AnonymBruker Skrevet 24. september 2016 #1 Skrevet 24. september 2016 Mitt bonusbarn fyller 4. Pappan til barnet - min kjæreste har pleid å gjøre det slik at hans familie feirer her med barnet og at moren til barnet har feiring med familien der oppe. Men i år ville de ha faren med i bildet også, det ble først snakk om å samle både hans og hennes familie til selskap. Men det ble litt mange. Så familien hennes kom med et kompromiss: At faren feiret barnet sammen med moren og hennes familie. Besteforeldrene hennes er så glad i faren til barnet fremdeles og vil se dem 3 som en familie. Jeg syns det er en vanskelig situasjon å være i. Noen som har erfaringer å komme med her? Hvordan gjør dere feiringer? Hva er normalt? Anonymkode: f0d5c...6e9 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2016 #3 Skrevet 24. september 2016 Er redd for at du kan komme til å møte lite forståelse her, med innlegg av den typen at du ikke skal ødelegge barnets familie, for de 3 er en familie og da har du bare å holde deg unna. Jeg har ingen råd, men vil be deg huske på at selv om "barnets beste er viktigst" så teller dine følelser, og du har lov til å kjenne at noe er sårt. Det et ikke lett å være "den nye" og å måtte konkurrere mot det båndet som oppstår når man får barn sammen. Du får lov til å kjenne på vanskelige følelser! Anonymkode: 2aecc...41b 9
AnonymBruker Skrevet 24. september 2016 #4 Skrevet 24. september 2016 3 minutter siden, EvaLena skrev: Hva vil barnefar selv da? Han syns det var greit slik det var før, men føyer seg alltid etter hva hennes familie sier og bestemmer. Anonymkode: f0d5c...6e9
EvaLena Skrevet 24. september 2016 #5 Skrevet 24. september 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han syns det var greit slik det var før, men føyer seg alltid etter hva hennes familie sier og bestemmer. Anonymkode: f0d5c...6e9 Da blir det vel sånn da, men jeg forstår at du ikke liker det. Barnet kommer jo først uansett og er far en som fremdeles føyer seg for eks-familien så har du nok ikke mye å stille opp med. 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2016 #6 Skrevet 24. september 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er redd for at du kan komme til å møte lite forståelse her, med innlegg av den typen at du ikke skal ødelegge barnets familie, for de 3 er en familie og da har du bare å holde deg unna. Jeg har ingen råd, men vil be deg huske på at selv om "barnets beste er viktigst" så teller dine følelser, og du har lov til å kjenne at noe er sårt. Det et ikke lett å være "den nye" og å måtte konkurrere mot det båndet som oppstår når man får barn sammen. Du får lov til å kjenne på vanskelige følelser! Anonymkode: 2aecc...41b Det er mulig. Jeg vil heller ikke ødelegge noe. Å forholde meg til at barnet har en mor er helt Ok og slik er det jo bare. Ingen problemer med at de har kontakt, er venner og har en god tone - det er til det beste for deres barn:) Men jeg kjenner flere som har barn og ikke er sammen lengre. De feirer hver sine steder. Tanken på at han er der sammen med moren og hennes familie, at de ønsker å se dem sammen som en familie.. Det er sårt. De har et barn sammen, ja. Men at de 3 er en familie .. De blir jo ikke det når de ikke er sammen lengre? Anonymkode: f0d5c...6e9
AnonymBruker Skrevet 24. september 2016 #7 Skrevet 24. september 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han syns det var greit slik det var før, men føyer seg alltid etter hva hennes familie sier og bestemmer. Anonymkode: f0d5c...6e9 Jeg skjønner faktisk at det er sårt. Anonymkode: 61205...8f0 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2016 #8 Skrevet 24. september 2016 Er normalt for noen, og unormalt for andre. Hvor lenge har dere vært sammen? Det er jo noe naivt over det hele, at besteforeldrene ønsker å se dem sammen som en kjernefamilie, og velger helt å overse det faktum at dere alle er blitt en moderne familie. Og noe svakt over mannen din, dersom han velger å føye seg etter deres ønske dersom han selv ikke har et ønske om å gjøre det slik. Personlig ville jeg bare latt han reise opp og feiret sammen med dem, og så heller stelt i stand bursdagsfeiring med hans familie når bonusbarnet er hos dere igjen. Anonymkode: 2dbbc...32d 6
Maleficenta Skrevet 24. september 2016 #9 Skrevet 24. september 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er normalt for noen, og unormalt for andre. Hvor lenge har dere vært sammen? Det er jo noe naivt over det hele, at besteforeldrene ønsker å se dem sammen som en kjernefamilie, og velger helt å overse det faktum at dere alle er blitt en moderne familie. Og noe svakt over mannen din, dersom han velger å føye seg etter deres ønske dersom han selv ikke har et ønske om å gjøre det slik. Personlig ville jeg bare latt han reise opp og feiret sammen med dem, og så heller stelt i stand bursdagsfeiring med hans familie når bonusbarnet er hos dere igjen. Anonymkode: 2dbbc...32d Enig med den siste her.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2016 #10 Skrevet 24. september 2016 Jeg synes alltid det er hyggelig at mor og far har god kontakt. Og jeg kan forstå at man av og til gjør avveininger om hvor mange man har plass til på besøk. Men her er det snakk om et oppkonstruert tulleproblem. De begynte å snakke om hans familie (jeg antar da det var snakk om hans foreldre, søsken med familie og deg), men skar det ned til kun han. Da kunne de like godt sagt bare han med en eneste gang. Med mindre du inviterer mange av dine, så er jo ikke mors og fars familie noe større hos et skilt par enn hos et som bor sammen. Og du er bare en ekstra. Dersom de vil ha far på besøk, og ikke hans foreldre, søsken eller deg, så synes jeg dere andre burde ha vanlig feiring som før. Anonymkode: ce58a...28b 2
LittleBabyBlue Skrevet 24. september 2016 #11 Skrevet 24. september 2016 Hos oss feires det 1 gang med alle sammen, både bioforeldre, steforeldre, besteforeldre osv. Selv på veldig liten stua har vi gjort det sånn. Hvor lenge har dere vært sammen? Synes det her høres snodig ut. For det første skal det gjøres for at besteforeldrene skal se de som en kjernefamilie, for det andre ekskluderes hele hans familie (og det inkluderer deg). Hvorfor denne endringen nå? 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2016 #12 Skrevet 24. september 2016 Jeg lurer også litt på hvorfor de vil endre på dette nå, når de har hatt en annen praksis tidligere som tydeligvis alle har vært fornøyd med. At hennes familie først ville samle begge familiene og så plutselig kom på at det blir litt mange er bare rart - de visste vel utmerket godt hvor mange det var snakk om i utgangspunktet? At barnets besteforeldre er glad i barnefar/TS sin samboer fremdeles er en grei sak, og egentlig fint i forhold til barnet. Men hvorfor de fremdeles vil se mor, far og barn som en kjernefamilie når det er slutt og tydeligvis har vært det en god stund (jeg tolker det slik når TS skriver at de før har brukt å feire bursdagene hver for seg) skjønner jeg ikke. Kan det være en form for sjalusi inne i bildet her? Jeg ville gjort som noen over foreslo, laget et eget selskap med fars familie som før. Det kan faktisk ikke mors familie bestemme - og de utelater jo her å invitere andre enn far. Så får han heller stikke oppom og ta en kaffekopp sammen med sin ekssvigerfamilie om han synes det er vanskelig og unødvendig å komme på kant med dem. Men jeg skjønner at det er sårt, TS, det gjør jeg virkelig. Kanskje må samboeren din være litt tydeligere overfor ekssvigerfamilien enn han er. Anonymkode: bee9a...f28
AnonymBruker Skrevet 24. september 2016 #13 Skrevet 24. september 2016 Skjønner deg godt, ville også ha reagert. Stiller de samme spørsmålene som noen av de andre: hvor lenge har dere vært sammen, hvor godt kjenner barnet deg? Synes det hadde vært annerledes om du var invitert med i bursdag eller at klarte å finne plass til begge familene. Er jo f.eks billig å leie barnehagen? Også enig i at det er merkelig å forandre på noe som fungerer. Har faktisk lest at det ikke er bra å gi barnet "falske forhåpninger" om at foreldrene skal bli sammen igjen, noe som dette kan føre til om barnet ikke er vandt til at de feirer i sammen. Dersom de alltid hadde brukt å finne på ting i lag, feire i sammen ville det vært annerledes, men meget spesielt nå som du er inni bildet. Anonymkode: 10ef0...136
AnonymBruker Skrevet 24. september 2016 #14 Skrevet 24. september 2016 Anonym 136 igjen. Tror faktisk jeg ville sagt at det ikke var greit, for det er jo ikke barnet som har bedt om dette, det er et behov familien har. Jeg ville følt meg såret og fornærmet, som om de prøver å skvisje meg ut av familien. Synes enten samboeren kan si at du også skal være med eller at det er rart å plutselig skulle feire sammen og at det kan forvirre barnet. Anonymkode: 10ef0...136
TinaChristina Skrevet 24. september 2016 #15 Skrevet 24. september 2016 Jeg og barnefar er ikke sammen, men det blir EN feiring for vårt barn og den blir hos meg. Han og hans familie blir invitert, han med partner om han får det. Så får de velge selv om de vil komme. Men dette med to bursdager og to julaftner er jo helt idiotisk. Man må da klare å omgås som folk. 4
AnonymBruker Skrevet 24. september 2016 #16 Skrevet 24. september 2016 2 minutter siden, CaramelDevil skrev: Jeg og barnefar er ikke sammen, men det blir EN feiring for vårt barn og den blir hos meg. Han og hans familie blir invitert, han med partner om han får det. Så får de velge selv om de vil komme. Men dette med to bursdager og to julaftner er jo helt idiotisk. Man må da klare å omgås som folk. I dette tilfellet som TS spør om er bare far inivitert, ikke hans familie eller hans nye partner (TS) Anonymkode: 2aecc...41b 1
PhilosopherSe7en Skrevet 24. september 2016 #17 Skrevet 24. september 2016 Stoler du ikke nok på samboeren din til at han kan feire barnet sin bursdag og spise kake i noen timer med sin eks og hennes familie? 1
TinaChristina Skrevet 24. september 2016 #18 Skrevet 24. september 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: I dette tilfellet som TS spør om er bare far inivitert, ikke hans familie eller hans nye partner (TS) Anonymkode: 2aecc...41b Nei, jeg skjønner det. Prøver bare å poengtere at det er idiotisk. Men som ny partner har hun jo selvsagt ikke noe hun skulle sagt.... 1
Ananas. Skrevet 24. september 2016 #19 Skrevet 24. september 2016 I vår familie (med langt eldre barn, det skal sies), har mamma en feiring for oss med sin familie, og mamma med sin. Mamma er invitert til feiringen hos pappa, og pappa med ny partner blir invitert til feiringen hos mamma. Jeg synes en fornuftig løsning på problemet er å gjøre som planlagt i år, fordi jeg regner med at dagen er nært forestående (også med eget selskap for far og fars familie etterpå), og at mor og far snakker sammen og finner en løsning begge synes blir riktig neste år. 1
Rosalie Skrevet 24. september 2016 #20 Skrevet 24. september 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er normalt for noen, og unormalt for andre. Hvor lenge har dere vært sammen? Det er jo noe naivt over det hele, at besteforeldrene ønsker å se dem sammen som en kjernefamilie, og velger helt å overse det faktum at dere alle er blitt en moderne familie. Og noe svakt over mannen din, dersom han velger å føye seg etter deres ønske dersom han selv ikke har et ønske om å gjøre det slik. Personlig ville jeg bare latt han reise opp og feiret sammen med dem, og så heller stelt i stand bursdagsfeiring med hans familie når bonusbarnet er hos dere igjen. Anonymkode: 2dbbc...32d Dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå