Gå til innhold

Du som både kan strikke og hekle

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes begge deler er ganske like, men de har jo hvert sitt bruk.  Jeg synes hekling krever mer fokus enn strikking.  Strikking kan jeg gjøre foran TVen eller samtidig som jeg prater, mens hekling må jeg telle og følge med på mønsteret.  Du kommer ganske langt i strikking med bare grunnkunnskapene, mens i hekling er det langt flere sting å lære seg.  Derimot er det mye lettere å variere og lage "avanserte" ting med hekling, f.eks blomster og dukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lærte strikking først, mens hekling er blitt litt "lære seg selv via youtube og slik" med årene, og får det absolutt til. Men liker strikkingen bedre fordi jeg slipper å konsentrere meg så veldig mye om "2 fm, 2i1" som jeg så fint forkorter økningene til når jeg hekler, som et eksempel :P Strikkingen krever litt konsentrasjon den også, men på en helt annen måte, siden det er mye enklere å treffe maskene når man f.eks ser på tv, og ikke trenger å titte på prosjektet hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strikker mest, men har også heklet noe før. Jeg liker absolutt strikking best, fordi jeg syns det er mange flere morsomme teknikker og muligheter. En venninner som gjør begge, sier hun syns strikking er mye mer krevende, men derfor også morsommere. Fordi man på en måte aldri blir utlært. Å strikke bare rett og vrang og litt økning er jo ikke så vanskelig, derfor passer det også for nybegynnere. Men å strikke mer kompliserte konstruksjoner, strukturstrikk og mønsterstrikk, krever en del mer. Så strikking passer jo sånn sett for alle, men hvor vanskelig det kommer an på hva du skal strikke.

Og så syns jeg særlig til klær at strikkede ting ofte er finere, men det er jo bare en personlig preferanse.

Endret av Vera Vinge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne trådens spørsmål er netsen en liten nøtt,  ved første øyekast.

Men jeg vil si det slik, hekling, strikking, brodering og annet håndarbeid er som å lære seg å sykle eller å svæmme, når du kan det så er det ikke noe vanskelig, og alt har sin helt egne sjarm. 

Anonymkode: 69bb0...746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...