Gjest gjest 0 Skrevet 18. november 2004 #1 Skrevet 18. november 2004 Hei! Er det noen som har vært i Dubai her?? Jeg skal dit i januar og er litt nysgjerrig på alt! hva koster hva, hva kjøpte du til hvilken pris, hva bør man få med seg??? osv... Pam :-)
SuperNova Skrevet 18. november 2004 #2 Skrevet 18. november 2004 Jeg var i Dubai for litt over to år siden, og hadde det helt supert. Skal du bo i byen eller ute ved stranden? Jeg bodde i byen, og der hadde hotellet en gratis buss som kjørte til stranden om morgenen og plukket oss opp om ettermiddagen. Tror mange hoteller har det. Stranden er i hvert fall kjempefin, med hvit, litt grov, sand og klart blått vann. Men strender finner man over alt i verden! I Dubai må du rusle rundt i soukene (basarene) og kikke på alt rart de har. Kryddersouken, for eksempel. Og det er mange som kjøper masse gull i gullsouken, for det er veldig billig. Jeg gjorde ikke det, for gullet der er mye gulere enn gullet vi bruker her. Tror det er fordi det er en annen karat. Men det er veldig mye fint å se, og ser du noe du liker, er det bare å gå løs og prute! Ikke vær beskjeden. Ellers kan du se om du finner en shisha-bar og røyke vannpipe! Mange gode smaker, eple og kirsebær, for eksempel. Du kan også unne deg en tur på elva. Et lite tips: Ikke ta en turist-båt. Spør om en av guttene i de mindre båtene kan ta en tur med dere, det er mye billigere, og mye morsommere. Så får du også anledning til å snakke litt med noen av de lokale. Jeg var også med på ørkensafari - råkjøring i ørkene i jeep - det var kjempekult! Og husk å kle deg riktig - ikke gå rundt med spaghettistroppe-topper og korte skjørt. Du blir bare beglodd, og det er slitsomt i lengden. Lange skjørt og skikkelige t-skjorter anbefales for din egen del.
Gjest Jamila Skrevet 19. november 2004 #3 Skrevet 19. november 2004 Hei Pamella, jeg var i Dubai i oktober, og skal flytte dit nå i desember! Har ikke veeeeldig mange tips til deg enda, men i slutten av desember kan jeg nok bidra mer SKal du reise alene eller sammen med barn? Uavhengig av dette kan jeg si: temperaturen der i januar ligger på noen og 20 grader, og svært behagelig for oss nordboere. Så og si alle hoteller har egne svømmebasseng, og de bedre hotellene har også shuttlebuss til stranda. Taxi er svært billig. Om du sitter i en taxi en hel dag vil du neppe komme over 300 kr. (en 20-minutters tur koster deg omtrent 20 kr) Det finnes busser også, men siden taxi er så billig vil jeg anbefale det. I januar har du Shoppingfestivalen i Dubai. Har selv ikke vært der, men det sies at denne har ALT til fantastiske priser. Når det gjelder utvalget i butikkene så finnes også ALT, i alle prisklasser. Dubai er et shoppingmekka! I gull-souken, som SuperNOva nevner, så har de etterhvert tilpasset seg sitt internasjonale marked. Det vil si at de ikke bare har det gule (og høyere karat) gullet som er vanlig i midtøsten/India/Pakistan, men de har også fått et bra utvalg i vestlig design og også i "vår type" gult gull og hvitt gull. Jeg fikk et par diamantøredobber i hvitt gull der, og de kostet der 2700. I Norge ville disse kostet 10 000. Husk at du må prute i alle markeder! Mye! Av aktiviteter ville jeg fått med meg: - hesteveddeløp, alternativt kamelveddeløp - campingtur i ørkenen, med ørkenkjøring med bil og overnatting - shopping! - en tur til Burj Al Arab, hotellet "seilet". Det er en heftig inngangspris for å komme dit. ville kanskje heller tatt en middag på restauranten på stranda på hotellet Mina a salaam som ligger rett ved siden av, og nydelig utsikt over sjøen og Burj al Arab hotellet Hvis du har konkrete spørsmål skal jeg prøve å svare!
Gjest Pamella (ikke innlogget) Skrevet 19. november 2004 #4 Skrevet 19. november 2004 Hei! Takk for svar! Jeg gleder meg!!! Vi er tre jenter på 24 år som skal reise, og vi har ikke bestilt hotell enda. Hun ene får billige billetter gjennom onkelen sin så de ordner det. Jeg vet ikke hvos vi kommer til å bo heller men det spiller forsåvidt ingen rolle for meg. Vi skulle egentlig bare på shoppingweekend, men vurderer å blir lengre enn bare 4 dager. Vi bestemmer oss vel i løpet av helgen. :-) Bare fortsett med å gi meg tips! Jeg sluker all info rått! Pam
Gjest Jamila Skrevet 19. november 2004 #5 Skrevet 19. november 2004 Ta med deres flotteste partyantrekk! Massevis av barer/klubber som kan besøkes. Kommer tilbake med konkrete navn her etterhvert....
Gjest Pamella (ikke innlogget) Skrevet 19. november 2004 #6 Skrevet 19. november 2004 Kult! Hva slags type party antrekk tenker du på? veldig pyntet? kan de være litt bar hud? Gull og Glitter? Kan man bruke jeans med kul topp? Pam
Dina Skrevet 20. november 2004 #7 Skrevet 20. november 2004 Hvordan bestilte dere billetter dit? "Vanlige" SAS billetter eller? Hva med hotell? Hvordan fikser man det? Kanskje en surprise tur til Dubai kan være årets julegave til MANNEN! Har mulighet til å slå litt på stortromma i år............!!!
Gjest gjest 0 Skrevet 22. november 2004 #8 Skrevet 22. november 2004 Jeg bare lurer på en ting til, tok dere vaksiner før dere reiste til Dubai? På vaksinekontoret sider de at man burde ta polio/stivkrampe/difteri og hepatitt A.. men jeg har erfart at de ofte sier at man burde selv om det ikke er nødvendig... :-? Pam
Gjest Cerise Skrevet 23. november 2004 #9 Skrevet 23. november 2004 Jeg har ikke tatt noen vaksiner de gangene jeg har vært der og i Oman... men mulig at jeg har noen av de fra før, for var i brasil for noen år siden.. Om du er glad i shopping er det digre handlersenter,som feks city centre
Gjest gjest 0 Skrevet 2. desember 2004 #10 Skrevet 2. desember 2004 Dytter denne opp litt jeg :-) Noen av dere som vet om det er nødvendig med vaksiner? Pam
Gjest Jamila Skrevet 3. desember 2004 #11 Skrevet 3. desember 2004 Nei, vaksiner er ikke nødvendig for Dubai!
Gjest gjest 0 Skrevet 3. desember 2004 #12 Skrevet 3. desember 2004 Fint! Da slipper vi en ekstra utgift på 1000 kr! både reiseklinikken og olafia klinikken mente at man måtte ha både hepatitt A og polio/difteri/stivkrampe... Jeg lurer på hva slags ting man kan kjøpe billig der bortsett fra fake vesker og gull.... Hva er spesielt for landet? Hva koster for eksempel magedanskostymer (har de det der?), parfyme, stoff til gardiner og kjoler, krydder, klær, sko osv... Litt vanskelig å vite hvor mye lommepenger man bør ha med når man ikke har peiling på hva ting koster... :-? Er det noen som har vært på det store badelandet der? Har de sånne Spa sentre? Hvor lenge er butikkene oppe under shoppingfestivalen? Når er markedet oppe? Får man kjøpt fake dvd'er og cd'er som i thailand, eller er ekte vare bililgere enn i Norge? Jeg vil vite alt!!! Pam
SuperNova Skrevet 3. desember 2004 #13 Skrevet 3. desember 2004 Angående vaksiner: Jeg ville absolutt tatt i hvert fall hepatitt A-vaksinen. Det skal så lite smittestoff til før man blir sjuk, og man kan bli veldig dårlig. Tror nok jeg ville spandert på meg en polio/difteri/stivkrampe-vaksine også. Tenk om du skulle være så uheldig å komme borti noe... Better safe than sorry. 1.000 kroner er tross alt en billig forsikring. Dessuten varer de lenge! Hvis du får påfyll av hepatitt A innen et år (tror jeg det er), så varer den i hele 20 år! Og i løpet av den tiden, kan det hende du besøker mange andre land, hvor det er helt påkrevd. Og da har du allerede tatt den utgiften. Dessuten er det mulig å få alle disse sjukdommene i Norge også. Hørte om ei som hadde fått hepatitt A etter å ha spist sushi, hun ble lagt på isolat på Ullevål i evigheter.
Gjest Cerise Skrevet 5. desember 2004 #14 Skrevet 5. desember 2004 ja,dere må gå i Wild Wadi, kjempegøy syns jeg da! og shopping ja.. hmm. gull er jo essensielt! du kan sikkert få kjøpt fake dvd'er, men ofte er kvaliteten så som så.. ordinære priser er ofte som i norge. hvor lenge skal du være der?
Gjest gjest 0 Skrevet 6. desember 2004 #15 Skrevet 6. desember 2004 Vi skal bare være der en uke, så vi må planlegge litt for å få med oss alt. Shopping er viktigst for oss da.. Vi har tenkt litt på Wild Waki, men har ikke bestemt oss siden en av oss har vannskrekk. Ellers skal vi på ørkensafari med 4-hjulstrekkere, og mat og underholdning på kvelden. Det gleder vi oss til! :-) Pam
Gjest Cerise Skrevet 6. desember 2004 #16 Skrevet 6. desember 2004 Ja,om du har sort belte i shopping er dubai the place to be Ørkensafari anbefales virkelig, kjempegøy. Husk at om du er i Souqen og shopper (marked), så er det lov å prute Også må du røyke sheesha når du er der, frukttobakk.Det gjør jeg når jeg er i de delene av verden, selv om jeg ikke røyker til vanlig. Veldig godt Essensiell del av kulturen i landene i det området, og kjempesosialt.
Gjest gjest 0 Skrevet 6. desember 2004 #17 Skrevet 6. desember 2004 Nå gleder jeg meg bare mer og mer! :-) Ja tro meg jeg har SORT belte i Shopping! Jeg kan shoppe i 10 timer med 5 min pause og uten mat.. Der er jeg helt rå sier venninnene mine.. tihi.. Kanskje jeglider av shoppinggalskap.. Finnes det muligheter for å lære seg magedans der? Pam
Gjest Cerise Skrevet 6. desember 2004 #18 Skrevet 6. desember 2004 Søkte litt rundt på nett nå.. har aldri vært på noe sånn selv, men fant hvertfall noen nettsider: http://www.orientaldancer.net/cgi-bin/bell...d_arab_emirates http://www.shira.net/directory.htm#UnitedArabEmirates Kan ikke garantere at detteer av interesse men..
Gjest gjest 0 Skrevet 15. desember 2004 #19 Skrevet 15. desember 2004 tja det var kanskje ikke helt det vi var ute etter, men takk for forsøket iallefall! :-) Er det noen som har prøvd SPA i Dubai? Hva kostet det, og var det verdt pengene? Pam
Gjest gjest 0 Skrevet 27. januar 2005 #20 Skrevet 27. januar 2005 Jeg trekker denne opp siden det bare er en uke til jeg skal reise. :-) Er det noen som har flere tips og befalinger? Jeg er spesielt interessert i å høre om shopping steder og priser... Pam
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå