AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #1 Skrevet 16. september 2016 Går vg2 nå og fikk 4 i 1T.. Angrer på at jeg ikke jobbet mer med faget da jeg nå helst vil komme inn på medisin og da må jeg nok helst ha 6. Er det lurest å ta opp 1T eller 1P? Er det kanskje lettere å få god karakter i 1P selv om jeg ikke har hatt det før? Anonymkode: 98727...166
Fashionistaen Skrevet 16. september 2016 #2 Skrevet 16. september 2016 1 p er lettere å konte enn 1 t selv om du ikke har hatt det før. Er ungdomsskolen på nytt igjen.. Men du kan ikke ha 1 P hvis du skal gå videre med r-matte, da må du ta opp 1 T uansett. Hvis du går s matte kan du ta 1 P. Merk at vurderingen mellom S og R er at om du tror du kan få like gode karakterer i begge, lønner r seg. Fordi da får du 0,5 ektra realfgspoeng hvis du tar r2 (1,5 poeng for r1+r2)kontra 1 realfagspoeng for s1+s2. Ellers kan du droppe matte i 3. klasse, hvis du tar r1. Da mister du 1 realfagapoeng, men dette kan kompenseres for hvis du vet du hadde fått en veldig dårlig karakter i r2 og vet du kan greie en mye bedre i et annet valgfag. Hva som lønner seg for deg, er vanskelig å si. Du vet ca. ditt nivå, så da må du nesten bare regne ut forventet karakter og realfagspoeng i de ulile fagene og vurdere hva som kan skaffe deg høyest snitt.
Supernova17 Skrevet 16. september 2016 #3 Skrevet 16. september 2016 Det er to helt forskjellige fag, for matematikken er ulik. Hvis du skal inn på medisin hadde jeg gått for 1T.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #4 Skrevet 16. september 2016 Jeg har jo R1 nå og det går helt fint, men siden jeg skal erstatte mattekarakteren min fra førsteåret kan jeg ta opp 1P istedet for 1T for å erstatte mattekarakteren fra førsteåret, og det jeg lurer på er da om det er lettere å få god karakter i 1P (altså 6) selv om jeg ikke har hatt det før. Så hva som er mest relevant for utdanningen min videre har ikke noe å si da jeg uansett allerede har valgt r1, det jeg lurer på er hva som blir lettest å få god karakter i. Anonymkode: 98727...166
Fashionistaen Skrevet 16. september 2016 #5 Skrevet 16. september 2016 (endret) 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har jo R1 nå og det går helt fint, men siden jeg skal erstatte mattekarakteren min fra førsteåret kan jeg ta opp 1P istedet for 1T for å erstatte mattekarakteren fra førsteåret, og det jeg lurer på er da om det er lettere å få god karakter i 1P (altså 6) selv om jeg ikke har hatt det før. Så hva som er mest relevant for utdanningen min videre har ikke noe å si da jeg uansett allerede har valgt r1, det jeg lurer på er hva som blir lettest å få god karakter i. Anonymkode: 98727...166 Siden du har valgt R1, har du ikke annet valg enn å ta opp 1T. Det er ikke lov å gå fra P til R matte, så da spiller det liten rolle hva som er lettest. Valget for det er allerede tatt Endret 16. september 2016 av Fashionistaen
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #6 Skrevet 16. september 2016 Kan jeg spørre om noe? Hvis man skal ta S1 måtte senere er det lurest å ta 1 og 2 p eller 1T? Jeg kommer fra det gamle mattesystemet med 1mx, 2mx osv så prøver å sette meg inn i dette. Anonymkode: e3a0b...a65
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #7 Skrevet 16. september 2016 8 minutter siden, Fashionistaen skrev: Siden du har valgt R1, har du ikke annet valg enn å ta opp 1T. Det er ikke lov å gå fra P til R matte, så da spiller det liten rolle hva som er lettest. Valget for det er allerede tatt Det er ikke sant, jeg kan ta opp 1P tredjeåret for å erstatte 1T-karakteren min. Anonymkode: 98727...166 1
Fashionistaen Skrevet 16. september 2016 #8 Skrevet 16. september 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg spørre om noe? Hvis man skal ta S1 måtte senere er det lurest å ta 1 og 2 p eller 1T? Jeg kommer fra det gamle mattesystemet med 1mx, 2mx osv så prøver å sette meg inn i dette. Anonymkode: e3a0b...a65 Ville tatt P-matte, da det er lettest å få gode karakterer. Dog 1T er nærmere det du skal lære i S-matten. Jeg ville sørget for at jeg kunne pensum i 1T og heller tatt opp 1P for å få best mulig karakterer, hvis du skal inn på et studium med tøft opptakskrav. Kontet selv 1P og brukte en helg på å lære pensum og fikk 5-er, uten at jeg er noe mattegeni. Om du allerede har karakterer som tilfredsstiller kravene for å komme inn på ditt drømmestudium ville jeg tatt T for bedre forståelse. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke sant, jeg kan ta opp 1P tredjeåret for å erstatte 1T-karakteren min. Anonymkode: 98727...166 Ok, det var ikke lov på skolen min iaf, men kan godt hende at det har forandret seg. Ville uansett anbefalt å ta opp P da det er lettest å få god karakter og det trenger du om du skal komme inn på medisin.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå