Gå til innhold

Endre prevensjonsmiddel

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Jeg ønsker å bytte prevensjonsmiddel fra p-pille til noe annet uten hormontilskudd. Har en legetime om 2,5 uker og skal ta dette opp da, men er usikker på om jeg i mellomtiden skal slutte eller fortsette ut pillebrettet jeg er på. Vil da ha mensuke rett før legetimen. Vil det ha noe å si? Tenker å prøve p-stav da jeg har fått det anbefalt av venninner.

Har gått på Loette i 6 år og mistenker det har påvirket humør og energinivå alle disse årene, bare ikke innsett den mulige linken før nylig. Nå er jeg nysgjerrig på hvordan jeg er uten hormontilskuddet. Tar jeg feil når jeg tror at p-pillen kan ha påvirket psyken min? Hva tror dere? Noen med lignende erfaringer?

Takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du har gått i 6 år på hormonprevensjon og ønsker å fortsette så er det tull å slutte. Da kan du lage problemer i hormonene dine. 

Anonymkode: 8c53f...3da

Skrevet

Alle reagerer ulikt, dét er sikkert. Så hvordan du vil reagere uten hormontilskudd, det kan ingen svare på.

Jeg byttet nylig fra p-plaster til p-ring, grunnet samme grunn som deg; at jeg rett og slett ikke tok koblingen før mye senere mellom prevensjon og det dårlige humøret mitt. Nå har jeg det mye bedre.

Jeg luktet veldig på det med p-sprøyte, men har hørt om folk som har blødd i et halvår i strekk etter å ha tatt sprøyta, og andre som har slitt med å blitt gravide i mange, mange år etter at de har sluttet med prevensjon. Så jeg ble skremt vekk fra det alternativet, men du må jo gjerne prøve. Jeg råder deg i så fall å ta den med kortest varighet i tilfelle det viste seg å ikke fungere bra for deg. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du har gått i 6 år på hormonprevensjon og ønsker å fortsette så er det tull å slutte. Da kan du lage problemer i hormonene dine. 

Anonymkode: 8c53f...3da

Jeg ønsker å fortsette med prevensjon ja, men uten østrogentilskudd. Da det kan være noe av årsaken til det senkede stemningsleiet mitt (?) er det rett og slett ikke verdt det, selv om kroppen min er svært vant til tilskuddet etter 6 år. :) 

Skrevet
4 minutter siden, Lauge skrev:

Alle reagerer ulikt, dét er sikkert. Så hvordan du vil reagere uten hormontilskudd, det kan ingen svare på.

Jeg byttet nylig fra p-plaster til p-ring, grunnet samme grunn som deg; at jeg rett og slett ikke tok koblingen før mye senere mellom prevensjon og det dårlige humøret mitt. Nå har jeg det mye bedre.

Jeg luktet veldig på det med p-sprøyte, men har hørt om folk som har blødd i et halvår i strekk etter å ha tatt sprøyta, og andre som har slitt med å blitt gravide i mange, mange år etter at de har sluttet med prevensjon. Så jeg ble skremt vekk fra det alternativet, men du må jo gjerne prøve. Jeg råder deg i så fall å ta den med kortest varighet i tilfelle det viste seg å ikke fungere bra for deg. 

Takk for godt svar! Hadde du noe opphold mellom p-plaster og p-ring, eller byttet du på dagen? I grunnen det jeg lurer mest på, da spørsmålet om hva jeg bytter til er noe jeg tenker å diskutere med legen min om 2,5 uker. :) 

Skrevet
Et øyeblikk siden, Tiriam skrev:

Takk for godt svar! Hadde du noe opphold mellom p-plaster og p-ring, eller byttet du på dagen? I grunnen det jeg lurer mest på, da spørsmålet om hva jeg bytter til er noe jeg tenker å diskutere med legen min om 2,5 uker. :) 

Jeg hadde ingen pause annet enn den plasterfrie uka etter 3 plastre, og deretter startet jeg på ringen. Jeg skjønner at det blir vanskelig for deg med tanke på at sprøyta ikke deles opp i 3-1 uker slik som p-piller, p-plaster, p-ring osv. 

Skrevet

Selv om p-stav ikke inneholder østrogen, så er den hormonprevensjon. Det er viktig å huske. Den har riktignok lavere innhold av hormoner, men du kan fremdeles få litt av samme bivirkninger som av pillen, f.eks humørsvingninger. Fordelen er at du ikke har fare for blodpropp, slik som med p-piller. Pluss at det som sagt er lavere hormonnivå, og derfor ikke sikkert du får like mye andre bivirkninger. 

Anonymkode: 4ca62...a6f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...