Gå til innhold

Problematisk forhold til alkohol

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kjæresten min har et drikkemønster som ikke er særlig bra, men fordi han ikke drikker daglig, og ikke har problemer med å holde seg borte fra alkohol i ukedagene, så nekter han for at han har noe problem. Det er den klassiske flatfylla det er snakk om. Han drikker store mengder når han først drikker og ender alltid opp med å bli ravende full. 

Feks denne helgen. Vi begynte lørdagen hos venner med god mat og vin. På dette stadiet er han sitt vanlige sjarmerende, oppegående selv. Men så ble det drinker etter maten, og han begynte å bli tullete og usammenhengende. Han ble med en gjeng til byen, og jeg dro hjem. Våknet da han kom jeg og merket at han var helt fjern, ravende og sløv. Syns det er så ekkelt å se han sånn. Dagen etter er han ubrukelig og sover til langt utpå ettermiddagen. 

I mine øyne er dette problematisk, men jeg blir usikker på om det faktisk er mer vanlig enn jeg tror å ha sånne lørdager når man er i slutten av tjueårene? Kjæresten min påstår at "alle kompisene drikker sånn". Jeg er ikke vant med det, i min vennegjeng er vi mer moderate. 

Vi har vært sammen i 8 måneder og bor hver for oss, men sover over hos hverandre i helgene. Vi har snakket om å flytte sammen, men jeg er usikker. Han er en fantastisk mann, men jeg vet ikke om jeg ville takle disse fyllehelgene. Han blir aldri slem i fylla, men mister alt jeg liker ved han - sjarmen, intellektet, humoren. 

Er det bare en fase tror dere? 

Anonymkode: 956f5...977

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt vanlig med sånne helger i slutten av 20 årene tenker jeg. 

Anonymkode: 31344...c49

• Liker 1
Skrevet

Ja, det er vel ganske normalt. Hvis han ikke havner i trøbbel på noen måte så synes jeg han bare får holde på. Det er ihvertfall ikke noe du skal begynne å ta opp, dere bor jo ikke sammen en gang. Hvis dere skal flytte sammen så kan du jo si at du ikke aksepterer fyll og at han må flytte ut på dagen hvis han havner på fylla, men da må du overholde det også, ikke sitte å furte på kjøkkenet mens han ligger fyllesyk i senga.

Skrevet

Jeg skjønner deg godt, og ville vært skeptisk selv. Hvis han overhodet ikke ser at oppførselen hans kan virke negativt inn på andre, og ikke "catcher" problemet i det hele tatt, er vel sjansen stor for at han bare fortsetter i samme løypa. Det er jo ikke noe problem! ;)

Jeg kjenner jo mange som har drukket for mye, har også gjort det selv, men jeg synes det er spesielt at man overhodet ikke ser noe problem ved det og mener at det er "normalt". For min egen del har jeg følt meg både flau og skamfull de relativt få gangene jeg har bommet på inntaket, og ser det som et sunnhetstegn. Jeg synes ikke noe om at det å bli ravende full skal være helt greit, no problemo, dette er det "alle" gjør. Er du i slutten av tjueårene og bare synes det er moro og festlig å bli så full at du sjangler, snøvler og bare snakker tull, tenker jeg at dette neppe endrer seg over natta.

Anonymkode: 0f244...ba2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...