AnonymBruker Skrevet 20. september 2016 #1 Skrevet 20. september 2016 Hei, faren til barnet mitt har blitt ikke bidragsdyktig av NAV p.g.a at han fortsatt er fulltidsstudent med en liten ekstrahjelp jobb på siden. Jeg har prøvd å søke litt frem og tilbake på nette, men ikke funnet akkurat det jeg leiter etter. Jeg får bidragsforskudd av nav nå, og har fått det i snart ett år. Er det sånn at far da opparbeider gjeld, selv om han ikke er bidragsdyktig? Eller får han ikke noe gjeld i det hele tatt? Jeg lurer på om jeg skal avslutte bidragsforskuddet hvis han opparbeider gjeld, fordi jeg og samboeren min vi har mer enn nok fra før av og jeg er ikke interessert i at han skal stå i gjeld til meg eller nav når han er ferdig å studere. Han har alltid vært god mot oss og ikke mint barnet vårt helt fra starten av så å gi han økonomiske problemer er unødvendig. Bidrag kan han heller betale når han er ferdig utdannet og har fått en ordentlig jobb. Anonymkode: 52508...f11 10
mammamy Skrevet 20. september 2016 #2 Skrevet 20. september 2016 Må bare gi deg kjemperos for årets beste innlegg, skulle ønske flere tenkte som deg og ikke skal suge til seg penger for enhver pris. Tusen takk, du gjorde dagen min så mye bedre 👏🏼👏🏼😊😊😊 14
AnonymBruker Skrevet 20. september 2016 #3 Skrevet 20. september 2016 Når han ikke er bidragsdyktig får han ikke gjeld nei Fantastisk flott av deg! Både han og barnet setter sikkert stor pris på at dere tenker på denne måten, han får da en bedre utdanning og vil tjene mer senere som kommer barnet og alle dere andre til gode. Anonymkode: 56c24...993 4
Kontormus Skrevet 20. september 2016 #4 Skrevet 20. september 2016 Man får ikke bidragsforskudd hvis en har "mer enn nok". Altså, den er behovsprøvd. At en annen mann enn far er villig til å forsørge barnet er prisverdig. Og at foreldre har nok omsorg for hverandre til å hjelpe i perioder, enten økonomisk eller praktisk, er kjempefint. Men bortsett fra det så ser jeg ikke noe galt i at begge foreldrene forsørger barna sine, i utgangspunktet. 4
AnonymBruker Skrevet 20. september 2016 #5 Skrevet 20. september 2016 Hvor mye har du pr mnd da? Den blir jo justert etter din inntekt. Har du over 500 000 året så trodde jeg man ikke fikk bidrag? Anonymkode: 973ea...6ad
Kontormus Skrevet 20. september 2016 #6 Skrevet 20. september 2016 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor mye har du pr mnd da? Den blir jo justert etter din inntekt. Har du over 500 000 året så trodde jeg man ikke fikk bidrag? Anonymkode: 973ea...6ad Hvis en tjener godt så skal bare den ene av to foreldre forsørge sitt barn? Nei, heldigvis er det ikke slik. Men det er ganske vesentlig hvor barnet bor, og hvor mye det bor der. 4
Peter007 Skrevet 20. september 2016 #7 Skrevet 20. september 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei, faren til barnet mitt har blitt ikke bidragsdyktig av NAV p.g.a at han fortsatt er fulltidsstudent med en liten ekstrahjelp jobb på siden. Jeg har prøvd å søke litt frem og tilbake på nette, men ikke funnet akkurat det jeg leiter etter. Jeg får bidragsforskudd av nav nå, og har fått det i snart ett år. Er det sånn at far da opparbeider gjeld, selv om han ikke er bidragsdyktig? Eller får han ikke noe gjeld i det hele tatt? Jeg lurer på om jeg skal avslutte bidragsforskuddet hvis han opparbeider gjeld, fordi jeg og samboeren min vi har mer enn nok fra før av og jeg er ikke interessert i at han skal stå i gjeld til meg eller nav når han er ferdig å studere. Han har alltid vært god mot oss og ikke mint barnet vårt helt fra starten av så å gi han økonomiske problemer er unødvendig. Bidrag kan han heller betale når han er ferdig utdannet og har fått en ordentlig jobb. Anonymkode: 52508...f11 Når far her er bidrags-Udyktig opparbeider han ikke bidragsgjeld. 2
Peter007 Skrevet 20. september 2016 #8 Skrevet 20. september 2016 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor mye har du pr mnd da? Den blir jo justert etter din inntekt. Har du over 500 000 året så trodde jeg man ikke fikk bidrag? Anonymkode: 973ea...6ad Bidragsforskudd opphører i dag ved årsinntekt over 489 600 kroner.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2016 #9 Skrevet 20. september 2016 Tjener under grensen, men har vært så heldig å tatt over huset til mine foreldre. Så jeg har gratis hus og gratis pass, da mine foreldre fortsatt bor i leiligheten i huset. Så har ingen gjeld som jeg må betale ned på. Vi bor på et lite sted i tillegg så her er det ikke mye utgifter. Men takk for alle svar! Godt å vite at han ikke pådrar seg noe ekstra gjeld. Og som andre skriver her on utdanning og bedre jobb, ja det er akkurat det som vil gagne barnet. ts Anonymkode: 52508...f11 2
Gjest O.G. Skrevet 20. september 2016 #10 Skrevet 20. september 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, faren til barnet mitt har blitt ikke bidragsdyktig av NAV p.g.a at han fortsatt er fulltidsstudent med en liten ekstrahjelp jobb på siden. Jeg har prøvd å søke litt frem og tilbake på nette, men ikke funnet akkurat det jeg leiter etter. Jeg får bidragsforskudd av nav nå, og har fått det i snart ett år. Er det sånn at far da opparbeider gjeld, selv om han ikke er bidragsdyktig? Eller får han ikke noe gjeld i det hele tatt? Jeg lurer på om jeg skal avslutte bidragsforskuddet hvis han opparbeider gjeld, fordi jeg og samboeren min vi har mer enn nok fra før av og jeg er ikke interessert i at han skal stå i gjeld til meg eller nav når han er ferdig å studere. Han har alltid vært god mot oss og ikke mint barnet vårt helt fra starten av så å gi han økonomiske problemer er unødvendig. Bidrag kan han heller betale når han er ferdig utdannet og har fått en ordentlig jobb. Anonymkode: 52508...f11 Nei, ungen har krav på å bli forsørget av begge foreldrene.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2016 #11 Skrevet 20. september 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, faren til barnet mitt har blitt ikke bidragsdyktig av NAV p.g.a at han fortsatt er fulltidsstudent med en liten ekstrahjelp jobb på siden. Jeg har prøvd å søke litt frem og tilbake på nette, men ikke funnet akkurat det jeg leiter etter. Jeg får bidragsforskudd av nav nå, og har fått det i snart ett år. Er det sånn at far da opparbeider gjeld, selv om han ikke er bidragsdyktig? Eller får han ikke noe gjeld i det hele tatt? Jeg lurer på om jeg skal avslutte bidragsforskuddet hvis han opparbeider gjeld, fordi jeg og samboeren min vi har mer enn nok fra før av og jeg er ikke interessert i at han skal stå i gjeld til meg eller nav når han er ferdig å studere. Han har alltid vært god mot oss og ikke mint barnet vårt helt fra starten av så å gi han økonomiske problemer er unødvendig. Bidrag kan han heller betale når han er ferdig utdannet og har fått en ordentlig jobb. Anonymkode: 52508...f11 Så godt å lese et slikt innlegg også, dette er stort av deg, og det står det respekt av. Anonymkode: 90425...bb0
Gjest O.G. Skrevet 20. september 2016 #12 Skrevet 20. september 2016 Hvor hen er det store hen å overlate det økonomiske ansvaret over til samboeren? Enn hvis det forholdet tar slutt? Hvem skal overta da?
Arya2000 Skrevet 20. september 2016 #13 Skrevet 20. september 2016 Han får ikke gjeld hvis han er regnet som ikke bidragspliktig. Det er derfor det heter ikke bidragspliktig 😉 bidragsforskuddet mistet jeg da inntekten bikket 350000 tror jeg det var. Husker ikke helt inntektsgrensen, men det er slik at kun en forelder forsørger barnet alene hvis en har en normal inntekt. Så du trenger med andre ord ikke si opp bidraget du får av nav, bare følg med på inntektsgrensen.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2016 #14 Skrevet 20. september 2016 2 timer siden, O.G. skrev: Nei, ungen har krav på å bli forsørget av begge foreldrene. Om foreldrene var sammen er det også bare en som forsørger om den andre studerer. Anonymkode: 2dba6...999 4
Gjest O.G. Skrevet 20. september 2016 #15 Skrevet 20. september 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Om foreldrene var sammen er det også bare en som forsørger om den andre studerer. Anonymkode: 2dba6...999 Poenget er?
AnonymBruker Skrevet 20. september 2016 #16 Skrevet 20. september 2016 3 timer siden, O.G. skrev: Poenget er? Poenget her, er at ts klarer å se hva som vil gagne barnet mest i det lange løp, samt hva som sannsynligvis vil gagne samarbeidet mellom henne og barnets far best mulig i det lange løp. Noe det ikke virker som om at du hadde klart i den situasjonen. Hilsen en som du ikke siterte. Anonymkode: d5042...f21 4
AnonymBruker Skrevet 20. september 2016 #17 Skrevet 20. september 2016 6 timer siden, O.G. skrev: Hvor hen er det store hen å overlate det økonomiske ansvaret over til samboeren? Enn hvis det forholdet tar slutt? Hvem skal overta da? Nei, jeg vet ikke jeg, men jeg har hørt noe om noe som heter "tilpasse seg situasjonen". Kanskje det hadde vært et triks å prøve? Anonymkode: 481ec...937 4
Gjest O.G. Skrevet 20. september 2016 #18 Skrevet 20. september 2016 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Poenget her, er at ts klarer å se hva som vil gagne barnet mest i det lange løp, samt hva som sannsynligvis vil gagne samarbeidet mellom henne og barnets far best mulig i det lange løp. Noe det ikke virker som om at du hadde klart i den situasjonen. Hilsen en som du ikke siterte. Anonymkode: d5042...f21 Hvordan vil det gagne barnet at pappa ikke betaler?
AnonymBruker Skrevet 21. september 2016 #19 Skrevet 21. september 2016 8 timer siden, O.G. skrev: Hvordan vil det gagne barnet at pappa ikke betaler? Fordi pappaen da har litt penger å rutte med når barnet kommer ditt på samvær. Her har faren aldri betalt bidrag. Først var han student, deretter har han arbeidet for "studentlønn" i et firma uten å ha fast jobb. Det kommer mine barn mer til gode at han har råd til å finne seg et litt bedre bosted og råd til ålreite samværshelger enn at jeg skal ha mer penger. Jeg som har hus, biler, penger på sparekonto og klarer hverdagen bra økonomisk. Jeg er på aap, så rik er jeg ikke, men jeg føler meg aldri fattig. Anonymkode: 6c1d0...42e 2
Gjest O.G. Skrevet 21. september 2016 #20 Skrevet 21. september 2016 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi pappaen da har litt penger å rutte med når barnet kommer ditt på samvær. Her har faren aldri betalt bidrag. Først var han student, deretter har han arbeidet for "studentlønn" i et firma uten å ha fast jobb. Det kommer mine barn mer til gode at han har råd til å finne seg et litt bedre bosted og råd til ålreite samværshelger enn at jeg skal ha mer penger. Jeg som har hus, biler, penger på sparekonto og klarer hverdagen bra økonomisk. Jeg er på aap, så rik er jeg ikke, men jeg føler meg aldri fattig. Anonymkode: 6c1d0...42e Hører du sier det der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå