ablaze Skrevet 18. september 2016 #1 Skrevet 18. september 2016 Vi har lest alle de "vanlige" Torbjørn Egner-fortellingene på sengekanten for nå 4-åringen. Nå lurer vi på om noen har tips om hva vi kan lese? Ønsker tips om litt lenger fortellinger som Hakkebakkeskogen og Kardemommeby
Hactar Skrevet 18. september 2016 #2 Skrevet 18. september 2016 Jakob Martin Strid: Den kjempestore pæra 1
ablaze Skrevet 18. september 2016 Forfatter #3 Skrevet 18. september 2016 4 minutter siden, Hactar skrev: Jakob Martin Strid: Den kjempestore pæra Spennende! Takk for tips
skruf Skrevet 18. september 2016 #4 Skrevet 18. september 2016 Rampete Robin-serien var veldig populær her i den alderen 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2016 #5 Skrevet 18. september 2016 Mormor og de 8 ungene? Anonymkode: 4f3b4...11a 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2016 #6 Skrevet 18. september 2016 Roald Dahl! Anonymkode: 8685e...af8 4
skruf Skrevet 18. september 2016 #7 Skrevet 18. september 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Roald Dahl! Anonymkode: 8685e...af8 Eldste datteren min leste Roald Dahl da hun var 4-5 år, hun elsket de bøkene! Men, noen av de kan være skumle, f.eks Heksene. Den fikk hun mareritt av husker jeg.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2016 #10 Skrevet 18. september 2016 41 minutter siden, skruf skrev: Eldste datteren min leste Roald Dahl da hun var 4-5 år, hun elsket de bøkene! Men, noen av de kan være skumle, f.eks Heksene. Den fikk hun mareritt av husker jeg. Heksene skremte meg og. Pappa leste den for meg da jeg var seks, halvveis inn gav han opp og vi begynte å lese en annen bok istedet fordi jeg ble så redd. Favoritt R.D boken min har alltid vært Dustene. Anonymkode: 8685e...af8
skruf Skrevet 18. september 2016 #11 Skrevet 18. september 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Heksene skremte meg og. Pappa leste den for meg da jeg var seks, halvveis inn gav han opp og vi begynte å lese en annen bok istedet fordi jeg ble så redd. Favoritt R.D boken min har alltid vært Dustene. Anonymkode: 8685e...af8 Dustene var favoritt her også Samt Matilda og SVK
Gjest Catalina Culès Skrevet 18. september 2016 #12 Skrevet 18. september 2016 Astrid Lindgren sine bøker.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2016 #13 Skrevet 18. september 2016 Knerten!! Anonymkode: e139d...be5 1
Honey Dew Skrevet 18. september 2016 #14 Skrevet 18. september 2016 Aurora-bøkene til Anne Cath Vestly 1
MapleSirup Skrevet 18. september 2016 #15 Skrevet 18. september 2016 (endret) Kurt-bøkene til Erlend Loe Kjempemorsomme for voksne og barn. Anne-Cath Vestly sine bøker er utdatert på språket. Endret 18. september 2016 av MapleSirup 2
Sunnfjording Skrevet 18. september 2016 #16 Skrevet 18. september 2016 Vi har hørt Matilda på lydbok i bilen i sommer, må si jeg skvatt litt av den mørke undertonen.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2016 #17 Skrevet 18. september 2016 Herlighet, kommer til å bli en verden full av pyser. Vi overlevde da, og vi hørte/leste/så både Heksene, Matilda og alle Disney filmer som finnes. Dagens barn tør ikke å se på Den lille havfruen engang, for den er for "skummel".. Anonymkode: 696c4...418 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2016 #18 Skrevet 19. september 2016 12 timer siden, MapleSirup skrev: Kurt-bøkene til Erlend Loe Kjempemorsomme for voksne og barn. Anne-Cath Vestly sine bøker er utdatert på språket. Forandrer du ikke språket litt mens du leser da? Anne-Cath Vestly leste/framførte veldig mange av bøkene sine i radio, og det merkes - de er utrolig lette å lese høyt! Jeg kan uten å tenke meg om forenkle eller modernisere ting mens jeg leser, i de få tilfellene det er behov for det. Ellers er det jo fint med litt variert språk for barna også! Og mye av det moderne, enkle kan være både kjedelig og trått, husker med gru hvordan jeg strevde for å få liv o Pulverheksa.... Har lest hele Aurora-serien høyt, men det var for litt eldre barn, ca 6. Vi leste en del lange billedbøker i den alderen, Lotte i barnehagen-bøkene var VELDIG populære,og en med "løver under senga" eller noe... Anonymkode: ce263...18d
AnonymBruker Skrevet 19. september 2016 #19 Skrevet 19. september 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Herlighet, kommer til å bli en verden full av pyser. Vi overlevde da, og vi hørte/leste/så både Heksene, Matilda og alle Disney filmer som finnes. Dagens barn tør ikke å se på Den lille havfruen engang, for den er for "skummel".. Anonymkode: 696c4...418 Dette tror jeg er helt individuelt. Kjenner barn som så Ringenes Herre-filmene som åtteåringer, mens min tolvåring er av den lettskremte typen. Ligner meg - alltid hatt en levende fantasi som bygger videre på alt skummelt! Anonymkode: ce263...18d
AnonymBruker Skrevet 19. september 2016 #20 Skrevet 19. september 2016 22 timer siden, skruf skrev: Mio min Mio er veldig fin Enig, men den er jo minst like skummel som Roald Dahl. Jeg tenker at det ikke gjør noe at språket er utdatert i bøkene vi leser for ungene, og som lærer synes jeg i hvert fall at det er kjempeviktig at barn blir vant til å høre ord, uttrykk og språksjangere som ikke brukes i hverdagsspråket også. En del forskning viser dessuten at barn som er vant til dette stiller sterkere på skolen fordi de lettere forstår og tilegner seg f.eks. sjangeren fagspråk (blant annet Penne og Kleve). Anonymkode: 9525b...c18
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå