andelv Skrevet 23. september 2016 #1 Skrevet 23. september 2016 Jeg sliter veldig med å sove og bruker flere timer på å falle til søvn og ikke sjeldent får jeg ikke søvn i det hele tatt. Eventuelle tips til alternative sovemedisiner som ikke er avhengighetsdannende, er litt redd for å bruke dem, ehe. Søvnvanskene kommer på en måte i perioder, tror det er fordi jeg er stresset... Å få mindre søvn i stressende tider er bare slitsomt og klarer ikke å prestere bra på skolen så jeg er litt desp nå.. Føler at jeg har prøvd de basice sovetipsene, men tar selvfølgelig imot alle tips om å sovne fortere jeg kan få! Takk for svar! j 16 1
Bjørg47 Skrevet 23. september 2016 #2 Skrevet 23. september 2016 Har selv hatt søvnvansker, det er mange preparater som er tilgjengelige noen vanedannende og eller avhengighetsskapende, andre ikke. Noen virker lang tid andre i kort tid. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å unngå benzodiazepiner og de beslektede preparatene, kast de du har nå.(ikke i søpla men gi de tilbake til apoteket der blir de destruert.) Noen antihistaminer og antidepressiver hjelper også disse er ikke avhengighetsskapende, men vanedannende. Konklusjonen, når jeg må fatte meg i korthet er: Ikke ta medisiner. Ta tak i dine stressproblemer ved roten og søvnen kommer naturlig tilbake. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 23. september 2016 #3 Skrevet 23. september 2016 Prøv å unngå medisiner om du bare er 16 år gammel. Trener du? Å trene sent på ettermiddagen, sånn etter 6 kan hjelpe mye for å få vekk stresset i kroppen som gjør det vanskelig å sove. Anonymkode: e3e91...84c 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2016 #4 Skrevet 23. september 2016 2 timer siden, Bjørg47 skrev: Konklusjonen, når jeg må fatte meg i korthet er: Ikke ta medisiner. Ta tak i dine stressproblemer ved roten og søvnen kommer naturlig tilbake. Lykke til! Dårlig råd. Anonymkode: 79bba...55b
Bjørg47 Skrevet 23. september 2016 #5 Skrevet 23. september 2016 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dårlig råd. Anonymkode: 79bba...55b Nei det er det beste rådet. Vent å se, jeg har rett.
Thorn Skrevet 23. september 2016 #6 Skrevet 23. september 2016 Jeg sliter også med søvnproblemer, og har funnet ut at det er tre ting som hjelper: trening (ute i frisk luft funker best), sunt kosthold (minst mulig raske karbohydrater) og jevn døgnrytme. Jeg må legge meg og stå opp til samme tid enten det er hverdag eller helg. Det betyr at jeg innimellom er "kjipingen" som går tidlig fra besøk eller ikke blir med ut, men det er så ødeleggende med dårlig søvn at det i mange tilfeller ikke er verdt å komme ut av døgnrytmen. Nå er jeg inne i en dårlig periode selv av forskjellige grunner, og det er kjempevanskelig å komme ut av. Men jeg vet hva som må til, jeg bare glemmer det av i gode perioder. Så nå er det rutiner fremover her, så regner jeg med at søvnen er på plass om en ukes tid eller så! 1
Bjørg47 Skrevet 23. september 2016 #7 Skrevet 23. september 2016 1 minutt siden, Thorn skrev: Jeg sliter også med søvnproblemer, og har funnet ut at det er tre ting som hjelper: trening (ute i frisk luft funker best), sunt kosthold (minst mulig raske karbohydrater) og jevn døgnrytme. Jeg må legge meg og stå opp til samme tid enten det er hverdag eller helg. Det betyr at jeg innimellom er "kjipingen" som går tidlig fra besøk eller ikke blir med ut, men det er så ødeleggende med dårlig søvn at det i mange tilfeller ikke er verdt å komme ut av døgnrytmen. Nå er jeg inne i en dårlig periode selv av forskjellige grunner, og det er kjempevanskelig å komme ut av. Men jeg vet hva som må til, jeg bare glemmer det av i gode perioder. Så nå er det rutiner fremover her, så regner jeg med at søvnen er på plass om en ukes tid eller så! Mange gode råd her, jeg kan bekrefte at disse vil, etter en stund hjelpe mot søvnvansker.
Gjest Hapi Skrevet 23. september 2016 #8 Skrevet 23. september 2016 Prøv melatonin. Av en eller annen grunn må man få det på resept i Norge, ikke i utlandet.
Gjest Mysticgirl Skrevet 24. september 2016 #9 Skrevet 24. september 2016 (endret) 14 timer siden, Thorn skrev: Jeg sliter også med søvnproblemer, og har funnet ut at det er tre ting som hjelper: trening (ute i frisk luft funker best), sunt kosthold (minst mulig raske karbohydrater) og jevn døgnrytme. Jeg må legge meg og stå opp til samme tid enten det er hverdag eller helg. Det betyr at jeg innimellom er "kjipingen" som går tidlig fra besøk eller ikke blir med ut, men det er så ødeleggende med dårlig søvn at det i mange tilfeller ikke er verdt å komme ut av døgnrytmen. Nå er jeg inne i en dårlig periode selv av forskjellige grunner, og det er kjempevanskelig å komme ut av. Men jeg vet hva som må til, jeg bare glemmer det av i gode perioder. Så nå er det rutiner fremover her, så regner jeg med at søvnen er på plass om en ukes tid eller så! Samme her, sliter selv om jeg ikke følger et strengt regime . Begynn med å slite deg litt ut men slapp av en halvtime før senga. Legg deg en time senere enn vanlig og stå opp en time tidligere. Fortsett med dette og ikke fall for fristelsen til å sove ut i helgene. Etterhvert kan man forsøke å legge seg til rett tid og stå opp på samme tidspunkt. Etterhvert vil kroppen som regel stille seg inn etter rytmen og du vil få sove. Men som sagt, ikke noe mer soving i helgene for å sove ut, da er du tilbake til start. Endret 24. september 2016 av lillesky
lillesky Skrevet 24. september 2016 #10 Skrevet 24. september 2016 Tråden er ryddet. Minner om KGs regler: Sitat Diskusjon rundt dosering av medisiner og "medisintips" slettes. Kvinneguiden har ikke nødvendig kompetanse til å luke ut potensielt farlige råd og tips, og vi vil derfor ha en nulltoleranse på dette. Erfaringer knyttet til medisinbruk, som ikke går på diskusjon av dosering og "tipsing" kan ved noen tilfeller bli stående, dette blir vurdert av moderatorene fra gang til gang. Er man usikker på noe i forhold til medikamenter/dosering kan man konferere med felleskatalogen, eller aller best; ta kontakt med apotek eller lege. /lillesky (mod) 1
NeoAboriginal Skrevet 24. september 2016 #11 Skrevet 24. september 2016 Anbefaler deg å få dagslys med en gang du står opp. God søvn starter faktisk når man står opp Sovemedisiner er ikke verdt det, og vil kunne påvirke deg negativt på andre områder. Kava kava er jo lovende, uten at jeg sier dette er et "medisintips": http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15700178
Nøste~ Skrevet 24. september 2016 #12 Skrevet 24. september 2016 Ikke være på data/mobil/se på tv rett før du legger deg. Lese bok på senga. Drikke beroligende te. Drikke melk med honning. Lydbok.
Hjertefisk Skrevet 24. september 2016 #13 Skrevet 24. september 2016 (endret) Melatonin har funket godt for meg. Mer effektiv en sovepiller, for min del. du kan høre med legen om å få resept på det. Det heter circadin 2mg. Mulig circadinen har et virkestoff som gjør at det slipper ut melatonin jevnlig gjennom natten? Usikker. Men verdt å prøve om du har prøvd alt annet. du kan også få kjøpt sove og beroligende te på helsekost. Endret 26. september 2016 av lillesky
AnonymBruker Skrevet 24. september 2016 #14 Skrevet 24. september 2016 Syns det er trist at dere råder en 16 åring til å gå til lege for å få resept på innsovningsmedisin Anonymkode: 249e3...d71 2
lillesky Skrevet 26. september 2016 #15 Skrevet 26. september 2016 Tråden er ryddet for oppfordring på brudd av norsk lov. /lillesky (mod)
Whoops Skrevet 26. september 2016 #16 Skrevet 26. september 2016 Melatonin fungerer og er helt ufarlig, samtidig som du ikke får hangover av dem. Noen varianter har naturlige tilsetninger som hjelper på innsovning også. Melatonin er mest for søvnkvaliteten. F.eks om du har lett for å våkne igjen kort tid etter at du har sovnet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå