke tabell og kalkulator over tid (et helt liv) er unaturlig. Det du sier er også i strid med lærdom om hva dem gjør de få som har varig suksess, kolliderer så det synger med rådene som gis på de beste og mest suksessrike klinikker. Du ber her folk ta avstand fra biologien og kroppens naturlige reguleringsprosesser som er metthet og sult, og heller basere seg på talte kalorier... Hårreisende råd rett og slett.

Folk må spille på lag med egen kropp og naturlige signaler som metthet og sult som er der nettopp for å styre inntak basert på forbruk, det handler om å få denne vidunderlige kroppsmekanismen i balanse (ved å spise riktig mat og ikke ha fokus på kaloritall men på matvaner, stikk motsatt av den missoppfatning du har basert på dine misslykkede forsøk grunnet manglende kunnskap).

Spiser man riktig så kan kroppen regulere vekten dit man vil eller holde vekten stabil, å bruke en tabell for slik er å kjempe mot kroppens egne natur rett og slett - det er unaturlig i lengden og man må komme til å kjempe mot sult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig i det som mange andre har nevnt; vellykket slanking handler om hvor mye man spiser mer enn hva man spiser. Jeg har prøvd det meste av kurer, og funnet ut at det eneste kostholdet jeg klarte å opprettholde var et der jeg hadde lov å spise hva jeg ville, men passet på porsjonstørrelser og kalorier. Å leve på salat  og fettfri kost funket ikke for meg.

Jeg gjorde kun tre grep, og klarte å gå ned 10 kg på disse:

- Tell kalorier. 1500 kcal per dag for meg. 

- Mer fett og mindre sukker (men ikke lavkarbo, spiser poteter osv). Holder deg mett lenger

- Gjør trening til en fast rutine. Begynn med å gå tur. Noe overkommelig. Bare kom deg opp og ut. 

Lykke til :)

Anonymkode: aa866...802

Liten kommentar fra sidelinjen her. Du motsier deg selv. Di spiser hva du vil, men passer på kaloriene, og du spise mer fett og mindre sukker (ikke lavkarbo, du spiser potetet). Altså har du jo laget deg noen restriksjoner på hva du spiser.

---

Alle kropper er ulike, men noen rettningslinjer finnes.

- Fett og proteiner holder de fleste mett lengere, proteiner er også relativt lite kalorier i. Fett er dessuten bra for kroppen, feks omega er fett.

- lettfordøyde karbohydrater, der sukker er i topp, er både kaloritett og du blir fort sulten. Fort inn, fort ut, i form av energi.

- frukt er vanskelig, den har ofte mye fiber og vitaminer og inngår i "5 om dagen" - men det som burde stå er at grønnsaker bør være minst 3 (helst 4 i min bok) av de fem, resten frukt. Om du leser næringsinnhold så forstår du hvorfor.

- Grønnsaker er safe på alle måter! Lav gi (ikke så fort sulten( vitaminer, fiber, OG lavt kalori innhold. Win-Win!

 

Siden du ikke ønsker å telle kalorier, dropp det.Eventuelt gjør det bare noen dager, for å få et hum om hvor mye kalorier det feks er i "sunne matvarer". For her ligger nok årsaken til at din mann har gått ned og ikke du. Du har spist i energibalanse, mens din mann, som i egenskapen av å "bare være en mann", og mest sannsynlig veier mer/har mer muskler, forbrenner mer helt av seg selv.

Urettferdig, men sant.

 

Men, et lite tips sånn i hverdagen: istede for å tenke at kjøttet/fisken og sausen er basen og grønnsaker tillbehør, tenk tvert om. 

Tenk mest grønnsaker, noe proteiner, noe karbohydrat. Og litt fett. I den rekkefølgen.

Eksempel: 

Laks med grønnsaker, litt ris:

http://nycoplus.no/wp-content/uploads/2014/10/web-tv-eps-1-hovedbilde-1024x700-695x475.jpg

 

Kjøtt med grønnsaker:

http://www.pleth.dk/images/frokostmodel.gif

 

Spaghettig med kjøttsaus og grønnsaker:

http://matbilder.cdn.keymedia.no/51cd3da6ccbb73ef22000082/10-Tallerkenmodellen-header-492-1-1.jpg

 

Tallerkenmodell-ved-vektreduksjon.jpg

 

 

ps. og når dette er sagt, så kan jeg si at det er lettere sagt enn gjort! Sliter med det samme selv i praksis. ;) Vin, champagne, drinker, er bare alt for godt. Sjokolade kan jeg nemlig klare meg uten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den Sunday, September 25, 2016 at 1.54, made4u skrev:

Kanskje spiser du sjokolade tidvis? Mange gjør det av og til (eller ofte), her er rådet for forbedring. Bytt ut sjokoladen med sjokolademousse i stedet for, begrunnelsen for dette er følgende.

100 gram sjokolademousse gir deg 299 kcal (noen sorter også mindre)

100 gram melkesjokolade gir deg 550 kcal

Sjokolademousse er veldig lett og luftig, et beger eller glass med dette veier således veldig lite, så lite som femti gram sjokolademousse utgjør en god del sjokolademousse men inneholder under 150 kcal.

Melkesjokolade derimot, en 100 grams melkesjokolade er ikke så stor, mange konsumerer lett den og da har de fått i seg 550 kcal, som er 400 kcal mer enn dersom de hadde valgt sjokolademousse i stedet for.

Ergo handler det om å velge rett produkt for å dekke sjokolade-behovet dersom man vil spise sjokolade...

---

Sukkerbehovet kan dekkes med fløtekarameller eller eggedosis. Hvis noen har sett sukker smelte så vet dem at voldsomt mye sukker smelter ned til ikke så mye karamell, sukkeret man finner i bare 2-3 smørbukk karameller kan man derimot lage flere glass eggedosis av - og da tilfører man ei heller fettet fra fløten i karamellene som også tilfører kroppen kcal. Sagt på en annen måte, man overspiser glatt 2-3 små karameller, mange trykker i seg mye mer enn det. Om de hadde laget eggedosis i stedet for men tilsvarende mengde sukker som i bare 2-3 fløtekarameller, så hadde man fått i seg mye mindre sukker da det ville gi nok eggedosis til å dekke de fleste sitt sukkerbehov... Forskjellen er total, to glass eggedosis dekker sukkerbehovet for de fleste og ikke alle klarer å spise så mye en gang, eggedosis veier jo nesten ingenting og er mest luft og liten masse, således får man i seg vesentlig mindre energi ved å velge det fremfor mer energitette matvaner som f.eks. karameller og annet.

---

Tidvis får man lyst på chips, noe salt eller krydret, i alle fall gjør jeg det...

Jeg kan da spise chips, som er voldsomt energirikt da potetskivene har kokt i og tatt til seg fettet de ble frittert i. Eller jeg kan krydre to kyllinglår godt og slenge dem i stekeovnen. Forskjellen er enorm, chips inneholder voldsomt mye energi, kyllingkjøtt kan man spise kilovis av for å skulle dekke kroppens daglige behov...

---

Som du skjønner, det er ikke det samme hva man velger....

 

---

En annen ting er hvordan du forsyner deg til middag, hvordan folk forsyner seg er voldsomt variabelt.

En lemper på 5 kjøttkaker og 5 poteter, en annen lemper på 3 poteter og tre kjøttkaker, noen serverer kjøttkaker med grønnsaker og andre med ertestuing, er dem som bruker surkål m.m. til også...

Du bør prøve å tenke 50/50, det vil si...

Om halvparten av tallerkenen er fylt opp av lavkalorimat, altså grønnsaker (metter jo de også) er det bedre enn om du unngår disse totalt. 

Ta han som valgte 5 kjøttkaker og fem poteter som eksempel, det gir mye mer energi enn om du skulle valgt 2 kjøttkaker og 2 poteter og resten grønnsaker - la gjerne halve tallerkenen være grønnsaker, altså 50% av den, og de restrerende halve parten lar du være poteter, ris, pasta og kjøtt/fisk - det gjør middagen mye mer kalorifattig.

----

Ved rette valg kan man under en vektreduksjon spise mer mat enn noen gang (i mengde mat), dog forutsetter jo det selvfølgelig at man har tatt riktige valg og byttet ut energitett mat med mer energifattige alternativer og således skapt ett kaloriunderskudd. Er ikke mengden mat som er gjeldende, men hvor mye energi denne maten tilfører kroppen...

For deg gjelder det bare å omøblere litt på de vanene du alt har, altså gjøre hele din hverdag sunnere... og her var bare noen eksempler på hvordan....

 

Ja, jeg trenger nok absolutt å endre vanene mine. Takk for gode tips til erstatninger ☺

Jeg må finne erstatninger for jeg vet at det ikke er holdbart i lengden å sulte seg, det er uaktuelt for min del. 

Anonymkode: 351ee...f44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Sunday, September 25, 2016 at 18.54, AnonymBruker skrev:

Du finner aldri motivasjonen ved å sitte i sofaen og prøve å finne den. Når man ikke ønsker å trene slutter man bare å tenke og så reiser man på trening uten noe mer om og men. Nå er jeg i god fysisk form selv, men føler av og til at det frister mer å ikke trene. Løsningen er å bare ta med treningsbaggen sånn at jeg må reise innom trening på vei hjem etter forelesning eller jobb, og så tenker jeg da at jeg heller får bare ta en kort økt om jeg er sliten eller ikke er helt motivert, men med en gang jeg kommer på trening og begynner så klarer jeg ikke slutte før jeg er utslitt. Så bare reis på svømming du. 

Anonymkode: e737b...770

Helt enig, det er absolutt ingen motivasjon i sofaen. Fant akkurat ut at svømmehallen er stengt for reparasjon, så nå må jeg finne ny motivasjon.

Anonymkode: 351ee...f44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Monday, September 26, 2016 at 11.12, AnonymBruker skrev:

Det eneste som hjelper er å spise mindre...

jeg har også slitt med å gå ned i vekt, kuttet ned på ditt og datt, trent mer osv uten å se nevneverdige resultater.
Men så var jeg influensasjuk og slet med matlysta og spiste minimalt, plutselig gikk jeg ned et halvt kilo om dagen...

ikke at jeg oppmuntrer til å spise så lite da... men det er tydeligvis litt mengde og kalorier som har noe å si.

 

Anonymkode: cb73b...5a0

Så lite kan jeg ikke spise. Blir lett overspising og fråtsing om jeg går rundt å føler meg sulten.

Anonymkode: 351ee...f44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Monday, September 26, 2016 at 11.21, AnonymBruker skrev:

IKKE sitt og vent på motivasjon, den trenger ikke komme i det hele tatt. Som Nike sier 'just do it'. Ikke tenk 'vil jeg virkelig/orker jeg' bare gjør det.

Anonymkode: 95d31...c96

Mannen er ikke så giret på trening og jeg synes det er vanskelig å komme meg avgårde alene. Jobber også skift så er ofte litt sliten, men vet at trening gjør det bedre.

Anonymkode: 351ee...f44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Monday, September 26, 2016 at 11.29, made4u skrev:

Å si at det eneste som hjelper er å spise mindre er negativt ladet for de fleste, jeg kan ikke fordra det rådet samt råd som sier å kutte ut etc. Jeg blir virkelig irritert når folk bruker det slik - er jo slike tanker som får folk til å gi opp og føle seg mislykket.

-----

Mange har et anstrengt forhold til slanking, de får negative assosiasjoner med en gang de hører ordet, fordi de fleste har mislykkes med det ang på gang - de har altså prøvd mange ting uten varig suksess og bare med midlertidig suksess mens de har gått på en kur de til sist gav opp.

Så slutt å bruke negativ ladede fraser som alle kjenner til men få har suksess med...

Å spise mindre får mange til å tenke på sult, en vanskelig og hard slankekur, forsakelse m.m. Det er så negativt at det ikke en gang er verdt å ofre en tanke....

----

Hva som dog er positivt og mulig å holde, er en tankegang og en livsstil der du faktisk skal slanke deg med å spise mer enn noen gang i mengde - altså uten å måtte tenke på sult da mengden å spise faktisk bli mer. Inkluderer selvfølgelig at dem som gjør det må spise andre matvaner enn tidligere for å oppnå kaloriunderskuddet.

Man må tenke positivt her for å lykke, aldri kutt ut men bytt heller ut - det er en mye bedre holdning for hjernen og alvorlig mye mer motiverende. Man trenger ikke en gang sitte på kino uten noe godt å spise til filmen, slik man alltid har gjort - for mange henger kino og noe spisende sammen, filmopplevelsen blir ikke den samme uten. Å kutte ut spisingen blir feil for mange, glem å kutte ut og bytt heller ut hva du spiser på kino (og ellers hva vaner du måtte ha)...

----

Snu tankegangen fra slike negative fraser med negativ tankegang som er uholdbart i lengden, til noe positivt som kan vare i lengden - det mentale er alfa og omega om man skal lykkes... Og der vil jeg ikke høre at folk må spise mindre og at dem må kutte ut en hel masse, det og blir for negativt for mange....

Snu den tankegangen!!

Helt enig, det går ikke ann å kutte noe helt ut. Da vil man føle seg totalt mislykket når man først sprekker.

Anonymkode: 351ee...f44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...