AnonymBruker Skrevet 21. september 2016 #21 Skrevet 21. september 2016 17 timer siden, O.G. skrev: Hvor hen er det store hen å overlate det økonomiske ansvaret over til samboeren? Enn hvis det forholdet tar slutt? Hvem skal overta da? Hva er vitsen med å krangle om dette? Det er ikke TS som har bestemt dette, det er Nav. Dersom det blir et samlivsbrudd må jo uansett alt regnes ut på nytt. Anonymkode: ac1b1...f77
AnonymBruker Skrevet 21. september 2016 #22 Skrevet 21. september 2016 Men kan du ikke ta dette bidraget du nå mottar (som ikke far må betale, det er NAV), sette rett inn på sparekonto så har du til konfirmasjon og lappen, eller bruke av når far blir bidragsdyktig igjen hvis du ikke ønsker bidrag fra ham da? Det vil jo dekke SFO-regninga et par år. Jeg skjønner ikke helt problemstillingen: Far må ikke betale, du mottar penger fra NAV til barnet. Greit det vel? Anonymkode: fa04b...1d0
Kara W Skrevet 21. september 2016 #23 Skrevet 21. september 2016 19 timer siden, O.G. skrev: Nei, ungen har krav på å bli forsørget av begge foreldrene. Nei, faktisk ikke. Ungen har krav på å bli forsørget. Dersom foreldrene selv ikke klarer å ordne opp, så kan NAV, barnevernet eller andre instanser komme inn og overprøve dette, men det er i første omgang foreldrene selv som bestemmer dette. Og TS: til deg for å tenke slik som du gjør!
Gjest O.G. Skrevet 21. september 2016 #24 Skrevet 21. september 2016 4 timer siden, Kara W skrev: Nei, faktisk ikke. Ungen har krav på å bli forsørget. Dersom foreldrene selv ikke klarer å ordne opp, så kan NAV, barnevernet eller andre instanser komme inn og overprøve dette, men det er i første omgang foreldrene selv som bestemmer dette. Og TS: til deg for å tenke slik som du gjør! Sykt at det ikke skal pålegges foreldrene først og fremst uavhengig av hva de tjener.
Kara W Skrevet 21. september 2016 #25 Skrevet 21. september 2016 1 minutt siden, O.G. skrev: Sykt at det ikke skal pålegges foreldrene først og fremst uavhengig av hva de tjener. Så hvis jeg vil være hjemme, og la mannen min forsørge familien, så skal ikke vi få lov til å gjøre det fordi vi har barn? Så om mannen min ønsker å begynne å studere, og jeg tjener godt nok til å forsørge hele familien, så skal ikke han få lov til det? Om helvete bryter løst så hardt at ingen av oss noen gang orker å prate med hverandre, og ihvertfall ikke ønsker å ha noe med hverandres penger å gjøre, så skal ikke det være lov? Om man føler at man har god råd, og ikke ønsker å ta imot penger fra den andre parten fordi man mener det er til barnas beste at den heller har litt mer å rutte med i hverdagen så burde ikke det være lov? Det høres ut som om du egentlig ønsker å fjerne private lønninger og dele ut en fast borgerlønn fra staten, slik at ingen skal ha mer enn andre. Det kunne jo bli urettferdig, må vite. Nei, heldigvis finnes det grenser for hvor mye myndighetene blander seg inn i folks privatøkonomi.
Gjest O.G. Skrevet 21. september 2016 #26 Skrevet 21. september 2016 7 minutter siden, Kara W skrev: Så hvis jeg vil være hjemme, og la mannen min forsørge familien, så skal ikke vi få lov til å gjøre det fordi vi har barn? Så om mannen min ønsker å begynne å studere, og jeg tjener godt nok til å forsørge hele familien, så skal ikke han få lov til det? Om helvete bryter løst så hardt at ingen av oss noen gang orker å prate med hverandre, og ihvertfall ikke ønsker å ha noe med hverandres penger å gjøre, så skal ikke det være lov? Om man føler at man har god råd, og ikke ønsker å ta imot penger fra den andre parten fordi man mener det er til barnas beste at den heller har litt mer å rutte med i hverdagen så burde ikke det være lov? Det høres ut som om du egentlig ønsker å fjerne private lønninger og dele ut en fast borgerlønn fra staten, slik at ingen skal ha mer enn andre. Det kunne jo bli urettferdig, må vite. Nei, heldigvis finnes det grenser for hvor mye myndighetene blander seg inn i folks privatøkonomi. Hmm, jeg som trodde du var en dyktig debattør og som ikke kunne finne på å generalisere ut fra deg selv.
Kara W Skrevet 21. september 2016 #27 Skrevet 21. september 2016 6 minutter siden, O.G. skrev: Hmm, jeg som trodde du var en dyktig debattør og som ikke kunne finne på å generalisere ut fra deg selv. Jeg sa at det var opp til foreldre selv å bestemme hvordan de ønsker å forsørge barna sine, og at kun dersom foreldrene ikke blir enige eller barna ikke blir forsørget på en forsvarlig måte ville staten blande seg inn. Du mente da at det var sykt at ikke staten påla alle å forsørge barna sine uansett. Jeg fulgte opp med flere eksempler der det ville vært svært unaturlig for staten å blande seg inn. Jeg beklager at jeg brukte ordet "jeg" i innlegget mitt. Jeg burde kanskje ha gjort et mer generelt og skrevet "en mor" og "en far". Jeg lurer dog på om du faktisk mener at i de tenkte situasjonene over så bør staten pålegge begge foreldrene å forsørge barna sine, eller om du er enig i at i de fleste situasjoner så bør foreldre klare å ordne opp i dette selv.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2016 #28 Skrevet 21. september 2016 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Fordi pappaen da har litt penger å rutte med når barnet kommer ditt på samvær. Her har faren aldri betalt bidrag. Først var han student, deretter har han arbeidet for "studentlønn" i et firma uten å ha fast jobb. Det kommer mine barn mer til gode at han har råd til å finne seg et litt bedre bosted og råd til ålreite samværshelger enn at jeg skal ha mer penger. Jeg som har hus, biler, penger på sparekonto og klarer hverdagen bra økonomisk. Jeg er på aap, så rik er jeg ikke, men jeg føler meg aldri fattig. Anonymkode: 6c1d0...42e Vi tenker ganske likt vi. Men ja som sagt så er dette grunnen til at bidrag kan vente til han er ferdig utdannet og fått seg en skikkelig jobb. Slik at han faktisk kan få et ordentlig hjem med tiden og i tillegg at han kan finne på mye fint med barnet. ts Anonymkode: 52508...f11 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2016 #29 Skrevet 21. september 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Men kan du ikke ta dette bidraget du nå mottar (som ikke far må betale, det er NAV), sette rett inn på sparekonto så har du til konfirmasjon og lappen, eller bruke av når far blir bidragsdyktig igjen hvis du ikke ønsker bidrag fra ham da? Det vil jo dekke SFO-regninga et par år. Jeg skjønner ikke helt problemstillingen: Far må ikke betale, du mottar penger fra NAV til barnet. Greit det vel? Anonymkode: fa04b...1d0 Ja, så lenge han ikke opparbeider gjeld er det ikke noe problem å fortsette med det. Og som det har kommer frem her så gjør han ikke det og da er egentlig "problemet" mitt løst. Takk for hjelp dere! ts Anonymkode: 52508...f11
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå