Gå til innhold

Sort "sirkel" når jeg våkner

Fremhevede innlegg

Skrevet

3-5 ganger har jeg opplevd (senest i morges) å se en sort sirkel (ca 20-30 cm i diameter) foran meg når jeg våkner fra nattesøvnen. Føler meg ofte ganske utmattet etterpå. Noen ganger er sirkelen med avrundede og bølgete kanter, andre ganger er den mer som en stjerne med mange kanter/tagger, nesten litt bustete. Nytter ikke å google... noen som vet hvorfor jeg ser disse sorte sirklene? 

Anonymkode: 370ff...59f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør komme deg til øyelege

Anonymkode: a2920...307

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men det jeg opplever er ikke et symptom på øyesykdommer... Hva mente du, i linken din, at passet med dette? Har veldig godt syn ellers. Utelukker ikke at der kan være noe med øynene, men forstår ikke hvilke symptomer du sikter til for jeg finner dem nemlig ikke.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør komme deg til øyelege

Til øyelege kommer du deg ikke uten henvisning fra lege eller optiker. Så du må dit først. En allmenn-lege på et legekontor sitter med en liten lommelykt og ser omtrent nada om hva som skjer i øynene dine. Han kan henvise deg til øyelege, men der kan du forvente å stå i kø i måneder, kanskje år. 

En optiker har utstyr som tar bilder helt inn til øyebunnen, og får rimelig kjapt overblikk i hva som foregår inni der. Deretter blir du prioritert hos øyelege basert på hvor alvorlig funnene på bildet hos optikeren er. Noen ganger må man inn på dagen etter å ha tatt fundusbilde hos optiker. De aller fleste ganger er det ingenting, og man får roen etter at optiker har fått sett på bildene.

Så ditt beste første alternativ er time hos optiker asap.

Anonymkode: be466...528

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til øyelege kommer du deg ikke uten henvisning fra lege eller optiker. Så du må dit først. En allmenn-lege på et legekontor sitter med en liten lommelykt og ser omtrent nada om hva som skjer i øynene dine. Han kan henvise deg til øyelege, men der kan du forvente å stå i kø i måneder, kanskje år. 

En optiker har utstyr som tar bilder helt inn til øyebunnen, og får rimelig kjapt overblikk i hva som foregår inni der. Deretter blir du prioritert hos øyelege basert på hvor alvorlig funnene på bildet hos optikeren er. Noen ganger må man inn på dagen etter å ha tatt fundusbilde hos optiker. De aller fleste ganger er det ingenting, og man får roen etter at optiker har fått sett på bildene.

Så ditt beste første alternativ er time hos optiker asap.

Men på grunnlag av hvilke symptomer? Jeg har ikke sorte prikker fra øynene f.eks.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men på grunnlag av hvilke symptomer? Jeg har ikke sorte prikker fra øynene f.eks.

Det du opplever høres ut som såkalte "floaters"; de sorte synsfenomenene er rester av celler inne i glasslegemet i øyet ditt. Du vil ikke se dem på øynene. Dett er veldig vanlig, og som regel ikke farlig. Men det kan i sjeldne tilfeller være tegn på øyesykdom. Derfor er det verdt å sjekke deg hos øyenlege. 

Anonymkode: 36894...582

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du opplever høres ut som såkalte "floaters"; de sorte synsfenomenene er rester av celler inne i glasslegemet i øyet ditt. Du vil ikke se dem på øynene. Dett er veldig vanlig, og som regel ikke farlig. Men det kan i sjeldne tilfeller være tegn på øyesykdom. Derfor er det verdt å sjekke deg hos øyenlege. 

Anonymkode: 36894...582

Det er ikke "floaters" (har lest om det). Definitivt ikke floaters. Det er ikke sånn i det hele tatt. Og skjer utelukkende når jeg våkner, i gjennomsnitt 2-3 ganger i året. 

Men jeg skal ta en synstest hos optiker bare for å utelukke noe. Hva gjør jeg om de ikke finner noe?

Skrevet (endret)

Det kan ikke bare være skikkelig ekle mareritt? Eller en avart av søvnparalyse? Våknet i en periode for noen år siden med en "scene" (som varierte), som gradvis morfet til omgivelsen som omga meg. Også opplevd å se en skygge i rommet, som på samme vis gradvis forsvant. Rart og skremmende, men i mitt tilfelle gikk det over

Endret av Nappetass1
Skrevet
5 minutter siden, Nappetass1 skrev:

Det kan ikke bare være skikkelig ekle mareritt? Eller en avart av søvnparalyse? Våknet i en periode for noen år siden med en "scene" (som varierte), som gradvis morfet til omgivelsen som omga meg. Også opplevd å se en skygge i rommet, som på samme vis gradvis forsvant. Rart og skremmende, men i mitt tilfelle gikk det over

Jo, jeg kan ikke utelukke det heller.  Men jeg klarer å røre på meg, føler meg dog utmattet etterpå. Virker som det skjer når jeg blir vekket "før tida"

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, jeg kan ikke utelukke det heller.  Men jeg klarer å røre på meg, føler meg dog utmattet etterpå. Virker som det skjer når jeg blir vekket "før tida"

Ekkelt! Håper det bare går over. Men for sikkerhets skyld burde du sikkert gå til både optiker og fastlege, de har nok mer kunnskap enn oss på kg!

Skrevet

Slik har de sett ut: 

prikker.png

Skrevet
7 minutter siden, Nappetass1 skrev:

Ekkelt! Håper det bare går over. Men for sikkerhets skyld burde du sikkert gå til både optiker og fastlege, de har nok mer kunnskap enn oss på kg!

Ja, gansk ekkelt. Særlig hvis man googler det :P ! Fastlegen min er ikke så god på noenting, han, tror jeg heller satser på optiker.

Skrevet

Optikere er forpliktet til å henvise til øyelege om man finner noe unormalt. Ser fundusbildene (inni øyet) hos optiker bra ut, er det sjelden noe å være bekymret for. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Optikere er forpliktet til å henvise til øyelege om man finner noe unormalt. Ser fundusbildene (inni øyet) hos optiker bra ut, er det sjelden noe å være bekymret for. 

Det er jo absolutt noe galt, dersom jeg ser ting de ikke kan forklare med øyelidelser.... 

Skrevet

Hm, jeg kan ikke noe om noen av disse tingene, men kanskje det er er slags anfall av noe slag? Altså kanskje det er migrene eller en form for epilepsi (har ikke peiling, men det finnes vel forskjellige typer?) eller noe sånt? 

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hm, jeg kan ikke noe om noen av disse tingene, men kanskje det er er slags anfall av noe slag? Altså kanskje det er migrene eller en form for epilepsi (har ikke peiling, men det finnes vel forskjellige typer?) eller noe sånt? 

Epilepsi er det ikke, heller ikke migrene. Men ellers er jeg åpen for kroppslige greier.

Skrevet

Kan det være aura som ved migrene? Det kan oppstå uten hodepinen. Jeg har det, da får jeg flimrende/bølgende figurer i synsfeltet.

Skrevet

Søk på migrene aura på bilder☺

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo absolutt noe galt, dersom jeg ser ting de ikke kan forklare med øyelidelser.... 

Få den timen hos optiker gjennomført. Ikke ta sorgen på forskudd, nå sitter du å fantaserer om årsaker etter googling! Og det er ikke lurt. 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...