AnonymBruker Skrevet 15. september 2016 #1 Skrevet 15. september 2016 Jeg og eksen bor veldig tett - det er snakk om to minutters gange gjennom hagen. Vi samarbeider fint og kommer godt overens. Begge har nye partnere som også trives. Vi har ett barn sammen, en datter på 13 år. Hos far har hun to eldre stesøsken som har flyttet hjemmefra, mens hos meg har hun to stesøsken på samme alder og et yngre halvsøsken. På papiret har vi en 80/20-deling hvor hun bor hos meg fast i hverdagene, men i praksis flyr hun mye veggimellom. Hun kan f.eks. spise middag hos den ene og sove hos den andre. Hittil har dette fungert veldig fint. Hun er en oppegående jente som vi stort sett stoler på. Men i det siste har både far og jeg snakket om at vi begge føler at vi har litt lite kontroll på henne. Ikke at datteren vår har gjort noe feil, men at vi begge synes det er vanskelig å få fulgt henne opp når hun går så mye i mellom. Oftest så ringer vi og tekster hvis hun drar fra ett hjem til det neste, men i en travel hverdag er det lett å glemme og vi ønsker derfor begge å få mer struktur på rutinene på samvær. Slik at vi vet hvem av oss som er ansvarlige for henne og får fulgt opp lekser og andre ting litt tettere. Vi har snakket med henne og hun uttrykker selv at hun elsker å ha full frihet til å gå hvor hun vil og at hun helst ikke vil ha noen rigid plan å følge. Både jeg og far har sagt at det er helt opp til henne hvor mye hun vil bo hvor, men at vi ønsker å ta utgangspunkt i faste dager eller uker, slik at vi vet. Dette synes hun høres trist ut da hun elsker å gå mellom husene. Er det noen som har vært i en lignende situasjon som har råd? Det handler som sagt ikke om at vi ikke stoler på henne eller at hun har gjort noe spesifikt for å miste dette privilegiet. Det er rett og slett vi som har vært litt for sløve med å skape faste rammer for samvær. Anonymkode: 25ab8...17c
AnonymBruker Skrevet 15. september 2016 #2 Skrevet 15. september 2016 Dere har ingen problemer, så da må man lage noen? Hva i all verden vil du ha råd på? Anonymkode: 7c575...7a8 14
Hactar Skrevet 15. september 2016 #3 Skrevet 15. september 2016 Når hun elsker ordningen og ikke har misbrukt den, ville jeg strukket meg langt for å la henne beholde den. Du og far får rett og slett ta dere tid til å kommunisere hyppig, så dere føler dere har den kontrollen dere trenger. 21
AnonymBruker Skrevet 15. september 2016 #4 Skrevet 15. september 2016 selvfølgelig må jenta få lov til å fly mellom husene. Dette er jo DRØMMEsituasjonen når man først har gått hvert til sitt, og barnet står i midten. Dere som foreldre får ta "stresset" med å sende mld hyppig til hverandre. Ikke frata jenta denne ene goden, fordi dere er for late.. Anonymkode: 6ca6f...758 13
AnonymBruker Skrevet 15. september 2016 #5 Skrevet 15. september 2016 Det kom kanskje ikke godt frem i HI, men det er altså jeg og far som sliter med å få logistikken til å gå opp uten fast avtale. Han har en jobb som krever mye (men som er fleksibel hvis han kan planlegge hvilke dager han skal prioritere familien) og jeg har to stebarn og et yngre barn som også skaper en viss kabal som skal legges. F.eks. er det ofte misforståelser om hvem som skal lage middagen (eller hvor mange det skal lages middag til), hvem som hjelper med lekser (hun har noe lesevansker og trenger ofte litt støtte) eller hvem som skal kjøre hit eller dit. Både jeg og far prøver å avtale så godt vi kan og datteren vår er som regel ikke vanskelig hun heller, men av og til så skjærer det seg når det er mange flere brikker i familiene våre enn bare henne og for å få fulgt opp på den måten vi ønsker så vil vi gjerne ha en fast struktur, slik at vi kan planlegge frem i tid. Jeg er enig i at det er fint å la henne få tilliten så lenge hun trives med ordningen og ikke misbruker den, og vil gjerne strekke oss litt slik at hun ikke føler at det blir for strengt eller at hun ikke er velkommen på visse dager, men samtidig så ser vi at vi sliter litt akkurat nå. Vi har ingen planer om å låse døra for henne, men trenger en ordning som gir oss forutsigbarhet for middag, lekser og legging. Anonymkode: 25ab8...17c 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2016 #6 Skrevet 15. september 2016 Ser jo ut som du har svaret på det selv, i kommentaren din. Dersom dere MÅ ha det så rigid at hun ikke kan gå mellom husene som hun vil, så må dere jo ha faste dager da. Men 80/20 er jo litt vel ekstremt den ene veien isåfall. Så revurder den avtalen, og husk at jenta har medbestemmelsesrett på hvor hun skal bo. Anonymkode: 6ca6f...758 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2016 #7 Skrevet 15. september 2016 Kan dere ikke avtale at lekser skal gjøres hos den og den de og de dagene da? Og at dere må ha beskjed angående middag i god tid slik at dere slipper å lage for mye/lite? Du må jo bare forklare henne at dere føler dere har litt lite kontroll rundt leksene hennes nå og at dere må ha en litt bedre oppfølging der. Akkurat leksene burde det være mulig å få til en avtale som jenta også kan trives med. Hun kan jo fly frem og tilbake etter de er gjort. Anonymkode: ef3ff...b93 6
AnonymBruker Skrevet 15. september 2016 #8 Skrevet 15. september 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser jo ut som du har svaret på det selv, i kommentaren din. Dersom dere MÅ ha det så rigid at hun ikke kan gå mellom husene som hun vil, så må dere jo ha faste dager da. Men 80/20 er jo litt vel ekstremt den ene veien isåfall. Så revurder den avtalen, og husk at jenta har medbestemmelsesrett på hvor hun skal bo. Anonymkode: 6ca6f...758 Spørsmålet mitt var om noen har erfaringer med flytende samværsavtaler. Tenker på hvilke regler man har erfaringer med og hvor streng man bør være også videre. Vi ønsker i hovedsak ikke å være strengere enn nødvendig, men samtidig så vil vi ha rutiner som fungerer. Hun skal selvsagt få komme med innspill til hvor mye hun skal bo hvor. Anonymkode: 25ab8...17c 2
Gjest NotNaomi Skrevet 15. september 2016 #9 Skrevet 15. september 2016 Var i samme situasjon,og ja,det var måltider som skulle inntas,lekser osv. Nå har ikke unger vondt av å planlegge LITT,så det burde gå an å vite hvor hun spiser middag når. Våre måtte bestemme seg for dette samme morgen da,så det var ikke faste dager og uker,bare å si fra før jeg sto og lagde middag til tre framfor til en. Lekser var ikke noe problem,for både faren og jeg hadde satt tidspungt for når de skulle gjøres,så da var det den de var hos da som fulgte opp det. Kjøring var det jeg som stort sett sto for fordi faren fikk etterhvert ny liten familie,så det var lettere for meg. Men det hendte jo at han også kjørte til og fra. De sov hvor de ville når de ville,og det var ikke stort problem det heller så lenge de var inne til den tiden faren og jeg var enige om. Det går ikke alltid som smurt,men det viktigste er jo at ungene har det greit,og jeg vet ikke helt hvorfor det ikke fungerer hos dere nå når det har gjort det hittil ? Tenker også at mht alderen hennes så er det kanskje litt dumt å forandre på ting. Det vil alltid for et barn føles rart å ikke kunne gå inn døra til moren eller faren når de har mulighet. Det vil vel føles noe unaturlig.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2016 #10 Skrevet 15. september 2016 Jeg kan forstå det med middagen, men er ikke en 13 åring gammel nok til å selv ta ansvar for at leksene blir gjort? Viss hun er avhengig av hjelp med leksene kan jo dette være en god trening for henne i å planlegge og avtale å gjøre leksene med en av dere. Anonymkode: 353be...61c
AnonymBruker Skrevet 15. september 2016 #11 Skrevet 15. september 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kom kanskje ikke godt frem i HI, men det er altså jeg og far som sliter med å få logistikken til å gå opp uten fast avtale. Han har en jobb som krever mye (men som er fleksibel hvis han kan planlegge hvilke dager han skal prioritere familien) og jeg har to stebarn og et yngre barn som også skaper en viss kabal som skal legges. F.eks. er det ofte misforståelser om hvem som skal lage middagen (eller hvor mange det skal lages middag til), hvem som hjelper med lekser (hun har noe lesevansker og trenger ofte litt støtte) eller hvem som skal kjøre hit eller dit. Både jeg og far prøver å avtale så godt vi kan og datteren vår er som regel ikke vanskelig hun heller, men av og til så skjærer det seg når det er mange flere brikker i familiene våre enn bare henne og for å få fulgt opp på den måten vi ønsker så vil vi gjerne ha en fast struktur, slik at vi kan planlegge frem i tid. Jeg er enig i at det er fint å la henne få tilliten så lenge hun trives med ordningen og ikke misbruker den, og vil gjerne strekke oss litt slik at hun ikke føler at det blir for strengt eller at hun ikke er velkommen på visse dager, men samtidig så ser vi at vi sliter litt akkurat nå. Vi har ingen planer om å låse døra for henne, men trenger en ordning som gir oss forutsigbarhet for middag, lekser og legging. Anonymkode: 25ab8...17c Vet du hva? Jeg syns ikke du og far har krav på forutsigbarhet. Du og eksen din valgte å gå fra hverandre , jenta deres hadde INGEN medbestemmelserett selv om det var hun som var den som måtte bo litt her og litt der.. Hun har funnet en harmoni- noe som fungerer for henne- hun bor under to tak til en hver tid.. Vil hun spise middag hos den ene- sove hos den andre og fly mellom dørene så la henne gjøre det!! Så får dere foreldre bli flinkere med komunikasjonen dere imellom .. Og tro meg; en 13 åring har dere aldri helt kontroll på uansett om den bor under ett eller to tak Anonymkode: 8c339...a7a 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #12 Skrevet 16. september 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Vet du hva? Jeg syns ikke du og far har krav på forutsigbarhet. Du og eksen din valgte å gå fra hverandre , jenta deres hadde INGEN medbestemmelserett selv om det var hun som var den som måtte bo litt her og litt der.. Hun har funnet en harmoni- noe som fungerer for henne- hun bor under to tak til en hver tid.. Vil hun spise middag hos den ene- sove hos den andre og fly mellom dørene så la henne gjøre det!! Så får dere foreldre bli flinkere med komunikasjonen dere imellom .. Og tro meg; en 13 åring har dere aldri helt kontroll på uansett om den bor under ett eller to tak Anonymkode: 8c339...a7a Ja, du var jo hjelpsom Anonymkode: 2a863...683 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #13 Skrevet 16. september 2016 Mange forskjellige svar her... husk at Selvom det er helt supert at hun trives så godt hos begge og at hun er så fornøyd med løsningen, så trenger en 13 åring struktur og orden. Planlegg.. lag en avtale som omgjøres på morgenen/ etter skolen. Hvor skal hun spise middag? Lekser? Sove? Om hun får bestemme alt dette, så har hun fortsatt utrolig mye frihet ift. mange andre barn. Og det er ikke sånn at det er veldig planlagt eller, ikke ukesbasis... men litt orden trenger hun, ellers så kan påfølgende år bli fryktelig slitsomme, kjenner folk som er passert 20, og pga lite struktur hjemme, er det veldig vingle -Petter. Anonymkode: 3d733...3c0 1
Gjest Marillia Skrevet 16. september 2016 #14 Skrevet 16. september 2016 Det virker som om mor og far samarbeider veldig godt, og at 13 åringen har nytt godt av dette, og at hun liker å ha det sånn. Enn så lenge er hun et barn, men om ikke så lenge så vil det bli veldig viktig at dere har 100% kontroll på hvor hun er. Jeg skjønner at dere voksne gjerne vil vite om hun skal ha middag og at hun blir fulgt opp med leksene. Jeg foreslår dere tar en prat alle tre og gjør en avtale på at hun skal få ha det fortsatt nesten like fritt under forutsetning at hun blir mye flinkere til å gi dere begge beskjed feks via gruppechat på FB hvor hun er og at lekser osv er gjort. Det bør feks være avtalt at hun i løpet av formiddagen gir beskjed om at hun vil spise middag med far. Noe fast hadde jeg som mor ønsket, altså ikke full frihet til å være der hun vil hele tiden, dette handler jo om å få ting planlagt og å få mulighet til å inkludere henne i feks familiebesøk osv. En jente på 13 år skjønner også at både far og mor har et liv utenom og at det bør være trygghet for alle parter at noe samvær er fast avtale, dette gjelder jo særlig når en av foreldrene feks skal på jobbreise.
Biloba Skrevet 16. september 2016 #15 Skrevet 16. september 2016 Ærlig talt, når det er 2 minutter å gå gjennom en hage fra det ene huset til det neste, kan dere ikke lage rammer som låser henne til det ene eller det andre hjemmet til gitte tider. Gruppechat på face høres ut som en god ide for å vite at hun er i det andre hjemmet og ikke på alene hjemme-fest hos storebroren til en kompis. Kjøring kan dere ha fast avtale på ut fra samværsavtale, hun bare stikker bort til deg 10 min før dere skal dra. Tidspunkter legges inn med alarm på mobilen til påminnelser. Hvis hun ikke sier fra tidsnok til innkjøp/tilberedning av middag får hun stikke til den andre og spise, eller ha et par middagsporsjoner i fryser eller skap som kan varmes raskt. Hun lærer å si fra i tide om hun ikke liker å spise fiskeboller fordi hun ikke var med i manntallet da du handlet biff. 2
Nuith Skrevet 16. september 2016 #16 Skrevet 16. september 2016 1 time siden, Marillia skrev: Det virker som om mor og far samarbeider veldig godt, og at 13 åringen har nytt godt av dette, og at hun liker å ha det sånn. Enn så lenge er hun et barn, men om ikke så lenge så vil det bli veldig viktig at dere har 100% kontroll på hvor hun er. hun er 13 år - i store deler av landet er det sannsynlig at hun flytter på hybel om 2-3 år. Det kan være en stor fordel at hun er vant til å styre seg selv innen den tid.
Gjest Marillia Skrevet 18. september 2016 #17 Skrevet 18. september 2016 Den 16. september 2016 at 13.20, Nuith skrev: hun er 13 år - i store deler av landet er det sannsynlig at hun flytter på hybel om 2-3 år. Det kan være en stor fordel at hun er vant til å styre seg selv innen den tid. Helt klart, men man må ha kontroll på hvor hun sover frem til da, det er mange som sniker seg feks på fest selv om de bare er 14-15 år. Leit om mor tror hun sover hos far og omvendt og i stedet har hun stukket av. Jeg sier ikke at TS sin datter kan finne på noe sånn, men så lenge hun er såpass ung bør foreldre ha kontroll på hvor hun sover.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2016 #18 Skrevet 18. september 2016 Den 15.9.2016 at 19.16, AnonymBruker skrev: Dere har ingen problemer, så da må man lage noen? Hva i all verden vil du ha råd på? Anonymkode: 7c575...7a8 Selv om et barn har ett hjem, så trenger man ha rutiner i huset. Hvor mange skal man kjøpe inn mat for? Til hvor mange skal man lage middag til? Hvem vasker opp? Hvem tar husvasken? Hvem skal kjøres hit og dit? Alle familier med flere personer har logistikk som må fungere. Anonymkode: 7bec7...311 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2016 #19 Skrevet 18. september 2016 Den 15.9.2016 at 0.09, AnonymBruker skrev: Vet du hva? Jeg syns ikke du og far har krav på forutsigbarhet. Du og eksen din valgte å gå fra hverandre , jenta deres hadde INGEN medbestemmelserett selv om det var hun som var den som måtte bo litt her og litt der.. Hun har funnet en harmoni- noe som fungerer for henne- hun bor under to tak til en hver tid.. Vil hun spise middag hos den ene- sove hos den andre og fly mellom dørene så la henne gjøre det!! Så får dere foreldre bli flinkere med komunikasjonen dere imellom .. Og tro meg; en 13 åring har dere aldri helt kontroll på uansett om den bor under ett eller to tak Anonymkode: 8c339...a7a Du stemmer for å oppfostre et curlingbarn som får bestemme over seg selv og foreldrene? Hun er 13 år og fremdeles et barn, ikke en myndig halvvoksen person. Selvsagt er det foreldrene som bestemmer. Det er ikke snakk om å ha full kontroll, det er snakk om å ha faste, trygge rammer som fungerer for både jenta og foreldrene. TS: det er selvsagt du og far som bestemmer hvordan dere skal ha det, selv om jenta har medbestemmelsesrett. Hun er på ingen måte myndig og lider heller ingen nød om dere ordner et mer forutsigbart opplegg. Som en annen her foreslår: la henne fortsette å gå mellom dere nesten som før, men si at dere må vite på forhånd at hun kommer sånn at dere kan planlegge i forhold til middag, og ikke minst: fordi det er en trygghet for begge foreldre å vite hvor barnet er. Jenta er sikkert redd for å miste friheten til å være der hun vil, men er hun moden nok til å gå og komme som hun vil uten alt for store problemer, er hun også moden nok til å forstå hva dere foreldrene mener når dere ønsker fastere rammer. Anonymkode: cf01a...ef8
Ulrikke Skrevet 18. september 2016 #20 Skrevet 18. september 2016 Selv i vår familie, når stebarna ikke er her, så må jo far og jeg avtale hvem som feks kjører på trening. Og vi bor i samme hus altså... Så akkurat DET må dere kunne sette opp en rullering på som hun må forholde seg til. Middag må sies fra om dagen før eller samme morgen, hva dere nå blir enige om.... Også må nok du og far fortsette å ha tett kommunikasjon.... Facebookgruppe, med kjappe beskjeder om at "hun er hos meg" eller "nå dro hun til deg"... Men middag og logistikkutfordringer som dere må bidra med (som kjøring til trening) må hun tåle og forstå at dere trenger rutiner på! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå