@riel Skrevet 17. november 2004 #1 Skrevet 17. november 2004 Jeg er veldig glad i å bruke fetaost, spesielt i salater. Men er den osten fet eller inneholder mye kalorier?
Gjest Gjesta Skrevet 17. november 2004 #2 Skrevet 17. november 2004 Jeg leser i en matvaretabell nå at fetaost inneholder ca 21 fett, så ja den er dessverre ganske fet... :-( K
-Fisken- Skrevet 17. november 2004 #3 Skrevet 17. november 2004 DEt kommer an på, det er forskjellig fra ost til ost. Det finnes f.eks. både fetaost og yoghurt med 50% fett. (innvandrerforetninger). Anbefaler deg og sjekke på pakken du bruker
Gjest Anonymous Skrevet 18. november 2004 #4 Skrevet 18. november 2004 DEt kommer an på, det er forskjellig fra ost til ost. Det finnes f.eks. både fetaost og yoghurt med 50% fett. (innvandrerforetninger). Anbefaler deg og sjekke på pakken du bruker En kan vel si med stor sannsynlighet at jo bedre osten smaker dess fetere er den :-?
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 18. november 2004 #5 Skrevet 18. november 2004 En kan vel si med stor sannsynlighet at jo bedre osten smaker dess fetere er den :-? Gjelder ikke det det meste i grunn... sukk
nat26 Skrevet 18. november 2004 #6 Skrevet 18. november 2004 Kjøpte feta ost i Sverige og den hadde bare 10% fett.
Elze Skrevet 18. november 2004 #7 Skrevet 18. november 2004 Du blir fet av Fetaost - derav navnet! Sjekk på pakken, finnes alt fra 10 til 60 prosent fett. Kjøper du i løsvekt så spør i butikken.
MiniMjau Skrevet 18. november 2004 #8 Skrevet 18. november 2004 Kjøpte feta ost i Sverige og den hadde bare 10% fett. Sverige er MYE flinkere enn Norge når det gjelder magre produkter. Jeg vet at MENY har hatt en magrere type fetaost, som ligger i saltlake og ikke i olje.
Malou Skrevet 18. november 2004 #9 Skrevet 18. november 2004 Du blir fet av Fetaost - derav navnet! Hvordan forklarer du den engelske versjonen; Feta Cheese?
Gjest Ethereal Skrevet 18. november 2004 #10 Skrevet 18. november 2004 Den magre fetaosten synes jeg stort sett smaker viskelær (og jeg har prøvd ulike typer). Dessverre... :-(
@riel Skrevet 18. november 2004 Forfatter #11 Skrevet 18. november 2004 Sverige er MYE flinkere enn Norge når det gjelder magre produkter. Jeg vet at MENY har hatt en magrere type fetaost' date=' som ligger i saltlake og ikke i olje.[/quote'] Jeg pleier å kjøpe den som er innpakket, ikke den i oljelake. Sjekket pakken, og det sto 20% pr 100 g. Men jeg sjekket Norwegiaen også, og den var faktisk 27%. Men hvilken type fett er det i osten, for det har jo også noe å si. Hvis det er sunt fett, er det vel ikke så farlig. Pleier uansett ikke å ha dressing på salaten hvis jeg har fetaost i, da blir det vel ikke så stor kaloribombe?
Gjest Ethereal Skrevet 18. november 2004 #12 Skrevet 18. november 2004 Altså, fettet som er i ost, er av den typen det ikke er bra å få i seg for mye av. Melkefett/animalsk fett inneholder en stor andel mettet fett, som ikke er gunstig for kroppen. "Bra" typer fett er først og fremst fett fra vegetabilske kilder, som rapsolje, soyaolje, solsikkeolje, fettet i nøtter og frø, og i tillegg fett fra fete fisketyper, som inneholder en stor andel umettede fettsyrer. Hvis du tenker på kaloriene, er det slik at alt fett har samme antall kalorier pr gram, 9kcal/gram (evt 36kj/gram). Jeg ville mye heller DRUKKET olivenolje enn å hatt i meg store mengder smør og fete melkeprodukter...(satt på spissen).
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2009 #13 Skrevet 30. juni 2009 (endret) JA SÅ FEIL KAN EN TA, ALT SOM STÅR KOMMENTERTI BOKSEN OVER BLIR BARE GAMMEL INNPRENTET FEIL LÆRDOM. HVA ER I MORSMELK? JO METTET FETT-52 %AV ENERGIEN I MORSMELK KOMMER FRA FETT, OG KROPPEN ER VEL IKKE SÅ DUM AT DEN LAGER FEIL MAT TIL BABYEN? Endret 30. juni 2009 av Bond
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2009 #14 Skrevet 30. juni 2009 (endret) JA SÅ FEIL KAN EN TA, ALT SOM STÅR KOMMENTERTI BOKSEN OVER BLIR BARE GAMMEL INNPRENTET FEIL LÆRDOM. HVA ER I MORSMELK? JO METTET FETT-52 %AV ENERGIEN I MORSMELK KOMMER FRA FETT, OG KROPPEN ER VEL IKKE SÅ DUM AT DEN LAGER FEIL MAT TIL BABYEN? Det var da voldsomt, da! For det første er tråden fem år gammel, og har ikke hatt noen innlegg siden 2004 før svaret ditt. For det andre er det uhøflig å skrike (Caps-Lock-bruk). Endret 30. juni 2009 av Bond
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2009 #16 Skrevet 30. juni 2009 (endret) ja da beklager jeg virkelig hvis du fikk inntrykk av at jeg skrek, jeg hadde bare caps lock på fra før av, og innholdet var ment som en oppvekker for oss som har trodd at fett var den store stygge ulven- og at ernæringsekspertene har innprintet det i hodene våre. Det er sikkert en del av dere som har hørt om Skaldeman, og det er det prinsippet han fremstiller , som jeg nå lever etter og blogger om- altså urfar sin mat. Ha en fin dag alle sammen! Innlegg endret. Reklame er ikke tillatt på KG. Trampe -mod- Endret 30. juni 2009 av Trampe
Gjest Gjest Skrevet 1. juli 2009 #17 Skrevet 1. juli 2009 Sverige er MYE flinkere enn Norge når det gjelder magre produkter. Jeg vet at MENY har hatt en magrere type fetaost, som ligger i saltlake og ikke i olje. Men så smaker den "10% fett"-osten deretter også. Man må liksom ha litt fett for smakens skyld.
Gjest Harba Skrevet 23. august 2009 #18 Skrevet 23. august 2009 Men så smaker den "10% fett"-osten deretter også. Man må liksom ha litt fett for smakens skyld. Ellers går det jo an å bruke 10%-ostenog marinere den i olivenolje med masse deilige friske urter. Eller chili og hvitløk. Da er den fortsatt mager. Og selv om det blir litt mere fett, er det av den sunne typen. For ikke å snakke om den gode smaken
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 24. august 2009 #19 Skrevet 24. august 2009 JA SÅ FEIL KAN EN TA, ALT SOM STÅR KOMMENTERTI BOKSEN OVER BLIR BARE GAMMEL INNPRENTET FEIL LÆRDOM. HVA ER I MORSMELK? JO METTET FETT-52 %AV ENERGIEN I MORSMELK KOMMER FRA FETT, OG KROPPEN ER VEL IKKE SÅ DUM AT DEN LAGER FEIL MAT TIL BABYEN? Nå er det forskjell på morsmelk og kumelk. Fett er selvfølgelig essensielt i kostholdet vårt. Mange mener kumelk ikke er naturlig eller bra for oss.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå