Gå til innhold

Sløvt av barnehagepersonell?

Snabelsnuppa

Anbefalte innlegg

Til alle med barn i barnehage eller som jobber i en:

Hva synes dere om at en to-åring slippes ut en sur og regntung novemberdag uten lue? Dette skjedde med lille snupp i forgårs, og resultatet ble at han hadde over 39 i feber igår og klagde på hode/øreverk. :-(

Iflg betjeningen hadde de ikke funnet lua hans, men faren fant den på plass i garderoben da han skulle hente snuppen. (Den kan selvfølgelig ha dukket opp i mellomtiden.)

Nå vet jeg heller ikke akkurat hvor lenge gutten var ute, men bør sånt i hele tatt skje? Er det vanlig praksis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Burde ikke skje, men skjer. Ikke så mye å gjøre med nå.

Det skjedde en del ganger når minien gikk i barnehage.

Hun tok riktig nok også av seg luen en del ganger og de sa de ikke kunne passe på hele tiden - som forsåvidt er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En så liten snupp bør for all del ikke sendes ut uten lue! :o

Hadde jeg trodd at barnet ikke hadde lue med seg, ville jeg i verste fall sett om vi hadde noe i barnehagen som barnet kunne låne. Vi er jo i utgangspunktet litt restriktive med å låne luer pga. fare for lus og sånn, men det er så sjelden og lite sannsynlig, at i et sånt tilfelle ville jeg vurdert faren for ørebetennelse og feber som langt større.

Det går også an å ta en kjapp telefon til foreldre og spørre om barnet hadde lue med - sånn for sikkerhets skyld, og hvilken lue, så vi vet hva vi skal lete etter i garderoben; stripete, rosa, hjemmestrikket... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilletroll

Det går også an å ta en kjapp telefon til foreldre og spørre om barnet hadde lue med - sånn for sikkerhets skyld, og hvilken lue, så vi vet hva vi skal lete etter i garderoben; stripete, rosa, hjemmestrikket... :wink:

:Nikke: Det ville jeg forventet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En så liten snupp bør for all del ikke sendes ut uten lue! :o

Hadde jeg trodd at barnet ikke hadde lue med seg, ville jeg i verste fall sett om vi hadde noe i barnehagen som barnet kunne låne. Vi er jo i utgangspunktet litt restriktive med å låne luer pga. fare for lus og sånn, men det er så sjelden og lite sannsynlig, at i et sånt tilfelle ville jeg vurdert faren for ørebetennelse og feber som langt større.

:Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som de andre her, at et så lite barn ikke skal gå ut uten lue i slikt vær.

Desverre så skjer det at man ikke finner f.eks. luen der og da, men da finner man andre løsninger.

Sier også som gjest; tror barnet ditt ville ha fått feber og ørebetennelse likevel.

Alle barn som er forkjølet får ørebetennelse, noen så svakt at det ikke merkes, andre kraftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av barna i vår barnehage får gå ut uten lue, på denne årstida.

Klarer vi ikke oppspore lua til barnet, har vi et lager med "låneluer." Da slipper vi halvgode løsninger.

Som de andre synes jeg altså at episoden var uakseptabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Låneluer" i en bhg, er nå det så lurt? Tenker på lus...

Lus smitter ikke fra lue til lue. Lusen som sitter i håret dør når håret nappes ut/faller ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Tipper ungen din hadde blitt syk uansett' date=' man får ikke øreverk så fort.[/quote']

Å joda. Det gjør man. Sønnen min klarte nemlig det for et par uker siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja, det var sløvt av barnehagepersonellet. Så små unger SKAL IKKE ut uten lue nå. Unnskyldningen dems var tynn synes nå jeg. Fant dem ikke lua, så har sikkert barnet ditt en venn i barnehagen han/hun kunne lånt lue av.

Det er desverre ikke til å komme fra at det finnes enkelte som ikke burde jobbe i barnehave. Der jeg hadde sønnen min, kommer jeg ALDRI til å ha noen barn igjen. Med mindre det har vært så og si total utskiftning av personale, og da tar jeg med styreren i samme slengen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Nei, det syns jeg var sløvt. De kunne ha ringt og hørt om dere hadde med lue. Ellers syns jeg man har et visst ansvar som foreldre å sende med luer som sitter på og som man ikke kan ta av så lett...Det må jo være slitsomt å løpe rundt og passe på at barna ikke tar av seg lua.. Jeg har ihvertfall byttet ut den "kule", fine høstlua uten snøring med en som man kan knytte godt fast under haken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:enig_animasjon: Klart!

Hvordan forklarer du ellers at det er "smittsomt" Clea?

Jeg har alltid hørt at lus smitter via lue,og den ene gangen jeg fikk lus (grøss og gru.... :hår: var 6 år tror jeg ) fikk jeg det via sengetøyet hos en venninne! (var på overnattings besøk.) Men jeg fant en artikkel om lus,så jeg tenkte den kanskje kunne være litt oppklarende:

http://www.lommelegen.no/art/art1285.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smitte med hodelus skjer gjennom nærkontakt, bytte av luer mm

Dette i følge Helsenett.no sine sider.

I Ida sin barnehage har de også luer til utlån, men vi prøver alltid å ha to av alt. Om noe skulle forsvinne fra plassen hennes kan de sjekke i skapet etter back-up løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier også som gjest; tror barnet ditt ville ha fått feber og ørebetennelse likevel.

Alle barn som er forkjølet får ørebetennelse, noen så svakt at det ikke merkes, andre kraftig.

Det går fint ann å få feber og ørebetennelse av en tur ute i surt vær uten lue....

Har forøvrig aldri hørt at man ALLTID får ørebetennelse ved forkjølelse. Enten så har man betennelse eller så har man det ikke.

Syns det høres litt sløvt ut å sende en lite barn ut i kaldt surt vær uten lue. Selvfølgelig er det vanskelig å passe på mange barn og luene deres, men de er jo der for å passe på det kjæreste vi har og bør derfor bestrebe seg så mye som mulig for å få til dette. Ville kanskje hatte et par luer i barnehagen slik at de ikke hadde unnskylding om at de ikke fant den. Åsså en skikkelig lue som det er vanskelig for barnet å få av hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...