Gå til innhold

Rekkefølgen av ting


Gjest Jamila

Anbefalte innlegg

Lurer på en ting. Er rekkefølgen av mat viktig?

F.eks, jeg spiser ALLTID knekkebrød med hullene ned. Fikser ikke å spise med hullene opp.

Har jeg flere typer pålegg, så er de i fast rekkefølge. F.eks er alltid skinka over hvitosten, mens syltetøyet er over brunosten.

Har du en sånn "rekkefølge på pålegg/mat" dille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Knekkebrødhola skal vere OPP! :evil: Berre sjå på pakken. Argh, har hatt den "krangelen" såå mange ganga.

Skinka skal vere under osten. Uten tvil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal

Jeg gjør det samme som deg med knekkebrødet. Hvis jeg spiser ost og skinke, kommer osten øverst (også ved andre typer blandinger med ost).

Ellers blander jeg lite pålegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med rett side på knekkebrødet har jeg og... Det går jo ikke an å ha smør i hullene!

Dessuten så spiser jeg ikke smør under syltetøyet og liker å ha på en og en skje med syltetøy på skiva, spise den biten, ta på neste bit osv.. :oops:

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knekkebrødhola skal vere OPP! :evil:

Nemlig! (Spesielt dersom det er frø på, for eller faller frøene av når du snur knekkebrødet - slik fungerer det i alle fall i hodet mitt...)

Har ikke så mange særheter når det gjelder rekkefølgen på pålegg, men når det gjelder middagsmat må maten ligge i et bestemt system på tallerkenen (kjøtt eller fisk til høyre, ris / poteter osv. til venstre og grønnsaker "øverst"). Hender jeg sliter når jeg får maten servert på tallerken ute, ja :oops: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekkefølge er viktig ja!

Hullene på knekkebrødet skal selvfølgelig være ned, pålegg oppi hullene funker ikke.

Syltetøy oppå osten, majones under salamien, kaviar oppå egget osv....

Teposen/silen skal ligge i koppen før jeg heller på kokende vann.

Poteter må kuttes opp i biter før jeg tar saus på (men det skal sies til mitt forsvar at jeg sluttet å mose dem for mange mange år siden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har spesielt lagt merke til rekkefølgen når det gjelder taco. Jeg legger alltid kjøttet nederst, så salsa, rømme, løk, mais, ost og salat øverst. Men alle jeg kjenner har hver sine måter å gjøre det på.

Jeg har alltid majones under pålegget (smører det på), mens samboeren min har det oppå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har "tvangstanker" når det gjelder det meste av mat... Har rutiner, bevisst og ubevisst, for alt. Men jeg plages ikke av det, det er stort sett andre som legger merke til det! (som at jeg MÅ ha riktig rekkefølge på tallerken, og ommøblerer om jeg får servert feil... :oops: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Knekkebrødhullene skal være opp, jeg spiser aldri smør på maten, kan ikke spise brødskiver som har vært på samme tallerken som en med smør. Ved taco er det alltid kjøtt først, deretter ost og tilslutt mais. Det kan IKKE være annerledes :ler: ...

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majones under rekene, kaviar under egg, majones under salami..

Og så har vi godis da - sjokolade som består av "to deler" deles alltid opp i to... :oops: Som japp - det myke spises før karamellen. Og nøttene før det hvite på snickers. Og bunnen i SMIL før karamell-toppen.. osv.

JA rekkefølgen på mat er viktig... Og jeg gjør sikkert masse annet rart enn dette som jeg ikke tenker over..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StoreSky
Knekkebrødhola skal vere OPP! :evil: Berre sjå på pakken. Argh, har hatt den "krangelen" såå mange ganga.

Skinka skal vere under osten. Uten tvil!

JA! Dessuten skal syltetøy være under osten, alt "bløt" under tørt pålegg, unntatt leverpostei som skal være under majonesen da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knekkebrødhullene skal ned, da gir de best smak i munnen. Osten skal over skinken, majonesen skal over salamien og rekene. ALDRI smør under smørepålegg, og alltid tomat på brunosten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knekkebrødhullene/frøene skal NED, ellers er det så vanskelig og smøre på smøret.........

Når jeg spiser grøt skal det ALLTID kanel først, så sukker, gjør jeg det feil, MÅ jeg har litt ekstra sukker på toppen, ellers blir det så kraftig kanel smak.........

Tortillalefser fylles slik:

rømme, ost, kjøttdeig, saus, så resten.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tortillalefser fylles slik:

rømme, ost, kjøttdeig, saus, så resten.......

Nei, rekkefølgen må jo være slik: Salsa, kjøttdeig, ost, rømme- og deretter salat o.l. på toppen :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hullene skal selvfølgelig vær opp på knekkebrødet!

Som en annen sa så er dette viktig for å unngå at frøene ramler av. Men en ting som er viktigere er at da kan du virkelig fråtse i smør! Fylle hullene skikkelig! Nam. Og da må en i tillegg kjøpe sånn ekte meierismør som du helst skjærer opp med ostehøvel!

Og osten skal over skinken, da slipper en ekkel skinkelukt på fingrene når en spiser.

Endelig en fornuftig diskusjon.

:ler:

Hilsen Ella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ost over skinke

Majones over rekene

Taco: kjøttdeig, ost, salat og andre grønnsaker, rømme og salsa

Aldri smør under smørepålegg eller syltetøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hullene skal selvfølgelig vær opp på knekkebrødet!  

Som en annen sa så er dette viktig for å unngå at frøene ramler av.

Men frøene detter ikke av! Hvis det var fare for noe sånt hadde jo produenten plassert frøene på oversiden av knekkebrødet!! Men nå har det seg sånn at der skal det være ren, glatt overflate, for der skal pålegget ligge! :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men frøene detter ikke av! Hvis det var fare for noe sånt hadde jo produenten plassert frøene på oversiden av knekkebrødet!!

Det er jo det de har gjort! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...