Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Jeg 30 år og har kun 1 år yrkesfag fra VGS. Jeg har nå lyst til å prøve meg på studier, men trenger da studiekompetanse. Forstår ikke helt mulighetene, så lurte på om noen kunne forklare for meg? Jeg har jobbet fulltid siden jeg var 19.

Anonymkode: 93588...eb1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I kommunen jeg er fra kan man gå på voksenopplæring, altså du går på en måte på forelesninger, men du tar opp fagene som privatist. Dette kan du også gjøre uten voksenopplæringa, men da må du lese osv på egenhånd uten hjelp. Tror ikke det er så mye annet å gjøre enn det :)

Skrevet

Tja, det finnes flere muligheter. 

I bunn og grunn har du nok yrkeserfaring til å søke deg inn med 23/5 regelen. Da trenger du kun de 5 studiekompetansefagene. Norsk, engelsk, historie, samfunnsfag, matematikk og naturfag. 

Du kan melde deg opp som privatist og lese på egen hånd. Da trenger du kun å ta eksamen i fagene. Eller du kan få undervisning, f.eks gjennom voksenopplæring.

Men hva har du jobbet innen og hva er det du ønsker å studere? Om det du har jobbet som er relevant for det du skal studere kan du søke deg inn på høyere utdannelse med realkompetanse. Da trenger du ikke å ta noen fag. 

Anonymkode: c2c72...d6e

Skrevet (endret)

Har en kompis som tok voksenopplæring for å fullføre videregående. Tidligere hadde han hatt et utsvevende liv i et voldelig og brutalt gjengmiljø som både bodyguard og pengeinnkrever som han flyktet fra. Senere oppnådde han studiekompetanse i voksen alder. Nobelt nok var hans eneste motiv å ta utdannelse slik at han kunne hjelpe andre som hadde havnet skjevt ut.

Endret av Pene sko...
  • Liker 1
Skrevet

Tusen takk for utfyllende svar!! Jeg ønsker ikke å utdanne meg innen det jeg jobber med, men ser ut som den 23/5 regelen går. Da var det ikke mye jeg må gjennom! 

Skrevet
51 minutter siden, Lykkelise skrev:

Tusen takk for utfyllende svar!! Jeg ønsker ikke å utdanne meg innen det jeg jobber med, men ser ut som den 23/5 regelen går. Da var det ikke mye jeg må gjennom! 

Vær obs på at selv om det ikke er på langt nær like mye pensum som hele vgs, er det fremdeles ganske mye jobb, og tungt for mange. Sikkert av mange årsaker, som at det er lenge siden sist man satt på skolebenken, kunnskapshull, dårlig studieteknikk etc. Sier ikke dette for å skremme deg, men for at du må være realistisk ift til at det vil kreve innsats og jobbing. Masse lykke til! 

Anonymkode: 51eb3...10b

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Lykkelise skrev:

Uansett om du velger voksenopplæring eller å ta alt alene som privat så anbefaler jeg deg å forberede deg til eksamen ved å fokusere på kompetansemålene. Det er det viktigste! Ofte, og spesielt på muntlig, er kanskje hele eksamensspørsmålet bare rett og slett et kompetansemål omskrevet til et spørsmål. 

Anonymkode: c2c72...d6e

Skrevet

Jeg er litt yngre enn deg, men tok studiekompetanse via voksenopplæringen. Var helt topp. Kjempe godt miljø, og alle slags mennesker med forskjellig bakgrunn. Veldig glad for at jeg gjorde det på voksenopplæringen istedenfor å ta alle fagene som privatist, da ble vi trukket opp i eksamen som vanlige vgs elever bl.a. og slapp eksamen i alle fagene (Som man må sm privatist). Det var ganske greit :) Veldig fint å få prøvd seg med innleveringer og få tilbakemeldinger fra lærere om hvordan man ligger ann osv. 

Anonymkode: e32a6...e1e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...