Gå til innhold

Når et barn leker hund

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Når et barn på fem år leker "hund" i barnehagen; lager seg hundehus og "bjeffer", hvor alvorlig er det? Hvor lærer barn slike ting; vi har ikke hund! Men noen slektninger av min eks har en hund. Er dette noe personalet burde ha stoppet tidligere? Føler nesten at de har gjort ungen min til en slags klovn for de andre barna. De har ikke sagt noe til oss, selv om det kan ha pågått noen år.

Er det også galt av en femåring å krype på golvet? Hvor kan jeg henvende meg for å få råd om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

:o

Er dette seriøst??? :klø:

En femåring må da få leke!

Gjest Anonymous
Skrevet

Barnehagen så ihvertfall på det som svært alvorlig; barn på fem år skulle IKKE leke på denne måten.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Alvorlig talt, hvor har personalet tatt utdannelsen sin? :evil: Alle barn er forskjellige, og utvikler seg forskjellig, og det bør personalet i en barnehage vite.

Barn bruker å gjøre ting de får oppmerksomhet på, og han har sikkert fått god oppmerksomhet ved å gjøre det. Som for eksempel, at de andre barna syns han er morsom.

Selv førsteklassinger kan leke på den måten :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Barn bruker å gjøre ting de får oppmerksomhet på, og han har sikkert fått god oppmerksomhet ved å gjøre det. Som for eksempel, at de andre barna syns han er morsom.

Ja, jeg antar det er derfor han har gjort det. I barnehagen har de en veldig fokus på språkutvikling og samspill, og de synes kanskje at dette er en dårlig måte og utrykke seg på, fange andres oppmerksomhet..Men samtidig påpeker de jo at dette ikke bør være en LEK for barn på hans alder. De har vel sagt noe sånt som at ingen barn i denne aldersgruppen leker på denne måten.. :roll:

De mener visstnok også at han da leker alene, noe som ikke er bra. Jeg har aldri sett han gjøre noe av dette, men det er kanskje vanlig at barn leker annerledes i barnehagen?

Han uttrykker seg imidlertid fint med språket også.

Takk for svarene :)

Skrevet

Min gutt på fem gjorde akkurat det samme, men han leker tiger/katt. Barnehagen mente at vi ikke skulle gi de så mye oppmerksomhet, de eneste de gjorde, sånn i det stille var å motivere han igang med rollespill leker med de andre ungene. Han er begynt i første klasse nå, å det forsvann helt da han startet på skolen. Før det så avtok det også når man bare fint ledet den tiger leken over til noe annet. Det hender en sjelden gang at han gjør de nå, men det er ikke nå problem :)

Skrevet

Jeg var hest eg da jeg var liten, å for noen fantastiske tider. Men jeg var alltid alene da jeg lekte det da.. Siden jeg ikke gikk i barnehagen..

Fantasien er fantastisk, og jeg har ikke glemt gamle kunster:

"Vriiiinsk!"

Skrevet

:o Trodde alle barn lekte forskjellige dyr jeg.........

Her skjønner jeg faktisk ikke problemstillingen :klø:

Skrevet

Ei venninne hadde fullstendig hestedilla, og tvang oss andre med på å leke hest til vi var minst 12 år gamle. Jeg føler meg likevel relativt normal den dag i dag, altså.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er helt normalt at unger leker hund. Faktisk katt også. For ikke å snakke om cowboy og indianer...

Ungene leker rett og slett det som opptar dem der og da. Kanskje barnet ditt nettopp har vært sammen med noen som har hund? Kanskje barnet ønsker seg hund? (det gjør de fleste unger før eller siden)..

La ungen leke det den har lyst til.

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk for flere svar :)

Det er bare det at jeg føler at barnehagen har gjort dette til et veldig stort problem, og at de til og med vurderer ekstratiltak for å få han til å slutte med dette.

Dette er visstnok det mest alvorlige de har sett ved han. :-?

Skrevet

Kan det være at de uttrykker seg litt klønete? At de egentlig er mest bekymret fordi han leker alene og fordi han bruker et virkemiddel for å få oppmerksomhet? Jeg har vært borti flere barn i ulike aldere (også skolebarn) som har lekt at de var dyr.

Snakk med barnehagen og få en bedre forklaring på hvorfor de mener dette er urovekkende.

Gjest Anonymous
Skrevet

Tenk for en flott sønn du har da! Om dette er det største problemet de har med han - at han leker hund. Trodde det var ganske vanlig at barn lekte de var dyr, jeg.

Gjest Anonymous
Skrevet
Takk for flere svar :)

Det er bare det at jeg føler at barnehagen har gjort dette til et veldig stort problem, og at de til og med vurderer ekstratiltak for å få han til å slutte med dette.

Vet du, om det hadde vært min sønn og barnehagen hadde reagert på dette så hadde jeg sagt klart ifra at det er ikke noe problem for oss at han leker hund, derfor trenger ikke dere å se på dette som et problem.

Skrevet

Vel, jeg var hund mesteparten av mine første barneår.

Når de andre lekte mor og far, var jeg hund. De andre protesterte, men jeg maste meg til å få være hund.

Mine eldre søsken utnyttet dette, og lot meg alltid være hund når vi lekte. Så bandt de meg utenfor "butikken" - som var storebroren min sitt rom - og gikk inn der og lekte i fred og ro uten å bli forstyrret av meg som var minst. Jeg satt lykkelig utenfor, bjeffet og klynket litt inneimellom og skrapte på døra. :wink:

Jeg tror dette bare grunnet i min utrolige forkjærlighet for dyr, særlig hunder.

Jeg gikk også tur med en fantasihund (og da tror jeg jeg gikk i 3. klasse) som het Napoleon og som var hvit og svart. Og jeg klippet ut "Dyr, jakt og fiske" som var en annonse i Aftenposten på den tiden og hang opp på rommet mitt. Der kunne det f.eks. stå: "Leveringsklare labradorer, premierte foreldre. Ring xxxx". Fasinerende, syntes jeg....

Jeg tror jeg har blitt ganske normal...?!! :wink:

Skrevet
:ler: De var et veldig koselig å morsomt innlegg..Pjusk sitt altså :)
Skrevet

Er det ikke bare et tegn på evne til innlevelse da? Jeg mener, sønnen min hadde en periode da han var en annne gutt i barnehagen...

Han sa konsekvent, hvis noen brukte navnet hans, at "Jeg heter ikke "Pelle", jeg heter "Petter Andersen"!"

Han brukte navn og etternavn på den andre, og insisterte på å bli kalt det. Så etter to uker kom han og nappet meg i buksebeinet, og informerte meg om at han var "Pelle" igjen.

:o

KO-KO... tenkte jeg.

Men de har en enorm fantsi verden. Han har vært Simba også i lange perioder.

Jeg ser ikke helt problemet, rett og slett. Ta kontakt med helsestasjonen for second opinion, da vel, så ikke barnehage damene får overkjørt dere fullstendig?

Skrevet
Når et barn på fem år leker "hund" i barnehagen; lager seg hundehus og "bjeffer", hvor alvorlig er det? Hvor lærer barn slike ting; vi har ikke hund! Men noen slektninger av min eks har en hund. Er dette noe personalet burde ha stoppet tidligere? Føler nesten at de har gjort ungen min til en slags klovn for de andre barna. De har ikke sagt noe til oss, selv om det kan ha pågått noen år.

Er det også galt av en femåring å krype på golvet? Hvor kan jeg henvende meg for å få råd om dette?

En 5 åring som leker hund er da helt normalt.

Vi har heller ikke hund, men her leker barna både hund og katt. Og ja, de kryper på gulvet og bjeffer og mjauer.

Herlighet, det er jo bare en lek. Dette er ikke noe å stoppe i det hele tatt. La barna få leke det de vil.

Skrevet
Barnehagen så ihvertfall på det som svært alvorlig; barn på fem år skulle IKKE leke på denne måten.

Vel, da er det noe galt med denne barnehagen. Hvem tror de at de er som kan si at en på 5 år ikke skal leke på den måten? Det er det mest latterligste jeg noen gang har hørt.

Hadde de i parken sagt noe som dette til meg om mine barn, så hadde jeg sagt akkurat dette.

Barn leker og barn er forskjellige. Det må de forstå. Det er ikke så vanskelig det, men det er kanskje det for dem....

Gjest Vindelspev
Skrevet

Han høres helt flott ut, den sønnen din. Selv var jeg hund eller kanin i perioder i 1. eller 2. klasse, og insisterte bl.a. på å spise fra en skål på gulvet.

Jammen er jeg ikke oppegående i dag allikevel. :kul:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...