Gå til innhold

Ikke melk og ikke svin


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så er jeg der da. At jeg skal prøve i to uker å ikke spise noe som inneholder kumelk eller svin. For å finne ut om det er et eller annet jeg er allergisk mot, uten å måtte ta blodprøver for mangfoldige tusen kroner. Green doctors har flinke fagfolk. Og legen mener det jo godt. TO uker er ikke lenge. Men det er et styr, slik det kjennes nå. Skal begynne på den "dietten" i helga. 

Hva i all verden er godt til frokost og middag når jeg er  glad i ost og i svinekjøtt, ikke glad i knekkebrød og ikke glad i havregrøt? Det er vel bare å venne seg til alt. I første omgang er det bare for to uker. Det er jo flott om hun legen kan finne ut om jeg faktisk er allergisk mot noe. Fastlegen min har nemlig aldri funnet ut av det. Green doctors gjør ting på en annen måte, og blodprøvene de tar gir "dypere" svar enn de en tar hos fastlegen. 

Joda, jeg prøver å tenke på at det er mange andre som har det enda mer utfordrende enn meg :P Dette er ikke skrevet for å synes synd på meg selv, men kanskje jeg kan bli litt mer motivert...eller noen andre kan motivere meg litt? :) 

Anonymkode: 11fc6...32d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Frokost; brød med egg og avokado f.eks. Kyllingpålegg... Hvis du har lyst på smøreost er det mange varianter av tofuost der ute. Noen av de smaker helt OK,

Middag; det finnes et hav av muligheter. Kylling, fisk, grønnsaksretter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brød er vel ofte uten melk? Pålegg: les her: http://utenmelk.no/wiki/index.php?pagename=P%E5legg (du må jo eliminere dem med svin også...). Men kaviar, syltetøy, egg, tomat, banan, makrell i tomat. Røkelaks? Kyllingpostei.

Middag er ganske greit. Saus/tilbehør: Hummus, pesto, ajvar, tomatsaus, guacomole, tapenade, kokosmelksaus/suppe, olivenolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Lou Salome skrev:

Brød er vel ofte uten melk? Pålegg: les her: http://utenmelk.no/wiki/index.php?pagename=P%E5legg (du må jo eliminere dem med svin også...). Men kaviar, syltetøy, egg, tomat, banan, makrell i tomat. Røkelaks? Kyllingpostei.

Middag er ganske greit. Saus/tilbehør: Hummus, pesto, ajvar, tomatsaus, guacomole, tapenade, kokosmelksaus/suppe, olivenolje.

Pesto inneholder ost vanligvis :) man kan jo lage sin egen uten melk men ikke bruk vanlig som du kjøper

Anonymkode: ee973...7d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattifnatten

Det finnes mange blogger med gode oppskrifter på melkefri mat, anbefaler deg å ta et kjapt google-søk. Om du tar deg en tur til fri for-hylla på butikken, finnes det mange alternativer til melk, eks. soya, havre, ris og kokos. To uker er ikke lang tid, jeg har selv cøliaki, og må leve resten av livet mitt med det. Og det går fint.
Anbefaler smøremyk rapskokos (kjøpes på butikken), til brødskiva, baking eller annet du bruker smør til. Og et siste tips: toro lett bernaise-saus er melkefri :)

Når det gjelder svinekjøttet, så er det et ikke-problem. Du kan spise fisk, fjærkre og storfe til middag, og på brødskiva ser jeg mange har kommet med forslag til pålegg. 

La det bli en vane å lese bak på ingredienslista til alle matvarer. Melk er et allergen, og vil derfor være framhevet i fet skrift om produktet inneholder noe med melk. 

Endret av Kattifnatten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hva som helst

Er det Siri Aabel du har vært hos? Jeg ville aldri stolt på en lege som også har latt seg lure til å bli en "utdannet" homeopat. Det tyder på at legen har et lemfeldig forhold til vitenskapelig metode, og du kan ikke regne med å få den beste behandlingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har misforstått, jeg kan spise svin også, men i begrensa mengde. 

Den 21.9.2016 at 22.01, atropos skrev:

Frokost; brød med egg og avokado f.eks. Kyllingpålegg... Hvis du har lyst på smøreost er det mange varianter av tofuost der ute. Noen av de smaker helt OK,

Middag; det finnes et hav av muligheter. Kylling, fisk, grønnsaksretter...

Smøreost inneholder oftest melk. Mange oster inneholder melk, og alt som har med kumelk å gjøre må jeg unngå. Hva er tofuost? Jeg reagerer på egg, og er ikke glad i kylling

10 timer siden, Lou Salome skrev:

Brød er vel ofte uten melk? Pålegg: les her: http://utenmelk.no/wiki/index.php?pagename=P%E5legg (du må jo eliminere dem med svin også...). Men kaviar, syltetøy, egg, tomat, banan, makrell i tomat. Røkelaks? Kyllingpostei.

Middag er ganske greit. Saus/tilbehør: Hummus, pesto, ajvar, tomatsaus, guacomole, tapenade, kokosmelksaus/suppe, olivenolje.

Det varierer vel, er noen brød det er melk i.. I morgen skal jeg bake havrebrød, så får vi se. Når det kommer til pålegget synes jeg syltetøy, banan, laks, og kanskje tomat. Wow.., - banan og tomat har ikke vært på brødskivene mine på mange år. Takk for tips til saus, der var jeg ganske blank!

9 timer siden, Flyndrefisken skrev:

Er det Siri Aabel du har vært hos? Jeg ville aldri stolt på en lege som også har latt seg lure til å bli en "utdannet" homeopat. Det tyder på at legen har et lemfeldig forhold til vitenskapelig metode, og du kan ikke regne med å få den beste behandlingen. 

Ikke Siri Aabel nei, men en fra green doctors (som Siri også er?) Latt seg lure? I verste fall risikerer jeg å måtte ta blodprøver for noe som nærmer seg en femsifret sum, men for å prøve å unngå akkurat den store summen så bruker man andre metoder først. 

Vel..., man har forskjellige meninger. I flere andre land brukes alternativ behandling på lik linje med "vanlig" behandling, samarbeid mellom de alternative legene og de allmennmedisinske legene? 

Anonymkode: 11fc6...32d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har misforstått, jeg kan spise svin også, men i begrensa mengde. 

Smøreost inneholder oftest melk. Mange oster inneholder melk, og alt som har med kumelk å gjøre må jeg unngå. Hva er tofuost? Jeg reagerer på egg, og er ikke glad i kylling

Det varierer vel, er noen brød det er melk i.. I morgen skal jeg bake havrebrød, så får vi se. Når det kommer til pålegget synes jeg syltetøy, banan, laks, og kanskje tomat. Wow.., - banan og tomat har ikke vært på brødskivene mine på mange år. Takk for tips til saus, der var jeg ganske blank!

Ikke Siri Aabel nei, men en fra green doctors (som Siri også er?) Latt seg lure? I verste fall risikerer jeg å måtte ta blodprøver for noe som nærmer seg en femsifret sum, men for å prøve å unngå akkurat den store summen så bruker man andre metoder først. 

Vel..., man har forskjellige meninger. I flere andre land brukes alternativ behandling på lik linje med "vanlig" behandling, samarbeid mellom de alternative legene og de allmennmedisinske legene? 

Anonymkode: 11fc6...32d

Tofuost er ost laget av tofu - har altså ingenting med melk å gjøre. Det finnes mange typer: http://veg-veg.no/produktguide/komplett_liste/veganske_oster

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bare skal unngå kumelk, kan du spise snøfrisk da. Den er laga av geitemelk. 

Anonymkode: d6e8f...323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Tvist skrev:

Tofuost er ost laget av tofu - har altså ingenting med melk å gjøre. Det finnes mange typer: http://veg-veg.no/produktguide/komplett_liste/veganske_oster

 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du bare skal unngå kumelk, kan du spise snøfrisk da. Den er laga av geitemelk. 

Anonymkode: d6e8f...323

 

Takk dere, det kan jeg prøve :) 

Anonymkode: 11fc6...32d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er jeg også i høyrisiko for diabetes 2. Skal være veldig forsiktig med sukker også. Dette blir noen festlige uker, men da gjelder det å tenke på alle som må ha det sånn hele tiden. I første omgang er dette bare to uker for meg, men i verste fall kan det jo bli verre. Får jeg diabetes 2 så må mye endres på, og så blir det nålestikk og sprøyter eller piller... Fysj, det ønsker jeg jo ikke :sur:

Anonymkode: 11fc6...32d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...