Gå til innhold

Host og rap fører til oppkast. Andre?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg sliter med noe, og lurer på om noen andre har opplevd det samme. 
Når jeg hoster så kaster jeg opp. Det er som om at noe "kiler" i halsen, helt til jeg brekker meg. Litt som å ta tannkost bak i halsen for å trigge oppkast. Men det skjer helt utav det blå. Det er som om at halsen stenges igjen automatisk, som fører til at jeg hoster og kaster opp. Fordi mandlene berører hverandre, som gjør at jeg brekker meg. Vanskelig å forklare. 
Jeg kan også drikke en stor slurk brus, rape og for så å kaste opp på grunn av det. Jeg raper en helt normal, ukontrollerbar rap, også kommer det opp oppkast. Rapen er det som trigger oppkast. 

Jeg kan også sitte å se film. Reise meg for å gå på do, og i det jeg bøyer meg for å komme meg opp fra sofaen så kaster jeg opp. Det kan også skje når jeg bøyer meg for å knyte skoene. Eller. det kalles vell "oppgulp"? 

Jeg har IBS, men aldri hørt at dette problemet henger sammen med det. Ellers så har jeg ganske store mandler. Så tror det kan ha en sammenheng med dette. Har ikke halsbrann eller noe slikt. IBS er eneste mageproblemet jeg har, som jeg vet om. 

Noen som har opplevd dette før? 
Admin/modder - ja jeg har kontaktet lege. Det er lang venteliste til fastlegen, men jeg har fått time. Jeg er bare nysgjerrig på om andre har opplevd noe slikt før. Jeg søker ikke medisinske råd på KG.  

Anonymkode: 4a55a...1bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som du har et problem med sfinktermuskelen i magesekken, som gjør at du gulper i stedet for å holde mageinnholdet nede på vanlig måte. Antar at legen din kommer til å undersøke dette.

Jeg har selv opplevd det som enkeltstående hendelser, ikke i nærheten av den grad du beskriver. Som oftest har jeg enten vært stappmett eller hatt en eller annen form for alvorlig hoste når jeg har opplev det.

Skrevet
8 minutter siden, Minya skrev:

Høres ut som du har et problem med sfinktermuskelen i magesekken, som gjør at du gulper i stedet for å holde mageinnholdet nede på vanlig måte. Antar at legen din kommer til å undersøke dette.

Jeg har selv opplevd det som enkeltstående hendelser, ikke i nærheten av den grad du beskriver. Som oftest har jeg enten vært stappmett eller hatt en eller annen form for alvorlig hoste når jeg har opplev det.

Det var det første jeg tenkte på. Føles ut som at koblingen eller lukkemekanismen mellom magesekk og hals er defekt :fnise:
Så når jeg er "opp ned" eller forover bøyd så ramler bare alt ut. Har jeg nettopp spist så må jeg passe på. Verken hoste, rape eller bøye meg. For da kommer det rett opp igjen. Det er som om at hals og mage trekker seg sammen, ukontrollert eller uprovosert. Noen ganger kommer det slik sammentrekk, ofte på grunn av at jeg har bøyd meg. Noen ganger så renner det bare ut på en måte, når jeg bøyer meg. Også kan jeg få slike anfall hvor det plutselig trekker seg sammen, helt utav det blå. Uten at jeg bøyer meg. 

ts

Anonymkode: 4a55a...1bb

Skrevet

Er nok muskelen din det er noe galt med. Ville ikke tatt operasjon om du ikke kaster opp så mye at du får skader på spiserør/tenner.

Anonymkode: b014f...36e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...