Gå til innhold

Trekk visdomstann, nedre kjeve.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Trekte visdomstann nede i kjeven idag, og det tok vel 1 time ca.  Tannlegen måtte både skjære og bruke en good del makt ved trekket. 
Jeg vet ikke hvordan dette vil føles når bedøvelsen er ute, men fikk vite at det kom til å gjøre ganske vondt og derfor fikk jeg en good del ulike smertestillende. Noe som er vanlig, regner jeg med.

Går mange på jobb dagen etter?  Da jeg sa ifra til sjefen om at jeg ville vurdere formen sa han nærmest at jeg måtte ta meg sammen, for det var ikke vondt da han trakk.... 

Jeg jobber i butikk med myye kundekontakt. Og å stå der med høyt smertenivå kan jo ikke være veldig ...heldig? Ei vil jeg kunne gi 100% av meg selv, noe som er et krav fra sjefen selv. Misforstå meg rett, jeg vil jobbe, men ikke om jeg ''vrir meg'' i smerte (satt på spissen). 

Hva tenker dere? 

Anonymkode: 0c93a...ba9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde fryktelig vondt, klarte ikke å spise, og det var så hovent inni der at jeg siklet non stop.

Anonymkode: ca303...43c

Skrevet

Veldig individuelt. Det er stort sett ikke verre enn at smertestillende tar det helt greitt. Gå på jobb.

Anonymkode: 4b62c...fd3

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Trekte visdomstann nede i kjeven idag, og det tok vel 1 time ca.  Tannlegen måtte både skjære og bruke en good del makt ved trekket. 
Jeg vet ikke hvordan dette vil føles når bedøvelsen er ute, men fikk vite at det kom til å gjøre ganske vondt og derfor fikk jeg en good del ulike smertestillende. Noe som er vanlig, regner jeg med.

Går mange på jobb dagen etter?  Da jeg sa ifra til sjefen om at jeg ville vurdere formen sa han nærmest at jeg måtte ta meg sammen, for det var ikke vondt da han trakk.... 

Jeg jobber i butikk med myye kundekontakt. Og å stå der med høyt smertenivå kan jo ikke være veldig ...heldig? Ei vil jeg kunne gi 100% av meg selv, noe som er et krav fra sjefen selv. Misforstå meg rett, jeg vil jobbe, men ikke om jeg ''vrir meg'' i smerte (satt på spissen). 

Hva tenker dere? 

Det blir nok rimelig vondt! Jeg hadde samme runde for et par uker siden. Levde på smertestillende hver 3. time i nedten 2 uker. Var på jobb til og fra i de to ukene. Jo lengre man blir liggende å gape, jo mer smerter kan man regne med i ettertid sa min tannlege. Jeg ble ikke bedre før han tok stingene og ga meg penicillin.

Vær forsiktig med skylling så du ikke får dry socket, for det er enda verre! 

Foreslår også at du tar smertestillende før bedøvelsen går ut!

Skrevet (endret)

Jeg har trukket alle fire av mine visdomstenner, og jeg dro på jobb rett etterpå tre av gangene. Klarte det helt fint, så vondt var det ikke. Den ene var imidlertid verre enn de andre, vondere, og fortsatte også å blø et helt døgn etterpå. Hvis jeg smilte, var tennene helt røde av blod. Kunne ikke akkurat stå overfor kunder med det blodige oppsynet. Så den ene gangen holdt jeg meg hjemme den dagen jeg trakk pluss neste dag.

De andre gangene jeg trakk, var det ikke vondt (hadde smertestillende) og jeg hadde i tillegg skiftet til kontorjobb, så jeg hadde ingen kunder rett opp i ansiktet å ta hensyn til, men kunne sitte på kontoret mitt i fred. 

Endret av Million
Skrevet

Jeg hev innpå smertestillende og gikk på jobb selv om det så ut som jeg hadde kusma. Det er jo ikke sykdom. Tanna mi måtte deles i tre før tannlegen fikk den ut. 

Anonymkode: 3d42a...8c3

Skrevet
2 timer siden, ..... skrev:

Det blir nok rimelig vondt! Jeg hadde samme runde for et par uker siden. Levde på smertestillende hver 3. time i nedten 2 uker. Var på jobb til og fra i de to ukene. Jo lengre man blir liggende å gape, jo mer smerter kan man regne med i ettertid sa min tannlege. Jeg ble ikke bedre før han tok stingene og ga meg penicillin.

Vær forsiktig med skylling så du ikke får dry socket, for det er enda verre! 

Foreslår også at du tar smertestillende før bedøvelsen går ut!

Skylling..! Glemte helt å kjøpe skyllemiddel da det ikke stod på respeten (vet det er reseptfritt, men kjekt som en påminnelse)... var for opptatt med å holde dotten på plass og ikke sikle, haha. Hva heter skyllemiddelet igjen? Jeg vet jeg har brukt slik før da jeg i mine "yngre tider" hadde hull i tunga, jeg husker bare ikke navnet... men vet hvilket han nevnte, bare jeg hører det igjen! 🙄 

Ts

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig individuelt. Det er stort sett ikke verre enn at smertestillende tar det helt greitt. Gå på jobb.

Anonymkode: 4b62c...fd3

Bedøvelsen er helt borte nå faktisk, tror jeg. Overraskende greit, foreløpig. Er det så her greit imorgen, og smertestillende hjelper like bra, ja, da blir're  jobb :) 

ts

Skrevet

Jeg gikk på jobb som vanlig dagen etter (trakk sent på dagen), uten noe særlig behov for smertestillende. Verste for min del var at jeg var ganske hoven, og at jeg sleit med å åpne munnen skikkelig. Var derfor ikke så lett å spise og å snakke skikkelig.

Anonymkode: 966a7...e31

Skrevet

Da jeg trakk hadde jeg så vondt etterpå at jeg de aller første dagene regnet ut nøyaktig på minuttet når jeg kunne ta tablettene mine for å få dem fordelt jevnt fra jeg våknet til jeg la meg. I en hel time før jeg kunne ta neste tablett satt jeg bare å prøvde å distrahere meg å jeg ikke skulle sjekke annethvert minutt om jeg fikk lov. Man kan si jeg var ganske desperat.

Det hjalp ikke at jeg reagerte dårlig på smertestillende, slik at jeg var veldig sløv og svimmel. Etter et par dager var det så vidt jeg klarte å gå til butikken 100 meter unna, og da måtte jeg sette meg ned minst en gang hver vei, i tillegg til en lang hvil på pensjoniststolen i butikken.

Imidlertid ble jeg nesten ikke hoven, bare litt stiv i kjeven samme dag.

Jeg sier ikke dette fordi jeg tror du får det slik, men for å vise at det varierer hvordan folk får det i ettertid. Det varierer rett og slett hvor mye juling kjeven får og hvordan kroppen reagerer på det.

Må legge til at jeg også har operert inn implantat i munnen. Da fikk jeg beskjed om at jeg kunne bli dårlig, og at jeg da skulle ta kontakt om jeg trengte kraftigere smertestillende. Dagen etter dro jeg på fjelltur, og var i helt fin form.

Anonymkode: fb5f2...0d2

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk på jobb som vanlig dagen etter (trakk sent på dagen), uten noe særlig behov for smertestillende. Verste for min del var at jeg var ganske hoven, og at jeg sleit med å åpne munnen skikkelig. Var derfor ikke så lett å spise og å snakke skikkelig.

Anonymkode: 966a7...e31

Ååååå.. det kjennet jeg så alt for godt til nå. Var litt kjepphøy på meg selv og tenkte "brød uten skorpe, i smååå biter funker vel. Rent mareritt. Lagde meg tomatsuppe.. ren fornøyelse 😂 en annen ting jeg merket var da jeg skylte munnen med vann ... DEN sinnsyke isingen/smerten i hullet som kom.. og VARTE! tenkte ikke på at vannet kan komme lettere ned til nerven nå å gi isende  vond følelse. Spesielt når vannet er kaldt. Gratulerer til meg selv! 👍

ts

Skrevet

Da jeg trakk hadde jeg så vondt etterpå at jeg de aller første dagene regnet ut nøyaktig på minuttet når jeg kunne ta tablettene mine for å få dem fordelt jevnt fra jeg våknet til jeg la meg. I en hel time før jeg kunne ta neste tablett satt jeg bare å prøvde å distrahere meg å jeg ikke skulle sjekke annethvert minutt om jeg fikk lov. Man kan si jeg var ganske desperat.

Det hjalp ikke at jeg reagerte dårlig på smertestillende, slik at jeg var veldig sløv og svimmel. Etter et par dager var det så vidt jeg klarte å gå til butikken 100 meter unna, og da måtte jeg sette meg ned minst en gang hver vei, i tillegg til en lang hvil på pensjoniststolen i butikken.

Imidlertid ble jeg nesten ikke hoven, bare litt stiv i kjeven samme dag.

Jeg sier ikke dette fordi jeg tror du får det slik, men for å vise at det varierer hvordan folk får det i ettertid. Det varierer rett og slett hvor mye juling kjeven får og hvordan kroppen reagerer på det.

Må legge til at jeg også har operert inn implantat i munnen. Da fikk jeg beskjed om at jeg kunne bli dårlig, og at jeg da skulle ta kontakt om jeg trengte kraftigere smertestillende. Dagen etter dro jeg på fjelltur, og var i helt fin form.

Såpass. Jeg har merket at hver andre time trengs ny smertestillende. Gruer meg til natta. Tenk om jeg våkner av enorme smerter grunnet at jeg ikke har tatt smertestillende. Burde kanskje ha et tidspunkt hvor jeg tar en om natta? Eller? 

Ellers må jeg si at det hørtes veldig slitsomt ut med å være så svimmel. Regner med at det var pga blodtap i førsten? Og /eller den store påkjenningen på kroppen totalt? Men ja, variasjonen kan være stor, så man må jo ta hensyn til seg selv og egen kropp uavhengig hva andre har kommet seg igjennom :)  Men flott at du fikk dratt på fjelltur til tross for operasjonen! Det må jo være herlige saker etter et tannlegebesøk! 😊

Ts

Skrevet

Enten stiller du klokka, eller så våkner du når smertene begynner å tilta, og ligger våken til de gir seg såpass at du får sove, eller de smertestillende slår deg ut. 

Håper det går over raskt hos deg! Er forferdelig med smerter i munnen! faktisk en verre smerte enn å føde uten bedøvelse! Hos meg gikk det på psyken til slutt! Holdt på å bli gal og ville bare grine! Ikke særlig hyggelig for resten av familien. :P

Skrevet
14 minutter siden, ..... skrev:

Enten stiller du klokka, eller så våkner du når smertene begynner å tilta, og ligger våken til de gir seg såpass at du får sove, eller de smertestillende slår deg ut. 

Håper det går over raskt hos deg! Er forferdelig med smerter i munnen! faktisk en verre smerte enn å føde uten bedøvelse! Hos meg gikk det på psyken til slutt! Holdt på å bli gal og ville bare grine! Ikke særlig hyggelig for resten av familien. :P

Kom fram til å ta en hver tredje time 😅 

tror du det er krise om et sting har forsvunnet?så plutselig nå at en tråd jeg så for litt siden er borte fra såret 👀 

ts

Skrevet

Såpass. Jeg har merket at hver andre time trengs ny smertestillende. Gruer meg til natta. Tenk om jeg våkner av enorme smerter grunnet at jeg ikke har tatt smertestillende. Burde kanskje ha et tidspunkt hvor jeg tar en om natta? Eller? 

Ellers må jeg si at det hørtes veldig slitsomt ut med å være så svimmel. Regner med at det var pga blodtap i førsten? Og /eller den store påkjenningen på kroppen totalt? Men ja, variasjonen kan være stor, så man må jo ta hensyn til seg selv og egen kropp uavhengig hva andre har kommet seg igjennom :)  Men flott at du fikk dratt på fjelltur til tross for operasjonen! Det må jo være herlige saker etter et tannlegebesøk! 😊

Ts

Svimmel pga blodtap som følge av trukket tann??? Hæ?!? Nå må du ta deg sammen altså! 

Anonymkode: 07d6d...14f

Skrevet

Ts

Når jeg sovnet, så sov jeg, selv om det gjorde fryktelig vondt når jeg våknet neste morgen. Det kan være du er like heldig som meg.

Svimmelheten var kun pga smertestillende, det var nevnt som en bivirkning, og det ga seg når jeg sluttet. Rett etter trekkingen var jeg nemlig i super form, og jeg blødde heller ikke så mye etterpå. Det at kroppen var sliten av smertene kan såklart ha påvirket til at jeg ble så hardt rammet av svimmelheten. 

Du klarer deg sikkert bra, for dette går over, men det er ikke sikkert du er i stand til å jobbe i morgen, samme hva sjefen din sier. Er du sløvet av smerter og neddopet med opiater så kan du ikke bare ta deg sammen og møte kunder.

Å trekke visdomstenner er som å føde, noen popper ut babyen på badegulvet etter noen forsiktige rier, andre vrir seg i smerte i halvannet døgn. Noen trekker visdomstenner og går på jobb dagen etter, andre kan ikke jobbe på en uke.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kom fram til å ta en hver tredje time 😅 

tror du det er krise om et sting har forsvunnet?så plutselig nå at en tråd jeg så for litt siden er borte fra såret 👀 

ts

Det vet jeg ikke. Mine satt så godt at tannlegen måtte fjerne de til trosd for at det var selvoppløselige sting.

det er jo en grunn til at de er der, så det kan bli ekkelt i munnen i ettertid om det blir fliker som står ut. 

Husk å skyll med corsodyl i og med at munnen er et ikke-sterilt område.

Skrevet

Ts her igjen! 

Nå er hevelsen satt inn for fult tror jeg, føler meg som tegnefiguren Skipper'n 😂 

var faktisk på jobb igår med tilrettelegging. Var veldig svimmel, litt desorientert og sløv, så jeg fikk det "roligste" arbeidet. Overlevde dagen fint :)

Imorgen derimot, så skal jeg på en annen jobb. Har to butikkjobber nemlig. Denne jobben er femti ganger mer krevende. Vi løper rundt HELE tiden med stort tidspriss mtp varehåndtering og kundebehandling. Myye løfting er det også. Altså svetter vi som grisen selv i flere timer.. Litt usikker på om jeg burde usette meg for slikt press da det gjør vondt å bøye seg eller gå fort.

Skulle egentlig bare ta paragin Forte ved sterke smerter og vente 4t til neste, ellers ibux 600mg hver 2 time. Nå derimot tar jeg å kombinerer Paragin forte og ibux 600mg for å få ned smertene. Ringte legevakta for å høre om jeg kunne øke doseringen på noe vis for å minimere smertene da det første ikke holdt.. 

Men hva tenker dere? Det er nå 2 dager siden trekket, og imorgen 3 dager. Skulle det kunne gå uproblematisk, sånn egentlig? Eller burde jeg høre med sjefen om tilrettelegging imorgen, mon tro?🙄 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...