Gå til innhold

Hva spiser du på julaften?

Mat på julaften  

74 stemmer

1. 1. Hva spiser du 24. desember?

• Ribbe og pølse
      22
    • Pinnekjøtt
      27
    • Kalkun
      5
    • Lutefisk
      3
    • Skinkestek
      1
    • Svensk juleskinke
      0
    • Grandiosa
      1
    • Andre ting
      15

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kylling og grønnsaker. Da bukspyttkjertelen mi  streiker når jeg spiser fet mat.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Feirer annenhver jul i Sverige så vi spiser svensk julemat det ene året,og ribbe og medisterkaker det andre året. 

I år blir det ribbemiddag

Skrevet

Ribbe, pinnekjøtt, mårpølse, grov pølse, poteter, kålrabistappe, rødkål og surkål. Riskrem med rød saus til dessert.

Gjentas på nyttårsaften.

Blir nok visse modifikasjoner når jeg en dag skal lage julemiddag selv.

Skrevet

Pinnekjøtt, reinsdyrpølse, kålrabistappe, poteter, gulrøtter og sjy. 

Anonymkode: 71077...cc7

Skrevet (endret)

Ribbe, medisterkaker og julepølser med surkål, rødkål, rosenkål, sterk sennep, tyttebær, melne poteter og brun saus og/eller stekesky. 

Og selvsagt akevitt.

Endret av Jerry Lee
Skrevet

Er ikke vegetarianer, men spiser det ofte. I fjor hadde vi nøttestek, rosenkål og poteter. I år skal vi på besøk og spiser da hva vi får servert. Tror ikke det heller blir tradisjonell julemat.

Er vokst opp med å spise reinsdyr på julaften.

Skrevet

Pinnekjøtt med Vigramør, kålerabistappe og poteter

Skrevet

Vi spiser pinnekjøtt og ribbe.

Vi lager pinnekjøtt og min far lager ribbe.

Feirer vi jul sammen, så tar han den med. Feirer vi hver for oss, så kommer jeg innom med noe pinnekjøtt å tar med litt ribbe. 

Dermed får alle det de liker best 😋

Er det jul så er det jul. 😄

Skrevet

Wow ble ikke noe mindre sulten av å lese denne tråden :laugh:

• Liker 1
Skrevet

Nøttestek.

Anonymkode: 2dbd6...616

Skrevet

Falafel, rosenkål og rørte tyttebær

Anonymkode: b5c50...35e

Skrevet

Pinnekjøtt fra eget slakt, mandelpotet fra eget potetland, kålrabistappe og rød og surkål.

Skrevet

På formiddagen (som lunsj, rett etter Tre nøtter til Askepott) spiser vi lutefisk med risengrynssuppe og godt saltet smør. Så gjør vi oss klar til og går i kirken. Når vi kommer hjem spiser vi pinnekjøtt med poteter, kålrotstappe og tyttebær. Dessert varierer og som regel er vi så stappet at vi venter til litt senere med den.

Skrevet

På formiddagen er det alltid grøt med mandel.

På ettermiddagen er det, nå i voksen tid, pinnekjøtt. Men i oppveksten spiste vi reinsdyrsteik hver julaften. Og noen ganger var vi hos ulike tanter på julaften, da fikk vi noen ganger pinnekjøtt og noen ganger ribbe. 

Det har ført til at for min del så er det helt greit for meg med hvilken som helst av de tre på julaften, jeg "må" ikke ha en bestemt middag. Men jeg vil helst ha hatt både ribbe og pinnekjøtt i løpet av juledagen, men er ikke så farlig hva jeg får når.

Skrevet
3 timer siden, Zzyzx skrev:

Fersk torsk.

Haha huff :fnise:

Skrevet

Pinnekjøtt med kålrabistappe, poteter, pølse og medisterkake. Ribbe med tilbehør 1. juledag. Blanding av de to på 2. juledag. 

Skrevet

Har hatt spiseforstyrrelser i 3 år, så har ikke spist pinnekjøtt/ribbe som de andre i familien. Har spist torsk og grønnsaker og vaniljekesam til dessert eller ikke noe i det hele tatt.. 

Men det som er mest vanlig er ribbe eller pinnekjøtt  og riskrem til dessert. Det er vertfall veldig vanlig blant dem jeg kjenner og familien.

Skrevet

Jeg synes all julemat er forferdelig, så spiser helst spaghetti selv

Skrevet

Her er det ribbe og alt som hører med den. Har vært noen ganger med pinnekjøtt når jeg har feira jul i vesten (men da har som regel ribbe blitt fortært dagen før avreise). ;)  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...