AnonymBruker Skrevet 20. september 2016 #1 Skrevet 20. september 2016 Jeg er invitert på ferie til California i november. Veldig hyggelig, men jeg har en stor klump i magen-jeg er nemlig tidligere domfelt. Det er helt jævlig å tenke på hvor mye dette har ødelagt for meg, og jeg skammer meg fortsatt 10 år etter jeg fylte ut meldekort og mottok trygd jeg ikke hadde krav på. Jeg skulle så gjerne hatt det ugjort, men har hvertfall gjort opp for meg i form av samfunnstjeneste. Jeg ble dømt seks år etter jeg gjorde dette, og fikk 60 timers samfunnstjeneste i straff. Så er spørsmålet om jeg kan dra til USA, hvordan skal jeg Evt gå frem med visum/esta? Jeg har aldri vært i USA før. Og jeg behøver ikke pes for hvor dum jeg har vært, det vet jeg inderlig godt. Tusen takk for svar! Anonymkode: 284ff...70a
AnonymBruker Skrevet 20. september 2016 #2 Skrevet 20. september 2016 Det er bare å gå inn og sjekke skjemaet. Som regel er det lengre fengselsstraffer som hindrer en. Kompis satt tre uker for å kjøre for fort, ikke noe problem. Ikke har de noe mulighet for å sjekke rullebladet ditt heller. Anonymkode: 0fadd...b93
EvaLena Skrevet 20. september 2016 #3 Skrevet 20. september 2016 Ring den Amerikanske ambassaden i Oslo og hør der. De vet best.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2016 #4 Skrevet 20. september 2016 Et alternativ kan også være å gå gjennom hele den "visa-waiver-prosessen" (eller hva det nå heter) Du får spørsmål underveis på om du har ditt og datt på samvittigheten, og har du ikke det, så slipper du gjennom på forenklet prosess. Vet de er strenge på narkotika (da må man søke via samtale på ambassaden), men husker ikke hva annet de er strenge på. Også sies det at de ikke har noe oppslagsverk/mulighet til å kontrollsjekke med norske myndigheter, så strengt tatt kan man lyve alt man vil. Men, jeg tenker det dreier seg om å være ærlig.. (mulig jeg er naiv da). Uansett, får du ikke den forenklede varianten, kan det være du må søke og via samtale på ambassaden, og da kan tiden fly fra deg Anonymkode: 4dac7...f52
AnonymBruker Skrevet 21. september 2016 #5 Skrevet 21. september 2016 Jeg kjenner flere som enkelt og greit har svart nei på spørsmålet, og kommet inn uten vanskeligheter. USA har ikke fritt innsyn i norsk strafferegister. Det ville vært helt crazy med tanke på personvern. Anonymkode: 8d995...129
AnonymBruker Skrevet 21. september 2016 #6 Skrevet 21. september 2016 I praksis kan det hende du kommer unna med å svare "nei" på estaskjemaet - utenlandske myndigheter skal normalt ikke ha innsyn i norske strafferegistre - men, det er et databasesøk og det kan være unntak, dvs. at myndighetene i Norge og USA har inngått avtale om at informasjon om noen typer kriminalitet skal utveksles. Om du oppgir uriktig informasjon kan man risikere at man blir deportert ved ankomst, med tilhørende innreiseforbud et visst antall år. Anonymkode: f69eb...eb3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2016 #7 Skrevet 21. september 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner flere som enkelt og greit har svart nei på spørsmålet, og kommet inn uten vanskeligheter. USA har ikke fritt innsyn i norsk strafferegister. Det ville vært helt crazy med tanke på personvern. Anonymkode: 8d995...129 Ja, har man først gjort noe kriminelt, så fortsetter man gjerne i samme banen. Å oppgi uriktige opplysninger er å ta en stor sjangse. Blir du oppdaget, noe som er fullt mulig, så sitter du virkelig i saksa. Anonymkode: c72d1...2f6 4
AnonymBruker Skrevet 21. september 2016 #8 Skrevet 21. september 2016 Bare søk ESTA. Den er gyldig i 2 år (tror jeg). Du må gjøre det uansett, så kan like gjerne gjøre det med en gang. Anonymkode: 5ba84...29d
AnonymBruker Skrevet 21. september 2016 #9 Skrevet 21. september 2016 Samboeren min har sonet for uaktsomt drap. Han kommer inn i USA. Anonymkode: 679b2...8bc
AnonymBruker Skrevet 21. september 2016 #10 Skrevet 21. september 2016 Spørsmålene du får når du søker ESTA (tror dette er alle om det ikke kommer flere senere i søknaden) er (fritt oversatt og forkortet): A) Misbruker du narkotika eller har du en av følgende sykdommer/lidelser (og så er sykdommene listet) B) Har du blitt arrestert eller dømt for kriminalitet som førte til alvorlig skade på en person, eiendeler eller "government authority". C) Har du noen gang brutt lover og regler relatert til narkotika D)Driver du med terrorisme, spionering etc E)Har du noen gang forsøkt å skaffe deg visum eller innreisetillatelse til USA basert på falske premisser eller hjulpet andre med dette F)Søker du for tiden jobb i USA eller har du tidligere jobbet i USA uten tillatelse til å jobbe, G)Har du noen gang blitt nektet visum til USA eller blitt nektet innreise til USA H)Har du noen gang blitt lenger i USA enn du hadde rett til I) Har du reist til Irak, Syria, Iran, Sudan, Libya, Somalia eller Yemen etter 1 Mars 2011. E) kan jo være interessant, alle som har svart over her at man bør lyve i ESTA søknaden må huske å krysse ja på denne neste gang. I ditt tilfelle kan ikke jeg se at noen andre enn "B" er aktuelle. Kan trygdemisbruk tolkes som "serius damage" av et eller annet. Her er ikke jeg ekspert, men om det du er dømt for ikke faller inn under denne kategorien, så burde det være kurant å søke ESTA. Du kan svare "nei" på alle og får ingen problemer med innreise. Fullstendig tekst med hjelpetekst til spm B: B) Have you ever been arrested or convicted for a crime that resulted in serious damage to property, or serious harm to another person or government authority? Yes No × ABOUT B: Being arrested or convicted This question refers to crimes involving moral turpitude - Such offenses generally involve conduct which is inherently base, vile, or depraved and contrary to the accepted rules of morality and the duties owed to persons or society in general. There are factors, such as the age of the offender or the date of the offense that may affect whether an offense will be considered a crime involving moral turpitude for purposes of the Immigration and Nationality Act. Anonymkode: 64c4d...597
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå