Gå til innhold

Vil skrive en bok, men er bare 18år


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ei 18 år gammel jente som helt siden barndommen har hatt et ønske om å bli forfatter. Før ville jeg bli ungdoms forfatter hvor jeg bare skrev kjærlighetshistorier og lignende, men nå vil jeg mer dypt inn i det...

Jeg er ei 18 år gammel jente, som bor i et av de beste landene i Norge, men likevel føler jeg at jeg ikke har det bra nok. Jeg har problemer som virker som verdens ende for meg. Problemer jeg tenker på til langt ut på natt, men som jeg må håndtere alene. Nettopp fordi ingen forstår. Jeg har så mange tanker, for selv om voksne tror det er lett å være ungdom i et av de beste landene i verden, så er det faktisk veldig vanskelig, og tankene mine raserer rundt i hodet, ute av kontroll. 

Det jeg lurer på da er om jeg skal gi det en sjanse? Prøve å skrive litt, og få noen til å se på det? Prøve å skrive en liten bok om hvordan jeg har ''overkommet'' enkelte problemer jeg har opplevd, som jeg vet flere på min alder har opplevd selv...? Føler meg så sykt oppmerksomhets syk, for hallo hvem skriver en bok om sine egne problemer og liv. 

Greia er bare at jeg vil skrive en bok som får en til å tenke. En bok som har en dypere mening enn man skulle tro. En bok som får frem noe om oss ungdommer. En bok andre kan lære av... 

Jeg har flere ganger hørt at jeg er god til å skrive, og at forfatteryrke kunne vært noe for meg, men vet ikke. Føler jeg bare er dum og barnslig.

 

Hva tenker dere? Kom gjerne med innspill til hva slags bøker dere kunne tenkt å lese. Kunne dere vært interessert i å lese noe fra en 18 år gammel jente?

Anonymkode: ebb2c...1fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skriv!  Du kommer til å angre om du ikke gjør det!  😊 Kanskje du kan gi ut flere bøker etterhvert?  Alle forfattere har startet et sted.  Så skriv! 😊

Anonymkode: 47187...3f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del. Skriv i vei. Forlag tar imot manus, så når du har skrevet ferdig kan du sende inn til vurdering.

Anonymkode: a4e31...37c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at skriving er en ypperlig måte å roe seg selv på, samt at man lærer seg selv bedre å kjenne; derfor vil jeg anbefale deg og bare sette i gang. For min del ble skriving en form for terapi, og jeg skrev om mye forskjellig som er hyggelig å se tilbake på i dag.

Om jeg kunne lest noe skrevet av en 18 åring? Helt klart, men nøyaktig hva boken skulle handlet om for å få meg interessert er verre å si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffekrus

Jeg synes overhodet ikke det er dumt. Det er mange unge som kan være veldig flinke til å skrive, og som har viktige budskap. Det må fram, og hvilken bedre måte enn ved å følge drømmen din? Jeg vet at jeg i alle fall ville vært interessert i å lese :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig føler jeg at en slik bokidé er litt gammelt nytt. Du skal ha en gjennomgående god tematikk for at du skal nå frem til andre med den. Det kan jo være verdt et forsøk, men du er jo enda fortsatt ganske ung. Jeg vil tro at en slik bok vil få vesentlig mer rom for refleksjon og dybde dersom du tygger på det et par år til. 

Jeg synes for øvrig det er flott at du har funnet interesse i dette. :) Jeg vil tro at denne type skriving vil gi deg selv stor nytteverdi, og målet om at du kan nå frem til andre ungdommer i samme situasjon er jo ikke urealistisk. Du kan eventuelt prøve deg litt ut og be om tilbakemelding på det du har skrevet. Du bør nok da velge deg noen andre enn foreldre og lignende som gjerne øser ut med overveldende positiv kritikk. 

Anonymkode: abadc...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skriv for din egen del, og skriv mye!

Når det kommer til boken anbefaler jeg å vente litt. Frontallappen og dermed evnen til konsekvenstenking er ikke ferdigutviklet før du er 25 år gammel. Det kan være at du om noen år vil angre på eventuell utlevering av deg selv. Gi det litt tid og la tanken modne. :)

 

Lykke til med skriverier og forfatterdrømmen! 

Endret av BeverTramp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ei 18 år gammel jente som helt siden barndommen har hatt et ønske om å bli forfatter. Før ville jeg bli ungdoms forfatter hvor jeg bare skrev kjærlighetshistorier og lignende, men nå vil jeg mer dypt inn i det...

Jeg er ei 18 år gammel jente, som bor i et av de beste landene i Norge, men likevel føler jeg at jeg ikke har det bra nok. Jeg har problemer som virker som verdens ende for meg. Problemer jeg tenker på til langt ut på natt, men som jeg må håndtere alene. Nettopp fordi ingen forstår. Jeg har så mange tanker, for selv om voksne tror det er lett å være ungdom i et av de beste landene i verden, så er det faktisk veldig vanskelig, og tankene mine raserer rundt i hodet, ute av kontroll. 

Det jeg lurer på da er om jeg skal gi det en sjanse? Prøve å skrive litt, og få noen til å se på det? Prøve å skrive en liten bok om hvordan jeg har ''overkommet'' enkelte problemer jeg har opplevd, som jeg vet flere på min alder har opplevd selv...? Føler meg så sykt oppmerksomhets syk, for hallo hvem skriver en bok om sine egne problemer og liv. 

Greia er bare at jeg vil skrive en bok som får en til å tenke. En bok som har en dypere mening enn man skulle tro. En bok som får frem noe om oss ungdommer. En bok andre kan lære av... 

Jeg har flere ganger hørt at jeg er god til å skrive, og at forfatteryrke kunne vært noe for meg, men vet ikke. Føler jeg bare er dum og barnslig.

 

Hva tenker dere? Kom gjerne med innspill til hva slags bøker dere kunne tenkt å lese. Kunne dere vært interessert i å lese noe fra en 18 år gammel jente?

Anonymkode: ebb2c...1fb

Vi trenger flere personer som deg! Skriv i vei. Hva med å bare fokusere på å skrive og få det ut og ta det videre etter litt tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo slik at hvis man har skrevet en bok,så kan man kalle seg eller"bli" forfatter.

Jeg synes du skal skrive bok, men ikke spør om hva du skal skrive. Skriv noe DU bryr deg om! Da blir det best.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns absolutt du skal gi det en sjanse! :) Du har ingenting å tape hvertfall :)

Men du må være klar over at det er mange i "din situasjon" og å gi ut bok er ingen enkel sak. Du må være forberedt på både kritikk og avslag fra div. bokforlag... Kanskje blir du veldig skuffet, det er det dessverre mange som blir.

Sier ikke dette for å være slem, men jeg vet at det er et vanskelig "marked" å komme inn på. Men du er jo veldig ung, og det viktigste er å ikke gi opp :) 

Hvis dette er noe du ønsker, så syns jeg du skal kjøre på. Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...