Gjest Kari N Skrevet 18. november 2004 #21 Skrevet 18. november 2004 Tror det er ganske vanlig at om man ikke finner lue, og det ikke finnes lue nr. 2 (og nr. 3 eller 4!) så låner man lue. De fleste barnehager har slike "fellesluer", som lånes når det ikke finnes lue i sekk eller skap/hylle. Hvis ikke, så låner man lue av andre barn. Om det var så kaldt at alle andre barn hadde på lue den dagen, så synes jeg det er veldig sært av barnehagepersonalet å ikke ha lue på deres barn. Si det til barnehagen at dere er lite fornøyd, at det var dårlig å ikke oppdrive en eneste lue eller hodeplagg i hele barnehagen. Men et tips utenom diskusjonen: Ta med bytteklær, også luer!
Gjest Gjesta Skrevet 18. november 2004 #22 Skrevet 18. november 2004 :enig_animasjon: Klart! Hvordan forklarer du ellers at det er "smittsomt" Clea? Jeg fikk lus som liten, som den eneste i familien. Ingen av de andre ble smittet, til tross for at alle luer har samme oppholdsted hjemme, og alle brukte samme hårbørste. Legen forklarte det med at lusen kun lever på hårstrå som er festet til hodet,....(prøvde å finne en nettside hvor jeg har lest det samme for 1års-tid siden, men fant den ikke) (Jeg ble smittet av to venninner,...vi satt alltid sammen, og ga hverandre ofte klemmer.) Er forresten ikke rart barnehagebarn ofte har luse-epedimier. Lusene spres ganske fort, når man har "samlingsstund i sofaen". For å holde meg til tråden; Jeg synes det er utrolig døvt av barnehagepersonalet å slippe ut en 2-åring uten lue, og lurer virkelig på hva de har tenkt,..... Man kan få vondt i ørene av kulde og vind uten at det er ørebetennelse. (Det vet mine ører alt om )
Gjest Anonymous Skrevet 20. november 2004 #23 Skrevet 20. november 2004 Jeg synes ikke man uten videre skal legge skylden for den typen episoder på barnehagepersonellet. Man kutter jo stadig ned på antallet ansatte i barnehagene som faktisk er ganske underbemannet slik de er. Det er klart at før eller siden vil dette gå utover tryggheten til barna. Politikerne vet nemlig så inderlig godt at de trygt kan kutte ned på bevilgningene til barn og unge. Når det går galt er det nemlig de som jobber direkte med barna som får skylden.
Gjest 007 Skrevet 20. november 2004 #24 Skrevet 20. november 2004 Ang lus og luebytte. Lus overlever da ikke i lavere temp enn kroppstemp. Lue rett fra et hode til et annet kan selvsagt smitte. Har lua lagt ubrukt en stund, er det slett ingen fare.
flopia Skrevet 20. november 2004 #25 Skrevet 20. november 2004 Mange barnehager har lånetøy som barn som har glemt klær kan låne. som blir vasket etterpå. Synes det er rart at de sendte barnet ditt ut uten lue. Men det kan jo også komme an på hvor mange ansatte og hvor mange barn osv. Vanlig at ting og klær stikker seg bort og kommer til rette etterpå. God bedring til veslegutten
Gjest Tex Skrevet 20. november 2004 #26 Skrevet 20. november 2004 Lus kan leve i tekstiler i opptil fire døgn dersom temperaturen ikke er for høy eller lav. Lus smitter ogå via luebytte. Når det gjelder å sende ut barn uten luer er det fullstendig uakseptabelt. Sørg alltid for å ha en ekstra på plassen, og sørg for at de ikke klarer å ta de av selv så lett, for ofte er det det som er tilfelle, ungene drar de av selv.
Gjest Anonymous Skrevet 20. november 2004 #27 Skrevet 20. november 2004 Tror vel ikke de SENDTE en unge ut uten lue. Sjansen er nok større for at ungen fant veien ut på egen hånd... Så lenge vi faktisk godtar at barnehager og skoler er underbemannet, vil slike ting skje iblant. Det må man faktisk leve med. Alternativt kan samfunnet sørge for at det er mange nok på jobb, at lekeapparater er i orden, at skolene har nok bøker osv. Men da må man prioritere annerledes.
Snabelsnuppa Skrevet 20. november 2004 Forfatter #28 Skrevet 20. november 2004 De fleste er visst enige med meg i at det var utrolig sløvt av de i barnehagen å slippe ham ut uten lue. Skal nok ta det opp med dem på foreldremøtet ja! I en saklig tone, selvfølgelig... Skjønner godt at det kan bli kaos i garderoben av og til, og at ting blir borte. Og noen unger river helt klart av seg lua selv (min også), men i dette tilfellet ble det meldt fra personalet at lua var borte før de skulle ut. Likevel holdt de ham ikke igjen inne eller lånte ham en annen lue. Synes at dette med låneluer høres greit ut jeg. (Skal foreslå det hvis det ikke allerede er innført.) Er ikke så veldig redd for lus, selv om jeg klør bare jeg tenker på det... :o Og snuppen får selvsagt med seg ekstralue neste gang han skal dit. Heldigvis var han syk bare i en dag, så det fikk ikke altfor alvorlige konsekvenser. Håper bare de tar bedre vare på ham heretter, han er jo min lille skatt!
flopia Skrevet 20. november 2004 #29 Skrevet 20. november 2004 Til gjest i nest siste innlegg. Hva er værst: At de sendte ungen ut uten lue, eller at de ikke visste at ungen hadde dratt ut uten lue?
Gjest Anonymous Skrevet 20. november 2004 #30 Skrevet 20. november 2004 Vi som jobber med barn oppfatter ganske fort at de flotte foreldrene sjelden klager på oss. De som derimot ikke helt mestrer foreldrerollen går ofte til voldsomme og urettferdige angrep. Noen må jo få skylden når foreldrene ikke helt får det til, og det er alltid en skole eller barnehageansatt man kan kritisere for et eller annet. Tror et par av dere kunne trengt å jobbet litt i en barnehage. Tror ikke dere hadde holdt mange minuttene....
flopia Skrevet 20. november 2004 #31 Skrevet 20. november 2004 Har arbeidet i barnehage jeg, og er for tiden lærling barne- og ungdomsarbeider. Når jeg jobbet i barnehage tok vi alltid hensyn til hva foreldrene mente om sine barn. Det er dem som kjenner barnet sitt best, selv om vi arbeider med barna.
Kipa Skrevet 20. november 2004 #32 Skrevet 20. november 2004 Man sender ikke et lite barn ut uten lue i kulda, sånn er det bare! :evil: Vi har også låne luer, og om det er søsken på andre avd. spør vi der. Dette synes jeg faktisk var et bra innlegg som med rette klager på bhg- personalet, håper du har tatt det opp med dem!! Det er mange som ikke burde jobbet i bhg..Og nå vil de som bestemmer at vi skal bli færre med utdannelse også. ( en liten digresjon fra en forbanna ped. leder... :-x )
Gjest MrsL Skrevet 20. november 2004 #33 Skrevet 20. november 2004 Akkurat det med at det skal bli færre (hvis forslaget går gjennom) i barnehagen, synes jeg foreldre nå bør ta for seg og komme på banen....... *EN OPPFORDRING TIL ALLE FORELDRE _ BRY DERE _ NÅ!*
Gjest Anonymous Skrevet 20. november 2004 #34 Skrevet 20. november 2004 På denne årstiden må barn ha lue på når de skal ut. Det var en dårlig unnskyldning å si at de ikke fant den. Enten burde de finne en reservelue eller så kunne de holde barnet/barna inne. Nok klesskift i barnehagen er også viktig å huske på.
Snabelsnuppa Skrevet 21. november 2004 Forfatter #35 Skrevet 21. november 2004 Vi som jobber med barn oppfatter ganske fort at de flotte foreldrene sjelden klager på oss. De som derimot ikke helt mestrer foreldrerollen går ofte til voldsomme og urettferdige angrep. Noen må jo få skylden når foreldrene ikke helt får det til, og det er alltid en skole eller barnehageansatt man kan kritisere for et eller annet. Tror et par av dere kunne trengt å jobbet litt i en barnehage. Tror ikke dere hadde holdt mange minuttene.... Mener du her at det er vi som ikke mestrer foreldrerollen når personalet ikke kler på ungen vår skikkelig??? (Eller var det et generelt angrep på foreldre?)
Gullhår Skrevet 21. november 2004 #36 Skrevet 21. november 2004 Jeg synes ikke man uten videre skal legge skylden for den typen episoder på barnehagepersonellet. Man kutter jo stadig ned på antallet ansatte i barnehagene som faktisk er ganske underbemannet slik de er. Det er klart at før eller siden vil dette gå utover tryggheten til barna. Dette er jeg overhodet ikke enig med deg i. Jeg synes ikke bhg er underbemannet slik det er pr i dag. For mange voksne på en avdeling skaper bare mer kaos, enn orden. Planlegger man dagen godt nok, så sørger man for at alle barn har det bra på alle måter. Man stresser ikke med å få barna ut. Garderobesituasjonen skal være kjekk for barn og voksne. Man skal motivere barna til å kle på seg selv. Ergo; man har mer enn nok av tid til å se til at alle barn har nok klær på før de går ut. Finner man ikke luen, så tar man hetten på hodet og knyter igjnen. Er det ingen hette på dressen, så finner man et skjerf. Løsningene er mange. Man sender ikke barna ut med for lite klær på.
flopia Skrevet 21. november 2004 #37 Skrevet 21. november 2004 Til Gullhår Har du arbeidet i barnehage noen gang? Kanskje du ikke er kjent med situasjonen? Jeg arbeidet ti i høst i barnehage, og selv om vi ikke var underbemannet kan det være stressende når barna kal ut. Alt går i rutiner med dogåing før man går ut, og man kan ikke sette av et min til det og det barnet er ferdig å tisse. Skjedde vel mange ganger at barna var ferdig både på do å kle på seg før vi rakk å komme til akkurat det barnet. Dette begynner å bli usakelig
Philosophia Skrevet 21. november 2004 #38 Skrevet 21. november 2004 Ting går ofte litt fort når man er 3 voksne på 19 barn. Men å sende ut et barn uten lue er ikke bra. Om det skulle skjedd bør man ta barnet med inn og ta på lue.
Gjest Anonymous Skrevet 22. november 2004 #39 Skrevet 22. november 2004 Jeg synes ikke man uten videre skal legge skylden for den typen episoder på barnehagepersonellet. Jo, faktisk synes jeg det. Det er ikke akseptabelt å sende ett barn ut uten lue når det er kaldt og surt ute. Hadde foreldrene sakt på forhånd at det ikke er så viktig med lue, er det en annen sak. Man kutter jo stadig ned på antallet ansatte i barnehagene som faktisk er ganske underbemannet slik de er. Det er klart at før eller siden vil dette gå utover tryggheten til barna. Til vanlig er man ikke så underbemannet at man ikke klarer å kle på barna klærene som trengs ute. Det kan skje en skjelden gang, og da får man vurdere om man skal gå ut. Har man en vikar som ikke er helt klar over hvordan man gjør det og sender barna for lite kledd ut, er det de andre ansatte oppgave, uavhenig avdeling, og si ifra at noe mangler eller være behjelplig, med å ta på det som mangler. Politikerne vet nemlig så inderlig godt at de trygt kan kutte ned på bevilgningene til barn og unge. Når det går galt er det nemlig de som jobber direkte med barna som får skylden. For dårlig kledde barn kan man ikke skylde på politikerene. Det er de ansatte og foreldrene som må sørge for at barna er rett kledd. Ja, det kan være stressende å få alle barna ut og det gjøres feil i påkledningen, men dette skal sees av den som kledde på eller de andre ansatte og rettes opp. Tror ikke trådstarter hadde skrevet inn her hvis det bare hadde vært snakk om ett minutt eller to. Bare til opplysning flopia, jeg har jobbet i bhg i 15 år og er fullt klar over underbemanning og stress.
Gjest Anonymous Skrevet 22. november 2004 #40 Skrevet 22. november 2004 ]Til Gullhår Har du arbeidet i barnehage noen gang? Kanskje du ikke er kjent med situasjonen? Jeg arbeidet ti i høst i barnehage, og selv om vi ikke var underbemannet kan det være stressende når barna kal ut. Alt går i rutiner med dogåing før man går ut, og man kan ikke sette av et min til det og det barnet er ferdig å tisse. Skjedde vel mange ganger at barna var ferdig både på do å kle på seg før vi rakk å komme til akkurat det barnet. Dette begynner å bli usakelig Ja, det kan være stressende å få alle barna ut og det gjøres feil i påkledningen, men dette skal sees av den som kledde på eller de andre ansatte og rettes opp. Tror ikke trådstarter hadde skrevet inn her hvis det bare hadde vært snakk om ett minutt eller to. Bare til opplysning flopia, jeg har jobbet i bhg i 15 år og er fullt klar over underbemanning og stress. Jeg som skrev dette. :oops: Jeg fikk ikke med meg helt hva Gullhår skrev, så innlegget mitt ang Flopia er helt på jordet. Beklager Flopia :oops: Jeg er faktisk enig med deg
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå